Permalänk

Köpråd router! Bra eller ASUS?

Hej!

Säger nästa vecka hej då till Telia ADSL och istället hej till fiber 100/100 från Bahnhof eller Ownit (kanske)...

Letar därför med ljus och lykta efter rätt router. Har senaste veckan dammsugit nätet efter rätt svar, men ju mer tester och foruminlägg jag läser, ju mer frustrerad blir jag. Nivån på mitt nätverkskunnande har uppenbarligen sjunkit avsevärt sen sist jag köpte egen router, runt millenieskiftet... Budgeten ligger runt 1500-2000 kr. Jag vill ju naturligtvis ha mest "pang för pengarna", men någorlunda användarvänligt ska det va.

Önskvärda egenskaper:

¤ Kvalitet.
Är ute efter en bra produkt som är stabil. Är inte intresserad av att springa och starta om i tid och otid.

¤ Skriv-/läshastighet via NAS-funktion.
Vill kunna streama min egen film och musik både inifrån och utifrån lanet till mobilen eller dylikt. Vill naturligtvis ha bra prestanda och användarvänlighet här, vilka tillverkare har bäst?

¤ Wifi-prestanda och troughput.
Har 2-3 trådade PC och ett flertal (kommer vill ej minska med åren) trådlösa enheter. Både RT-3200 och AC87U har ju MU-MIMO, men RT-3200 är ju en tri-band. Är den då det vettiga valet av dessa två om man tänker långsiktigt med fler trådlösa klienter i framtiden?

¤ Administrering.
Vill ha en bra funktion för föräldrakontroll. Möljighet att se vilka sidor som besöks och begränsa bandbredden mm.

¤ Säkerhet
Är i dagsläget inte särskilt inläst på VPN och andra funktioner, men det kan ju naturligtvis va intressant i framtiden. Som sagt, mest pang för pengarna!

De jag hittills mest varit inne på är ASUS RT-AC3200 eller AC87U, RT-AC3200 är ju tri-band. Nyare AC88U verkar ju ha bättre prestanda, men till en högre prislapp. Har bra erfarenheter av och gillar ASUS, men vill ju inte att det ska ligga i vägen för andra kanske bättre alternativ. Skulle varmt ta emot förslag på routrar med en liten motivering om varför!

Tack på förhand / Christian.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Avstängd

Prutat och klart... Asus AC68U

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Sen om du har trubbel med räckvidder så finns det inga genvägar man måste komplettera med en AP.
Det hjälper inte att köpa en dyr router och tro att den fixar räckvidden.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Nja... Den saknar ju MU-MIMO. Billig men endast nån hundring ifrån AC87U. Tack för svar dock! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Inaktiv

Microserver med pfSense eller Sophos 2000kr prutat och klart. Lägg till en gammal hårddisk eller komplettera med några nya hårddiskar så har du en NAS för familjefotona också.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Microserver med pfSense eller Sophos 2000kr prutat och klart. Lägg till en gammal hårddisk eller komplettera med några nya hårddiskar så har du en NAS för familjefotona också.

Har googlat lite på det där nu. Verkar inte vara nåt för mig... ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Vad är bäst gällande prestanda för flera wifi-klienter samtidigt. Dual Band med MU-MIMO eller tri-band utan MU-MIMO? Nån som har erfarenhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.