Fiber eller Cat6 till bostadsrättsförening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

@bluppblupp: Påståendet är inte ogrundat - dimensionering av kanalisationen som kommer rymma kablarna behöver såklart vara större i fallet då kopparkabel används. Nyttjas befintlig kanalisation så kan det vara trängre för kablarna att dras igenom vilket innebär mer beräknad tid per installerad kabel, med högre kostnad till följd.

Installationskostnaden för fiber/koppar -kabeln behöver nödvändigtvis inte skilja sig värst mycket i startkostnad, då varsin typ av kabel för med sig sina egna aspekter i installation. (fiber är enklare att dra då den är mindre och billigare per meter, dock krävs mer tid för kontaktering samt dyrare material i kontaktändarna).

Ni får ha i åtanke att detta är startavgiften för installationen - driftkostnaden är vad som kommer visa sig i framtiden.

Tack igen för ett sakligt och informativt inlägg Skulle vi nu välja att köra på fiber hela vägen så är det en kombinerad enhet, med routerfunktion, så det verkar bara bli en enhet oavsett.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

1,2,3) Nej vi har inget fastighetsnät indraget i dagsläget. Vi får internet via koaxial idagsläget.

Angående påståendet så var det var som stod i offerten från ett annat bolag, men jag antar att de bara garderar sig ifall de installerar med cat 6, och inte cat 6a, och avstånden blir lite för långa så de inte når upp till 1 gbit.

Känner också att jag börjar luta mot cat6a då det som du säger är mindre att felsöka, och enklare saker att hålla reda på för gemene man/kvinna.

Om det inte orkar 1000mbit då kopplar det ner till 100mbit.... 700-1000... offerten verkar vara vinklad av okunniga.

Cat6a ger dig 10.000mbit i upp till 100m officellt (Har varit med om 110-120meter som gått också). Det brukar räcka
i 99% av alla fastigheter.

Felsökningen och driften kan läggas på i princip vem som helst om det är RJ45.

Jag röstar på Cat6a. Lycka till!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Har nu frågat angående Cat 6a, och vilken skillnad det skulle bli i pris, och fick svaret: "Cat6A är c:a 200-300 kronor billigare än fiber. När det väl kommer till att utföra installationen så måste man ha i åtanke att kabeln är betydligt tjockare och på så sätt kan installationen bli dyrare. Ni bestämmer självklart vad för typ av kablar ni vill ha i fastigheten men min rekommendation är att bygga med fiber."

EDIT: Förändrar detta er ståndpunkt något? @Archane @AkUs @ormey

Vill inte påstå att ståndpunkten förändras, generellt sett så är koppar fantastiskt mycket bekvämare för en vanlig svensson både att använda och att felsöka.
I erat fall så har ni COAX draget, vilket förmodligen betyder att ni inte har så grov kanalisation, så kan det bli bra mycket billigare med fiber.
Ni får besluta om kostnaden överkommer nackdelarna, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Har nu frågat angående Cat 6a, och vilken skillnad det skulle bli i pris, och fick svaret: "Cat6A är c:a 200-300 kronor billigare än fiber. När det väl kommer till att utföra installationen så måste man ha i åtanke att kabeln är betydligt tjockare och på så sätt kan installationen bli dyrare. Ni bestämmer självklart vad för typ av kablar ni vill ha i fastigheten men min rekommendation är att bygga med fiber."

EDIT: Förändrar detta er ståndpunkt något? @Archane @AkUs @ormey

Nackdelen är om ni ska renovera och tapetsera om (fiber flyttar man inte runt lika lätt), du kan får router inbyggd i modemet (eller ja modem och modem, beror på om ni ska ha TV och ip telefon också) också med cat6 (inte så jag skulle välja det dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Välj koppar.. Du anar inte hur ofta folk sliter sönder sina fiberkablar

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro