NZXT H440, S340 Elite eller fractal design mini c.

Permalänk
Medlem

NZXT H440, S340 Elite eller fractal design mini c.

Tjena!

Ska inom kort beställa hem komponenter och bygga ihop min första dator. Jag har valt ut i princip alla komponenter, det enda jag inte kan bestämma mig för är chassit. Jag står mycket i valet och kvalet mellan utseende, funktionalitet samt pris. Å ena sidan vill jag ha ett snyggt, stillrent chassi som jag stolt kan visa upp, tex NZXT h440 eller s340 elite. Å andra sidan vill jag ha ett tyst chassi som jag även enkelt kan transportera. Här passar fractal design bättre in vad jag har förstått, tänker då framför allt på define mini c. Jag känner att jag har kört fast i mitt beslut då det väger lika tungt att ha ett litet och tyst chassi som ett snyggt chassi jag kan visa upp.

Därför vänder jag mig till er med frågan: Vilket är bäst? Bortse från pris och ge mig er ärliga åsikt vilket som är det bästa chassit enligt er. I slutändan så vill jag ha ett så bra bygge som möjligt och får helt enkelt skjuta andra behov åt sidan. Notera att jag även är öppen för andra förslag. Har snöat in mig på dessa tre men finns det något annat där ute så kom gärna med förslag. När det kommer till utseende så gillar jag enkla chassin med ett stort fönster (helst tempered glass) så jag kan lysa upp insidan med led-fläktar etc.

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Jag älskar mitt H440. Det är väl isolerat, inget ljud jag stör mig på iallafall 😊
Lätt att hålla rent med dom lätta dammfiltren.Snyggt, stilrent och skönt samt enkelt att bygga i. Aldrig varit så nöjd över ett chassi innan.
Dock så är det ganska stort och otympligt, men det vänjer man sig vid snabbt 😊

Så jag lägger min röst på ett h440 alla dagar 😊

Permalänk
Medlem

H440 är verkligen helt underbart att bygga i. Väl genomtänkt och väldigt mycket för pengarna men skulle själv köra på s340, tycker det är snyggare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Jag var länge inne på just s340 elite. Problemet jag ser med s340 är att man måste lägga en hel del tanke och även pengar på hur insidan ser ut för att det ska bli en snygg totalupplevelse. Det känns som att prislappen lätt kan springa iväg om jag ska börja färgmatcha, göra custom sleeving etc för att få en stilren insida. Med h440 spelar det mindre roll då fönstret är mindre samt chassits design fångar ögonen. Med fractal design spelar det ingen roll då jag skulle skippa fönstret helt. Men kul att ni båda tycker h440 var lätt att bygga i. Detta är givetvis också viktigt då detta blir mitt första bygge.

Permalänk
Medlem

Var så nära på att köpa ett H440 då det är snyggt och stilrent men pga ett riktigt bra erbjudande på Define S blev det ett sådant istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har precis satt ihop ett S340 bygge. Inga konstigheter att bygga i, och tycker det ser kanon ut även utan sleeving! Men kanske inte ska säga för mycket då jag just nu sitter och gör kablar från grunden

Angående storlek så tycker jag att det är fantastiskt litet för att vara ATX/mid-tower. Övervägde att köra mATX med Fractal Define Mini C, men är inte besviken över mitt val att köra ATX

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD