Permalänk

Amd zen för 3D design och spel

Jag funderar på att köpa en Ryzen 1800X tillsammans med 32 gig utav ram. Låter det som en bra ide för en dator som kommer användas mycket för spel och jobba i maya/3ds max eller finns det bättre val? är även lite osäker på vad jag förlorar när jag inte kan använda 3200hz ram.

tack i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecoolwolf:

Jag funderar på att köpa en Ryzen 1800X tillsammans med 32 gig utav ram. Låter det som en bra ide för en dator som kommer användas mycket för spel och jobba i maya/3ds max eller finns det bättre val? är även lite osäker på vad jag förlorar när jag inte kan använda 3200hz ram.

tack i förväg.

1800x är inte speciellt prisvärd jämfört med 1700x och 1700.
Du får kolla upp hur Ryzen presterar i just de program du ska använda. I spel presterar de bra, men Intel bättre så om det är en prioritet är det bättre att köpa något annat för samma pengar.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Enligt detta test är 7700K ett bättre val. Leta upp fler benchmarks så du får en bättre bild.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@thecoolwolf: Om du inte har något emot oc så är 1700 ett bättre val, marginellt sämre till ett bättre pris.

Permalänk

@MakeCoke: rendrering verkar va ganska mycket långsamare dock:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

är ganska ny till 3D design så vet inte helt vad jag ska prioritera.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också hur minnet påverkar i 3ds max tex. Jag antar att 32 Gb är rimligt och teoretiskt så känns det ju som att snabbare minne skulle ge bättre prestanda när man jämför grafer mot intels 4-kanals-minne-system.

Skrivet av MakeCoke:

Enligt detta test är 7700K ett bättre val. Leta upp fler benchmarks så du får en bättre bild.
https://img.purch.com/w/711/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9YLzkvNjU2OTczL29yaWdpbmFsLzAyLU1hamEtMjAxMy5wbmc=

Vad är det där ett test av? Ser ut att vara någon sorts realtidsrendering som använder grafikkortet?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@jmeistr: aah jag vet men jag vill gärna att spel ska flyta på bra med och även 1800x verkar va ganska långt efter intel där. har inte helt bestämt mig mellan 1700 eller 1800x

Permalänk
Medlem

Letade upp fler benchmarks i programmen du nämnde

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecoolwolf:

@MakeCoke: rendrering verkar va ganska mycket långsamare dock:
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

är ganska ny till 3D design så vet inte helt vad jag ska prioritera.

Ja, jag såg det.
Frågan är om någon av dessa program kan använda GPU? I så fall kanske inte CPU spelar så stor roll i de fallen? Jag har inte direkt någon koll på detta specifikt, du får helt enkelt försöka läsa på.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

@MakeCoke: tack, ryzen ser verkligen lockande ut när man tittar på dom här.

Permalänk

@MakeCoke: tror att det är lite olika med vilken renderer man använder. Ifall dom använder gpu tror att mitt gtx 690 fortfarande är något och ha eller ska jag äntligen byta ut det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecoolwolf:

@MakeCoke: tror att det är lite olika med vilken renderer man använder. Ifall dom använder gpu tror att mitt gtx 690 fortfarande är något och ha eller ska jag äntligen byta ut det med?

Ingen vidare koll på det tyvärr, men jag kan dela med mig om det lilla jag vet iaf. Om prestandan kan utnyttjas är nyare grafikkort mycket snabbare än ditt 690 iaf.

Jag såg en video när LinusTechTips testade rendering i Adobe Premiere för ett tag sedan, och i just det fallet hjälpte det mycket att ha ett grafikkort, men det gjorde ingen jätteskillnad om man hade ett bra eller ett jättebra. I vissa renderingsprogram däremot vet jag att prestandan skalar i princip linjärt med bättre grafikkort. Har sett folk sitta med 3-4 toppkort för att få bättre prestanda.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

@MakeCoke: okej ska ta och läsa på lite mer. tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om du ska rendera stora saker så kommer inte ramminnet räcka på grafikkortet och du måste då rendera på cpu. men ska man rendera mindre saker är gpu så gott som alltid snabbare.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thecoolwolf:

@MakeCoke: tror att det är lite olika med vilken renderer man använder. Ifall dom använder gpu tror att mitt gtx 690 fortfarande är något och ha eller ska jag äntligen byta ut det med?

Vänta på Vega, Du kommer vilja ha HBM 2 för rendering och ryzen.

har hållit på med 3d förut, men lagt av sen några år. min erfarenhet är mer cores = alltid bättre.
Större minnesmängd eller snabbare minnes mängd på grafikkortet. Vega med HBM 2 får mig att vilja starta upp 3ds max igen för att rendera några monster mängder pixlar
SÅ mycket och så snabbt ram minne som möjligt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

@_Merc_: tack för tipset, visste inte att vega skulle ha något sånt. får väll ha lite mer tålamod.^^