AMD ingår i samarbete med Bethesda – Vulkan i samtliga speltitlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Åh fan, det trodde jag. Vad är det för konkreta förbättringar som behövs i spelmotorn då?

Jag har ingen aning om hur spelen fungerar så dåligt som de gör prestandamässigt. Jag har inte kunskapen om hur man gör spelmotorer bättre eller sämre?

Skrivet av Sveklockarn:

Vad hade du för hårdvara 2011 som drog runt Skyrim på högsta inställningarna över 60 FPS förresten?

Det hade jag inte, jag var fattig. Men det simpla faktum att fysikmotorn strular i över 60fps är väl i all ärlighet ganska sorgligt i detta årtionde?

Skrivet av thomas_skane:

Bethesda har fått väldigt mycket oförtjänt skit för sina spelmotorer tack vare att förståsigpåare inte förstår att det är skillnad mellan en motor som kan göra korta korridorer med minimal fysik och en motor som kan skapa en enorm och sammanhängande värld där nästan alla interaktiva objekt, och även attacker, har fysik.

Okej, det må så vara att jag gick för långt i beskrivningen av motorn. (Det är ju väl djupt vatten för mig kunskapsmässigt.) Det bygger väl främst på en frustration över hur ofullkomliga spelen känns. Dålig AI och skriptning är ju inte motorns fel, och min frustration över det spiller väl över på motorn till viss del. Det enda konkreta jag kan sätta fingret på som är fel är väl fysiken i över 60fps. Generella prestandaproblem skulle ju ändå kunna förklaras med det du säger, att det är en väldigt öppen värld med mycket fysikbelagda objekt.
Det skulle också kunna vara så att dessa objektrelaterade prestandaproblem inte behöver existera, men det kan jag inte veta eller bevisa. Jag får backa där.

Låt mig omformulera mitt första inlägg: Om specifikt Bethesda Game Studios gör spel som presterar bättre så blir det tårtkalas hos mig!

Min förhoppning skulle vara att Vulkanprojektet ingjuter lite vilja och driv i studion att göra snyggare och mer sammanhängande spel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Ja, spelen som sådana har ofta kantas av väldigt många buggar (även om det är ett väldigt massivt spel) och nyheterna mellan Skyrim och Fallout 4 är så få att jag förstår all kritik mot motorn i Fallout 4.

Hur som helst är Vulkan väldigt välkommet och jag hoppas även att Elder Scrolls Online får stöd, även om det inte är särskilt sannolikt.

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Haha jo man hade ju gärna köpt in sig när den låg på 1,75 USD menmen

Permalänk
Medlem

Framförallt för Linux sådana här nyheter glädjer mig då jag önskar att jag kunde spela uteslutande mina favoritspel på Linux och API:er som inte är Windows exklusiva hos ett spelhus är alltid en glädjande nyhet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@ddelin: oh häftigt! tack för länken!

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Det hade jag inte, jag var fattig. Men det simpla faktum att fysikmotorn strular i över 60fps är väl i all ärlighet ganska sorgligt i detta årtionde?

Både Oblivion och Skyrim hade problem med fysiken även under 60 FPS, vilket resulterade i diverse launches av objekt och NPCs i världen, ofta med spektakulära resultat.

En stor skillnad mellan dem är att Oblivion knappt var spelbart vid releasen p.g.a. alla buggar och trasiga skript. Att det kommit hårdvara som klarar att drar runt Skyrim på höga uppdateringsfrekvenser efter releasen är inget Bethesda kan lastas för. Man kan kritisera dem för att de inte patchat det, men nu har de ju fixat det i Skyrim SE istället.

Skrivet av zetruz:

Det bygger väl främst på en frustration över hur ofullkomliga spelen känns. Dålig AI och skriptning är ju inte motorns fel, och min frustration över det spiller väl över på motorn till viss del.

Jag hade ett bokmärke till en ganska lång forumtråd på ett annat forum om just Gamebryo och förändringarna, som jag tyvärr inte hittar nu, men Bethesda har jobbat ganska hårt med att utveckla den sedan Morrowind. När man jämför dem finns det en hel del skillnader. Tänk bara på hur exempelvis NPCs var sprites i Morrowind, och hur Oblivion saknade rinnande vatten. I Oblivion kan man se ett antal ställen där det var tänkt att det skulle rinna vatten, men där de inte fick till det före spelet släpptes.

Skrivet av zetruz:

Låt mig omformulera mitt första inlägg: Om specifikt Bethesda Game Studios gör spel som presterar bättre så blir det tårtkalas hos mig!

Min förhoppning skulle vara att Vulkanprojektet ingjuter lite vilja och driv i studion att göra snyggare och mer sammanhängande spel.

Jag tycker personligen att Skyrim representerade en ganska stor teknisk förbättring, inte minst för hur spelbart det var från releasedagen i jämförelse med Oblivion. Däremot är jag ledsen över att Bethesda valde att dumma ner karaktärssystemet ytterligare, och dessutom plockade bort t.ex. Acrobatics. Jag hoppas att TES VI blir en återgång till ett mer komplext spel rent spelmekaniskt, och är inte särskilt oroad över de tekniska bitarna.

Permalänk
Hjälpsam

Något jag har märkt saknas i Skyrim, är toaletter och badrum, men det kanske man inte skall lasta spelmotorn för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Något jag har märkt saknas i Skyrim, är toaletter och badrum, men det kanske man inte skall lasta spelmotorn för.

Behövs ju inte när det bara är att ställa sig på valfri plats i det fria!
Men har du spelat så måste du ha noterat att det är utplacerat hinkar lite här och var och ofta på passande ställen för naturliga behov.
Utan att avlopp är uppfunnet så hade det vart väldigt konstigt att slösa på dyrbar plats för att ha badrum inne

Någon publik plats i större städer där man tömmer sin avföringshink så att det blir lättare att ta tillvara på det för att gösla hade dock vart smart

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av som99:

Behövs ju inte när det bara är att ställa sig på valfri plats i det fria!
Men har du spelat så måste du ha noterat att det är utplacerat hinkar lite här och var och ofta på passande ställen för naturliga behov.
Utan att avlopp är uppfunnet så hade det vart väldigt konstigt att slösa på dyrbar plats för att ha badrum inne

Nja, förr brukade man ju köra tvåan i ett utedass, tvätta sig gjordes ofta via en balja och tvättlapp (om det gjordes), på sommaren badade man utomhus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En stor skillnad mellan dem är att Oblivion knappt var spelbart vid releasen p.g.a. alla buggar och trasiga skript. Att det kommit hårdvara som klarar att drar runt Skyrim på höga uppdateringsfrekvenser efter releasen är inget Bethesda kan lastas för. Man kan kritisera dem för att de inte patchat det, men nu har de ju fixat det i Skyrim SE istället.

Jo, man kan faktiskt kräva att spel ska fungera i över 60fps även när de släpps. Länkklick! Det gick att spela Skyrim i över 60fps även när det släpptes. Det var knappast lätt, men det gick. En 2600K kan köra det i över 60fps även i 1080p: länkklick! Minns då att vissa kanske vill spela med lite neddragna inställningar bara för att höja FPSen.
"Spelet är tungdraget" är inte på något vis en ursäkt för att det inte ska fungera i över 60fps.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nja, förr brukade man ju köra tvåan i ett utedass, tvätta sig gjordes ofta via en balja och tvättlapp (om det gjordes), på sommaren badade man utomhus.

Editerade medans du skrev att en samlingsplats för avföring till gödsel hade vart smart för att bättre ta till vara på det.

Förr? Det är rätt modernt med utedass...

Citat:

innan 1800-talet hade många gårdar inte ens utedass. Oftast hade man en stång uppsatt utomhus. Där satte man sig när man behövde bajsa. Att andra såg vad man höll på med, var inget man brydde sig om. För att få skydd mot väder och vind började man så småningom att bygga väggar och tak och stången bytte man ut mot en sittbänk med hål i. Så kom utedassen till.

Så nja, sådanna nymoderniteter som utedass hör inte hemma i Skyrim

Vi var fruktansvärt ohygeniska och grisiga här i Norden förr¨(inte bara vi för den delen), avföring och allt annat vi inte ville ha kastades i princip ut genom fönsterluckorna där grisar bökade runt i skiten. Gissa varför digerdöden härjade som den gjorde. Nej inget finpinkande på dass och tvätta händerna här inte

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nja, förr brukade man ju köra tvåan i ett utedass, tvätta sig gjordes ofta via en balja och tvättlapp (om det gjordes), på sommaren badade man utomhus.

Det beror nog på vad man lägger i definitionen "förr".

I övrigt skulle det inte förvåna mig om det fanns en mod för att skita.

EDIT: http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/32056/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Hur blev detta en bra grej? Och hur kan man försvara detta samtidigt som man attackerar gameworks?

I mina ögon är det oroande, och ganska illa för slutkonsumenten, när det uppstår sådana hårdvaruspecifika samarbeten mellan spelutvecklare och hårdvaruleverantör. Project Cars och Hitman är två "fantastiska" exempel på spel som är tydligt sönderoptimerade åt det ena eller andra håller. Jag slipper gärna en värld där GTX 960 äger ett R9 290X eller där ett 970 drar jämnt med ett R9 380X beroende på titel.

Nu är du snurrig, Vulken är bara ett API, precis som DX11, DX9, OpenGL, DX12, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu är du snurrig, Vulken är bara ett API, precis som DX11, DX9, OpenGL, DX12, etc.

Nej och ja.

Vulkan är bara ett API, jag läser dock artikeln som att man går in och ser till att koden i spelmotorn kommer optimeras för deras arkitektur.
Här finns en stor potentiell nackdel med API:er som är "close-to-metal", varje spel/spelmotor tar ansvaret för att optimera mot en arkitektur,
detta kan sluta med extrem obalans mellan tillverkare. Jag vill inte behöva köpa en GPU från vardera tillverkare för att kunna spela allt som släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nej och ja.

Vulkan är bara ett API, jag läser dock artikeln som att man går in och ser till att koden i spelmotorn kommer optimeras för deras arkitektur.
Här finns en stor potentiell nackdel med API:er som är "close-to-metal", varje spel/spelmotor tar ansvaret för att optimera mot en arkitektur,
detta kan sluta med extrem obalans mellan tillverkare. Jag vill inte behöva köpa en GPU från vardera tillverkare för att kunna spela allt som släpps.

Japp. Någon, någonstans, måste ta ansvar för det. Och hellre de som tillverkar spelen än de som teoretiskt skapar API:er. Alla spel angriper optimering utifrån de parametrar som finns beroende på vad man använder för element. Så, det är snällt att man får möjlighet att optimera så mycket man kan.

Om man inte vill det, då kan man ju använda andra API:er som är på högre nivå. Valet är ditt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju hoppas att detta leder till ett vulkanutbrott.

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt bra, hoppas flera spel företag tar efter och börjar implementera Vulkan istället för dx12.
Kan bli riktigt bra, hoppas på mer stöd för Linux också, då Vulkan har stöd för de flesta OS "plattformar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nej och ja.

Vulkan är bara ett API, jag läser dock artikeln som att man går in och ser till att koden i spelmotorn kommer optimeras för deras arkitektur.
Här finns en stor potentiell nackdel med API:er som är "close-to-metal", varje spel/spelmotor tar ansvaret för att optimera mot en arkitektur,
detta kan sluta med extrem obalans mellan tillverkare. Jag vill inte behöva köpa en GPU från vardera tillverkare för att kunna spela allt som släpps.

Det behöver du inte då i princip alla stora släpp på PC då görs för flera APIn.
Ett tag var det ju poppis med både DX9 och DX10/11 i vissa titlar.

Du kanske inte kan spela allt med optimal prestanda, men du kan spela alla.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|