Bärbar dator "guppar" på vissa bord, eller vissa platser

Permalänk
Medlem

Bärbar dator "guppar" på vissa bord, eller vissa platser

Hej,
Det är så att jag har en fundering.
Min bärbara "guppar" med höger nedre tass ibland på vissa bord eller te.x på vissa platser på ett bord.

Som på mitt köksbord så guppar den inget förutom ytterst lite om den står på mitten, eller den guppar inte utom ena hörnet är ca 0,5mm i luften dvs tassen men om jag lägger armen på den så försvinner det.
På min byrå så guppar den hela tiden.
På mitt vardagsrumsbord så guppar den inget om den står rakt, men vrider jag den 90 grader så börjar den guppa.
På mitt skrivbord så guppar den inget längst ut till vänster och i mitten men ställer jag den till höger på skrivbordet så guppar den.

Blir osäker om det är min dator eller borden, för som att den står bra på vissa platser och sämre på andra.

Är det min dator som är skev eller är det bara så här? Jag har aldrig funderat på detta förut utom märkte det nu när jag fick min nya bärbara.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är så att jag har en fundering.
Min bärbara "guppar" med höger nedre tass ibland på vissa bord eller te.x på vissa platser på ett bord.

Som på mitt köksbord så guppar den inget förutom ytterst lite om den står på mitten, eller den guppar inte utom ena hörnet är ca 0,5mm i luften dvs tassen men om jag lägger armen på den så försvinner det.
På min byrå så guppar den hela tiden.
På mitt vardagsrumsbord så guppar den inget om den står rakt, men vrider jag den 90 grader så börjar den guppa.
På mitt skrivbord så guppar den inget längst ut till vänster och i mitten men ställer jag den till höger på skrivbordet så guppar den.

Blir osäker om det är min dator eller borden, för som att den står bra på vissa platser och sämre på andra.

Är det min dator som är skev eller är det bara så här? Jag har aldrig funderat på detta förut utom märkte det nu när jag fick min nya bärbara.

Vad är borden av för material?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-7600 Kaby Lake@3.5Ghz|MSI Z270-A Pro|MSI GeForce GTX 1060 3GB|Crucial Ballistix Sport DDR4 8GB|Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black|Samsung PM961 SSD 256GB PCIe|Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragzcore:

Vad är borden av för material?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla är av trä tror jag.
Vardagsrumsbordet är nog lackat trä det är vitt klarlack.
Köksbordet är trä dvs man ser trä inte sprutlackat m.m.
Skrivbordet är klarlackadgrått

Allt är köpt på IKEA så.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Alla är av trä tror jag.
Vardagsrumsbordet är nog lackat trä det är vitt klarlack.
Köksbordet är trä dvs man ser trä inte sprutlackat m.m.
Skrivbordet är klarlackadgrått

Allt är köpt på IKEA så.

Aha okej ja saken med trä är ju att det är ett levande material. Det du kan göra är att ta exempelvis ett vattenpass av metall som är helt rakt och fint i botten och dra längs med bordet för att se om det finns nivåskillnader i något av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-7600 Kaby Lake@3.5Ghz|MSI Z270-A Pro|MSI GeForce GTX 1060 3GB|Crucial Ballistix Sport DDR4 8GB|Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black|Samsung PM961 SSD 256GB PCIe|Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragzcore:

Aha okej ja saken med trä är ju att det är ett levande material. Det du kan göra är att ta exempelvis ett vattenpass av metall som är helt rakt och fint i botten och dra längs med bordet för att se om det finns nivåskillnader i något av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, har inte något sådant litet vattenpass.

Men som att den är olika på massa olika bord så kanske man får anta att borden är olika?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Okej, har inte något sådant litet vattenpass.

Men som att den är olika på massa olika bord så kanske man får anta att borden är olika?

Det behöver absolut inte vara litet det kav vara ett stort som du lägger på och drar lite från olika håll då kommer du kunna se om det är rakt eller inte då det kommer garanterat att märkas när vattenpasset liksom släpper i den ena eller den andra sidan. Ja det får man ju göra eftersom inget bord är det andra likt om du inte har köpt samma modell på alla hehe men är det massivt trä eller det är sådant faner material som ikea ofta använder?

Visa signatur

Intel Core i5-7600 Kaby Lake@3.5Ghz|MSI Z270-A Pro|MSI GeForce GTX 1060 3GB|Crucial Ballistix Sport DDR4 8GB|Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black|Samsung PM961 SSD 256GB PCIe|Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragzcore:

Det behöver absolut inte vara litet det kav vara ett stort som du lägger på och drar lite från olika håll då kommer du kunna se om det är rakt eller inte då det kommer garanterat att märkas när vattenpasset liksom släpper i den ena eller den andra sidan. Ja det får man ju göra eftersom inget bord är det andra likt om du inte har köpt samma modell på alla hehe men är det massivt trä eller det är sådant faner material som ikea ofta använder?

Tror nog inte det är så massivt, vardagsrumsbordet känns som det som är mest "solid" och där står datorn bra men om jag vrider den 90 grader så börjar den vicka där med.

Det är alltid samma "hörn" med nedre höger hörn.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Tror nog inte det är så massivt, vardagsrumsbordet känns som det som är mest "solid" och där står datorn bra men om jag vrider den 90 grader så börjar den vicka där med.

Det är alltid samma "hörn" med nedre höger hörn.

Ah okej! men då är det nog foten som datorn står på i höger hörn som verkar vara problemet. Det som är lättast att göra är att ta tex en bit papper eller en bit kartong eller till o med lite smältlim och sätta på där i det hörnet så den står stabilt du kan även lägga en tidning under just det hörnet så borde det lösa sig. Prova med det

Visa signatur

Intel Core i5-7600 Kaby Lake@3.5Ghz|MSI Z270-A Pro|MSI GeForce GTX 1060 3GB|Crucial Ballistix Sport DDR4 8GB|Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black|Samsung PM961 SSD 256GB PCIe|Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Har några användare som säger liknande saker om sina laptops , inte helt omöjligt att bottenplattan är lite skev.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har några användare som säger liknande saker om sina laptops , inte helt omöjligt att bottenplattan är lite skev.

Naturligtvis ska jag ha en dator med skev bottenplatta Borde iofs gå på garantin men ändå.
Drygt att lämna in den har inte tid med det i och med mina studier.

Själva skärmen och botten är iaf rak och inga ojämna glipor m.m så är säkert som du säger bottenplattan - om det hade varit själva "basen" så borde man ju se det med skärmen också.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Är det hyfsat moderna fönster där du bor bör de vara väldigt plana "glappar" det mot dom när du håller datorn där så är datorn troligtvis lite skev.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det hyfsat moderna fönster där du bor bör de vara väldigt plana "glappar" det mot dom när du håller datorn där så är datorn troligtvis lite skev.

Vet inte om jag vågar trycka datorn mot fönstret och vet inte hur pass bra det blir heller

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vet inte om jag vågar trycka datorn mot fönstret och vet inte hur pass bra det blir heller

Nej det vet du ju inte förrän du gör det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det vet du ju inte förrän du gör det.

Blev inte särkilt bra man kunde inte trycka den mot fönstret m.m.

Det jag däremot funderar på att göra är att åka till IKEA och ställa den på ett av deras glasbord - där om inte annat så lär man kunna se om datorn är skev eller inte.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag prövade att sätta eltejp under ena tassen men det verkar bara göra så att andra sidan börjar att wobbla så jag funderar fall om den verkligen är sne eller om det är borden.

Jag får väll som sagt åka till IKEA och pröva på ett av deras glasbord, haha. Får göra det imorgon
Om någon frågar så får man väll bara säga att man ska prova bordet innan man köper det haha

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Verkar vara datorn iaf, har inte varit på Ikea och kollat men om jag trycker på bakre vänster hörn så åker höger främrehörn upp.

Får lämna in den reperation sen när man har tid, lite svårt med tid nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Lämnar tillbaka den på öppet köp när jag får min nya dator som jag besyällt, blir ingen mer Mac iaf.
5st som varit DOA och nu räcker det sämre kvalitetskontroll får man leta efter.

Har inte tid med sånt här strul, orkar inte med det heller för den delen uscha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V