Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Framtidsssäker gaming laptop?

Permalänk
Medlem

Framtidsssäker gaming laptop?

Finns det något som kan kallas en relativt framtidssäker gaminglaptop i prisklassen 15-18,000 eller får jag räkna med att den inte kommer hänga med efter ett tag? Jag vet att det är långt ifrån optimalt att skaffa en bärbar och att jag skulle få en betydligt bättre stationär för pengarna. Tyvärr är stationärt inget alternativ för mig då jag inte har ett skrivbord och att koppla den till tvn är inget bra alternativ.

Vad ska man tänka på? Är t.ex. https://www.inet.se/produkt/1960457/msi-gs43vr-6re-i7-16gb-25... ett bra alternativ?

Tack på förhand för hjälp och förslag

Permalänk
Medlem

Det finns inget som är framtidssäkert! varken laptop eller stationär!
Utvecklingen går verkligen snabbt framåt när det kommer till spel! då dem är så förbaskat krävande.

Tycker du borde kika på en Laptop med 120/144hz skärm! alla med 60hz i dagens läge är epic fail i mina ögon!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Tack för tipset, jag har ju inget krav på att jag ska kunna ha allt på ultra direkt, vill bara kunna dra runt allt en stund framöver på helt ok inställningar.

Permalänk
Medlem

Något vettigt alternativ om man bortser från 120hz, hur står sig den jag.länkade?

Permalänk
Mattecoach

Helt OK. Du kommer nog inte över 1060 med din budget, så då är den i princip så bra som det blir.

Hur den är med kylning osv har jag ingen aning om, men du får räkna med att bärbara kommer låta en hel del.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det där såg ju onekligen spännande ut, men har lite fobi för att köpa saker som är refurbished.
Går ju dock inte att komma ifrån att det är ett schysst pris.

Permalänk
Medlem

Vi värnar om både miljön och plånboken
Vi säljer rekonditionerade datorer. Genom att köpa en rekonditionerad dator spara du pengar samtidigt som du bidrar till en bättre miljö. Nedan kan du läsa mer om skick på de olika datorerna vi säljer.

Olika skick

Nya datorer
Helt nya datorer med full garanti oftast med skadat emballage

Utländska datorer
Utländska datorer med utländska tagentbord. Köp till etiketter till tangentbord för att göra om till svensk layout.

Demo
Datorer som använts som demo på mässor, utställningar och liknande

Prischock
Datorer till chockande priser kan vara transportskadade datorer med eller utan garanti.

Rekonditionerade datorer.
Våra rekonditionerade datorer kommer direkt från tillverkarna. De är datorer som har konstaterats felaktiga vid leverans och har reparerats av tillverkarna, de är i skick som nya och är max använda någon dag.

Alla våra rekonditionerade datorer kommer med Orginal operativsystem samt svenskt tangentbord och alltid med minst 6 månaders garanti.

"Sign of use"
Våra "Sign of use" datorer är genomgågna och återställda av tillverkarna men är inte i nyskick som de rekonditionerade. De kan ha vissa skönhetsfel som repor men fullt fungerande och kommer också med 6 månaders garanti. Kan även vara äldre modeller med Windows Vista. Vi klassar sign of use datorerna i tre grupper A B och C. Klass A är nästan i skick som nya men med någon liten repa t.ex. Klass B är i lätt begagnat skick spår av visst användande. Klass C är i begagnat skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Vi värnar om både miljön och plånboken
Vi säljer rekonditionerade datorer. Genom att köpa en rekonditionerad dator spara du pengar samtidigt som du bidrar till en bättre miljö. Nedan kan du läsa mer om skick på de olika datorerna vi säljer.

"Vi" bryter även mot forumets regler förutsatt att det nu inte egentligen var ett citat du klistrade in från någon hemsida, men isf borde det nog göras tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Finns det något som kan kallas en relativt framtidssäker gaminglaptop i prisklassen 15-18,000 eller får jag räkna med att den inte kommer hänga med efter ett tag? Jag vet att det är långt ifrån optimalt att skaffa en bärbar och att jag skulle få en betydligt bättre stationär för pengarna. Tyvärr är stationärt inget alternativ för mig då jag inte har ett skrivbord och att koppla den till tvn är inget bra alternativ.

Vad ska man tänka på? Är t.ex. https://www.inet.se/produkt/1960457/msi-gs43vr-6re-i7-16gb-25... ett bra alternativ?

Tack på förhand för hjälp och förslag

Får jag bara fråga, varför är det inget bra alternativ att koppla den till TVn? För kan man lösa det problemet, så kanske du kan få en väldigt bra stationär dator för pengarna, där du kan byta ut delar allteftersom det behövs.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

Det finns nästan inga framtidssäkra datorer det som är bra med en stationär är att man kan uppgradera sakerna i efterhand. Det går inte med en laptop och då behöver du köpa en helt ny.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten får du:
Ok skärm
Skriv/ databord
stationär bra gaming rigg.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Får jag bara fråga, varför är det inget bra alternativ att koppla den till TVn? För kan man lösa det problemet, så kanske du kan få en väldigt bra stationär dator för pengarna, där du kan byta ut delar allteftersom det behövs.

För att jag inte trivs med att sitta i soffan med mus och tangentbord, dessutom så finns inte riktigt platsen fören stationär dagor där heller. Hade jag haft bättre förutsättningar hade jag givetvis valt en stationär. Känner dock inte att mitx-bygge eller dylikt är värt det då jag ändå blir kvar i soffan och det är det jag vill bort ifrån.

Är det kanske värt stt vänta lite mer ändå? Tänker på att T.ex. Ryzen är på igång, kanske kan det ha någon effekt på laptopmarknaden framöver?

Skrivet av Elvispen77:

Det finns nästan inga framtidssäkra datorer det som är bra med en stationär är att man kan uppgradera sakerna i efterhand. Det går inte med en laptop och då behöver du köpa en helt ny.

Jag förstår det, egentligen vlll jag väl bara känna att jag kan fortsätta spela på datorn utan att behöva dra ner allt på low inom ett år.

Skrivet av Gorham:

Med den budgeten får du:
Ok skärm
Skriv/ databord
stationär bra gaming rigg.

Japp precis så är det, har allt det du pratar om förutom en stationär dator i förrådet. Tyvärr så kan jag inte smälla upp dom grejerna här då platsen inte finns och jag och sambon prioriterar annat över ett skrivbord.

Permalänk
Medlem

Kolla på Razer Blade.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Med din budget är det väldigt svårt. Det är ju ändå svårare om du vill ha den framtidssäker. Den du länkade och den som 120hz länkade klarar idag av dagens nya spel i low eller medium, om vi ska försöka att inte komma under 60fps.
Så frågan är vilka spel tror du att du kommer spela de närmsta 3-5åren och hur mycket kommer du övrigt att använda datorn till då spelar skärmstorlek och batteri eventuellt in. Tyvärr kostar gaminglaptopps mycket mycket mer än en desktop, och även om de närmar sig varandra prestanda mässigt. Midrange menar jag då så kostar det en massa. =(

För övrigt en resention på MSI burken
http://www.pcgamer.com/msi-gs73vr-reviewgtx-1060-goes-mobile/...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Guestah: Då hade jag föreslagit en väldigt billig och praktisk lösning. Investera i en höj- och sänkbar strykbräda från IKEA, enkel att ta fram och sätta framför TVn när du ska lira och använda som "skrivbord", och köp en stationär dator som blir billigare för dig och som du senare kan uppgradera. Annars tror jag säkert att du får en fin gaminglaptop för de pengarna du kan spendera också. För en sådan laptop, se till att upplösningen är 1080p och inte mer, så blir det enklare att driva. 16GB minne är minimum, eftersom BF1 t ex behöver det, med 8GB så får du konstiga FPS-drops. Samtidigt vill du se så att du kan uppgradera till 32GB, om den ska vara framtidssäker.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

@Guestah: Som svar på din faktiska fråga, att köpa något datorrelaterat som är framtidssäkert är inte lätt. Men du skulle kunna kolla på datorer som har utbytbart grafikkort, eller som har stöd för externa grafikkort. Det senare innebär väl i praktiken numera att du ska se till att köpa en dator som har Thunderbolt 3, så kan du köra med eGPU, vilket förmodligen kommer vara det som snabbast blir omodernt på en gaminglaptop (GPUn alltså). Dell har även sin Graphics Amplifier, som är samma sak som en eGPU fast då att det är en speciell port som bara fungerar med Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Guestah: Som svar på din faktiska fråga, att köpa något datorrelaterat som är framtidssäkert är inte lätt. Men du skulle kunna kolla på datorer som har utbytbart grafikkort, eller som har stöd för externa grafikkort. Det senare innebär väl i praktiken numera att du ska se till att köpa en dator som har Thunderbolt 3, så kan du köra med eGPU, vilket förmodligen kommer vara det som snabbast blir omodernt på en gaminglaptop (GPUn alltså). Dell har även sin Graphics Amplifier, som är samma sak som en eGPU fast då att det är en speciell port som bara fungerar med Dell.

Jo jag förstår det, jag har som sagt ingen vision om att kunna köra allt på ultra. Jag vill bara kunna driva runt spelen utan att känna att precis allt måste vara på low eller att datorn ens orkar med det. Har ju dock blivit lite osäker på om det är en klokt val att ens inhandla en bärbar då det verkar vara döden enligt många lär bli en hel del velande fram och tillbaka för att hitta rätt men så ska det vara när man ska göra av med mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Finns det något som kan kallas en relativt framtidssäker gaminglaptop i prisklassen 15-18,000 eller får jag räkna med att den inte kommer hänga med efter ett tag? Jag vet att det är långt ifrån optimalt att skaffa en bärbar och att jag skulle få en betydligt bättre stationär för pengarna. Tyvärr är stationärt inget alternativ för mig då jag inte har ett skrivbord och att koppla den till tvn är inget bra alternativ.

Vad ska man tänka på? Är t.ex. https://www.inet.se/produkt/1960457/msi-gs43vr-6re-i7-16gb-25... ett bra alternativ?

Tack på förhand för hjälp och förslag

Du kan få in ett 1070 i din budget och det blir ett rejält prestandahopp.
Tex https://m.prisjakt.nu/product/3998559/properties eller https://m.prisjakt.nu/product/3953092/properties
Jag hade inte nöjt mig med ett 1060 om jag varit i dina skor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du kan få in ett 1070 i din budget och det blir ett rejält prestandahopp.
Tex https://m.prisjakt.nu/product/3998559/properties eller https://m.prisjakt.nu/product/3953092/properties
Jag hade inte nöjt mig med ett 1060 om jag varit i dina skor.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipsen, hur tror du att alternativ nummer ett presterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Tack för tipsen, hur tror du att alternativ nummer ett presterar?

Jag hittar inget test för exakt den där konfigurationen med i5 processor. Men ett test på i7 varianten finns här.

Här ser du ungefär hur grafikkortet presterar i olika titlar: (scrolla ner en bit till game benchmark) :
http://www.notebookcheck.net/Mobile-NVIDIA-GeForce-GTX-1070-L...
i5 processorn skulle kunna ge något svagare resultat då samtliga siffror i testet ovan är uppmätta med i7 varianten.

För att sammanfatta tror jag den presterar tillräckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Jo jag förstår det, jag har som sagt ingen vision om att kunna köra allt på ultra. Jag vill bara kunna driva runt spelen utan att känna att precis allt måste vara på low eller att datorn ens orkar med det. Har ju dock blivit lite osäker på om det är en klokt val att ens inhandla en bärbar då det verkar vara döden enligt många lär bli en hel del velande fram och tillbaka för att hitta rätt men så ska det vara när man ska göra av med mycket pengar.

Många verkar hänga kvar på 90-talet när det gäller laptops och tror automatiskt att en stationär alltid är bättre på allt, och väljer gärna att helt bortse ifrån de pratiska fördelarna med laptops och att skillnaden mellan desktop och laptop minskat betydligt iom de senaste Pascal-GPUerna. Jag gissar att det till viss del beror på att det finns många PC byggare här på forumet och vill man bygga själv är en stationär klart roligare än en laptop

Dock får man fortfarande betala mer för en laptop vilket kanske inte är så konstigt då man får mer, men också för att dom faktiskt är dyrare sett till ren prestanda. Så har man en tajt budget och vet med sig att man aldrig kommer behöva flytta datorn eller använda den någon annanstans än där den är uppställd så är nog en stationär att föredra. Sen får man räkna med att en laptop har högre fläktljud, iom att den normalt har mindre volym än en stationär (även om den sanningen börjar bli osann numera, men vill man ha en stationär gamingdator så kanske man inte väljer det minsta chassit som finns). För egen del uppgraderar jag numera aldrig några komponenter utan köper då istället helt nytt, men även där har stationär en fördel så länge det inte gäller minne, SSD osv vilka normalt brukar gå att uppdatera utan problem även på en gaminglaptop (så länge man inte vill få in mer än det finns plats för så klart).

Permalänk
Medlem

https://pc-konsulten.se/ kanske är ett alternativ? Verkar ha fått positiv feedback i några trådar här på forumet också. Någon som har mer konkret erfarenhet av dom?

Permalänk
Medlem

Är en maskin med 970M bara att glömma i ert tycke?

https://www.inet.se/produkt/1960376/asus-rog-gl502vt-i7-16gb-...

En sådan kan jag köpa via en bekant för 6000 kronor, är det värt det eller kommer jag känna mig väldigt begränsad vad det gäller prestandan?

Permalänk
Medlem

@Guestah Eftersom trådens namn är framtidssäker laptop skulle jag svara glöm 970M.
1070 är dubbelt så snabbt som 970M.
Men det är ju dina pengar

Vad gäller PC-konsulten och liknande firmor så har jag för mig att dom bygger dom på ett chassi som heter Clevo.
Det finns många som använder sig av den bottenplattan, bland annat Webhallens egna laptops.

Har ingen personlig erfarenhet av pckonsulten, men rimligtvis har de mindre folk som jobbar på "support avdelningen" så man kan ju tänka sig att garanti och support-ärenden kan bli lite omständligare att driva jämfört med större etablerade firmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Är en maskin med 970M bara att glömma i ert tycke?

https://www.inet.se/produkt/1960376/asus-rog-gl502vt-i7-16gb-...

En sådan kan jag köpa via en bekant för 6000 kronor, är det värt det eller kommer jag känna mig väldigt begränsad vad det gäller prestandan?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

För att jag inte trivs med att sitta i soffan med mus och tangentbord, dessutom så finns inte riktigt platsen fören stationär dagor där heller. Hade jag haft bättre förutsättningar hade jag givetvis valt en stationär. Känner dock inte att mitx-bygge eller dylikt är värt det då jag ändå blir kvar i soffan och det är det jag vill bort ifrån.

Är det kanske värt stt vänta lite mer ändå? Tänker på att T.ex. Ryzen är på igång, kanske kan det ha någon effekt på laptopmarknaden framöver?

Jag förstår det, egentligen vlll jag väl bara känna att jag kan fortsätta spela på datorn utan att behöva dra ner allt på low inom ett år.

Japp precis så är det, har allt det du pratar om förutom en stationär dator i förrådet. Tyvärr så kan jag inte smälla upp dom grejerna här då platsen inte finns och jag och sambon prioriterar annat över ett skrivbord.

Väldigt tufft val ifall man har bestämt mig att köra med gaming laptop istället för stationär. sådana spel som må vara attraktivt och populärt t.ex. Dota2, LoL, CSGO eller liknadende kräver inte alls höga inställningar vilket kan räcka med bärbar som man vill hålla länge men förstås hur skötsam man är. Själv köpte jag en 15 tum som ska hålla både studier och Dota2 tills dota 3 släpper om möjlighet år 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Väldigt tufft val ifall man har bestämt mig att köra med gaming laptop istället för stationär. sådana spel som må vara attraktivt och populärt t.ex. Dota2, LoL, CSGO eller liknadende kräver inte alls höga inställningar vilket kan räcka med bärbar som man vill hålla länge men förstås hur skötsam man är. Själv köpte jag en 15 tum som ska hålla både studier och Dota2 tills dota 3 släpper om möjlighet år 2023.

Så är det ju allt beror ju på omständigheterna och hur den kommer användas. Vilken 15-tummare köpte du då?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några mindre konstruktiva inlägg (§1.6).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...