Displayport spontant slutade koppla upp mot skärmen?

Permalänk

Displayport spontant slutade koppla upp mot skärmen?

tjena, nu är det så att jag har stött på problem och behöver all hjälp jag kan få.

Sitter idag på en 3 skärms setup som har fungerat klockrent (1x rog swift pg279q, 2x vg248qe) men nu har det helt spontant uppkommit strul...
PG279Q kör jag på DP kabel samt en av de andra har DP kabel och den sista kör jag HDMI på. helt plötsligt så får jag ingen bild på vg248qe skärmen som jag kör DP på. den lyser upp som att den reagerar men sedan får jag bara "displayport no signal". har prövat med andra sladdar och får exakt samma resultat. har även provat att byta DP uttag på grafikkortet men får fortfarande samma problem. Med HDMI så fungerar den andra mindre skärmen utmärkt. Om jag har kopplat in skärmen med DP samtidigt som de andra 2 sitter inkopplade så har någon av de andra skärmarna slocknat.

Till det ännu mer konstiga problemet. Jag startade om datorn med alla 3 skärmar inkopplade som jag brukade ha det (2st DP samt 1 HDMI) så fick jag heller ingen bild på den andra skärmen med HDMI. När jag sedan drog ut DP kabeln från den mindre skärmen, då fick jag bild direkt till den andra skärmen som går på HDMI.

Jag har provat att reseat:a grafikkortet, uppdaterat drivers, sätta upp skärminställningarna från grunden men jag lyckas inte hitta boven i felet... min hjärna har fått slut på idéer. Spontant för mig så tycker jag det känns som att något har hänt med GPUn nu men är väldigt osäker. Uppskattar som sagt all hjälp eller minsta lilla tips som man kan titta över!

Specs på datorn är:
MB: ASUS rog maximus VII hero
CPU: intel core I7 4790k
GPU: Asus gtx 1080 strix OC
PSU: Corsair HX 750W
HDD: 2tb
SSD: 1.5tb
Skärmar: 1st Asus Rog Swift PG279Q, 2st Asus VG248QE

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

DP verkar vara känsligt för det mesta, inkluderande vädret på Mars.
Vad som alltid fungerat för mig är att byta kabel.
Det spelar ingen roll att kabeln du byter till har strulat förut, det är själva bytandet som resettar nåt =/