Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skippa stationär och skaffa bärbar

Permalänk
Medlem

Skippa stationär och skaffa bärbar

Tja

Har efter flera år av konstant spelade dag in och dag ut bestämt mig för att göra mig av med min stationära beroendelåda och skaffa en bärbar istället. Tanken är väl att den ska hindra mig från att alltid vända mig till spel när jag ska göra något viktigt. Funderar på att ta isär min stationära och eventuellt använda min SSD och kanske ram-minnena innuti(?). Jag vet att en extern SSD går att trycka in i de flesta bärbara men ram minnena får ni gärna rätta mig på.

Vilken bärbar är då rätt för mig? Tänker mig att jag vill ha något jag kan göra enkla grejer med som att kolla film och serier, kanske redigera lite med. Har budget upp mot 5k. Ska helst vara PC men om Apple har några fördelar så berätta gärna!

Tack!

Permalänk
Medlem

Bärbara använder SO-DIMM RAM, alltså mindre varianter än de som vi vanligtvis har i stationära datorer.

SSD brukar vara samma 2,5" format (kan vara begränsad höjd, 7 eller 9mm) i både bärbara och stationära, förutsatt att den bärbara du tittar på har just en sådan plats. Det blir allt vanligare att ha M.2 i bärbara dock, precis som på stationära, men om du nu har en äldre stationär du vill göra dig av med så är det väl osannolikt att du har en M.2 SSD? M.2 finns i olika längder. Kolla alltså vad för formfaktorer som får plats i de bärbara du är intresserad av.

Får jag för övrigt fråga vad du ska använda den bärbara till? Kanske är det lättare och bättre att behålla arbetsstationen som du har med den stationära men skala ner? Du får ofta bättre ergonomi med en stationär, samt större skärm etc. Alternativt om du bara ska surfa, streama film och typ använda internetbanken så fungerar ju lika gärna en surfplatta?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Ok! Väldigt bra info, tack så mycket. Anledningen till detta är mycket för att jag känner att min disciplin är i botten och så fort jag har tillgång till spel och andra nöjen via datorn så blir jag lätt distraherad när jag försöker starta igång något projekt, även om jag är intresserad av det! Om jag begränsar mig själv med en enklare dator som inte klarar dom spelen jag annars kör via min stationära så hoppas jag kunna lösa problemet! Förmodligen fungerar det inte så enkelt men det är en början.

Permalänk
Medlem

Jag förstår, men jag kanske uttryckte mig klumpigt. Det jag menar är att du kanske kan sälja grafikkortet och låta resten av datorn vara? Det beror förvisso på vad det är för spel du vanligtvis spelar? Och vad för komponenter du har i datorn nu? Vad jag vill få fram är att om du inte nödvändigtvis behöver ha mobiliteten hos en bärbar så blir det både mer ergonomiskt samt billigare för dig att bara skala ner din nuvarande dator till en enklare kontorsdator

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av eluuwz:

Tja

Har efter flera år av konstant spelade dag in och dag ut bestämt mig för att göra mig av med min stationära beroendelåda och skaffa en bärbar istället. Tanken är väl att den ska hindra mig från att alltid vända mig till spel när jag ska göra något viktigt. Funderar på att ta isär min stationära och eventuellt använda min SSD och kanske ram-minnena innuti(?). Jag vet att en extern SSD går att trycka in i de flesta bärbara men ram minnena får ni gärna rätta mig på.

Vilken bärbar är då rätt för mig? Tänker mig att jag vill ha något jag kan göra enkla grejer med som att kolla film och serier, kanske redigera lite med. Har budget upp mot 5k. Ska helst vara PC men om Apple har några fördelar så berätta gärna!

Tack!

Är verkligen maxbudgeten begränsad till 5k eller föll det bort någon siffra? Bara en bra SSD kostar ju det

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är verkligen maxbudgeten begränsad till 5k eller föll det bort någon siffra? Bara en bra SSD kostar ju det

Du rekommenderar alltså en SSD för över 5k till "enkla grejer med som att kolla film och serier, kanske redigera lite med"?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du rekommenderar alltså en SSD för över 5k till "enkla grejer med som att kolla film och serier, kanske redigera lite med"?

/hulle.

Nej. Läste du ens inlägget du just kommenterade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej. Läste du ens inlägget du just kommenterade?

Ja jag förstod inte varför du drog upp SSD enheter för 5k när en 850 Evo för en tusing hade räckt utmärkt. För att inte tala om att TS redan HAR en SSD och det finns massor med rätt bra bärbara datorer för runt 5k.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja jag förstod inte varför du drog upp SSD enheter för 5k när en 850 Evo för en tusing hade räckt utmärkt. För att inte tala om att TS redan HAR en SSD och det finns massor med rätt bra bärbara datorer för runt 5k.

/hulle.

Jag ställde en fråga om TS kunde tänka sig att gå över 5000 kr. Detta sett till att TS ville ha en dator lämplig för "enklare redigering" vilket jag tolkade som videoredigering (dvs vissa krav på prestanda och lagringsutrymme), att nuvarande SSD bara EVENTUELLT skulle återanvändas (om den ens passar nya laptopen) och att det därmed kanske skulle behöva ingå en SSD även i den bärbara som köptes (iom att SSD ens togs upp av TS). Då börjar 5 000 kr genast vara i minsta laget.

Nu uttrycker iof TS att hen vill ha en dator som är så pass enkel att det inte ska gå att spela på, vilket så klart skapar en något unik situation, men då börjar vi väl mer komma in på psykologiska snarare än tekniska aspekter som är svårt att ta ställning till. Men i slutänden landar det väl i personliga preferenser vad man tycker är "ok", och visst finns det bärbara även för 5000 kr. Personligen skulle jag aldrig överväga att köpa en sådan själv men det beror så klart vad man har för budget att förhålla sig till. Därav frågan.

Permalänk
Medlem

Skaffa en Mac, så finns det inte så mycket spel...

De är dessutom underbara att redigera både bilder och film på.

Dock svårt med budgeten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag ställde en fråga om TS kunde tänka sig att gå över 5000 kr. Detta sett till att TS ville ha en dator lämplig för "enklare redigering" vilket jag tolkade som videoredigering (dvs vissa krav på prestanda och lagringsutrymme), att nuvarande SSD bara EVENTUELLT skulle återanvändas (om den ens passar nya laptopen) och att det därmed kanske skulle behöva ingå en SSD även i den bärbara som köptes (iom att SSD ens togs upp av TS). Då börjar 5 000 kr genast vara i minsta laget.

Nu uttrycker iof TS att hen vill ha en dator som är så pass enkel att det inte ska gå att spela på, vilket så klart skapar en något unik situation, men då börjar vi väl mer komma in på psykologiska snarare än tekniska aspekter som är svårt att ta ställning till. Men i slutänden landar det väl i personliga preferenser vad man tycker är "ok", och visst finns det bärbara även för 5000 kr. Personligen skulle jag aldrig överväga att köpa en sådan själv men det beror så klart vad man har för budget att förhålla sig till. Därav frågan.

Ok. Jag var kanske lite onödigt aggressiv men jag upplevde det som störigt och något nedlåtande att hävda att "bara en bra SSD kostar ju det [5 000 kr]. Det är elitistiskt och skruvat att påstå att man inte får en "bra" SSD för under 5 000 kr när det är otroligt svårt att märka någon som helst skillnad på en SSD för 5 000 kr och en "vanlig" 850 EVO, särskilt utanför professionella tillämpningar.

Det är lite som att i tråden "Behöver en ny bil, är Skoda Octavia ett bra val?" svara "Skoda? Var det inte en bil du ville ha?" Och sedan länka till en Mercedes för 800 000 kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ok. Jag var kanske lite onödigt aggressiv men jag upplevde det som störigt och något nedlåtande att hävda att "bara en bra SSD kostar ju det [5 000 kr]. Det är elitistiskt och skruvat att påstå att man inte får en "bra" SSD för under 5 000 kr när det är otroligt svårt att märka någon som helst skillnad på en SSD för 5 000 kr och en "vanlig" 850 EVO, särskilt utanför professionella tillämpningar.

Det är lite som att i tråden "Behöver en ny bil, är Skoda Octavia ett bra val?" svara "Skoda? Var det inte en bil du ville ha?" Och sedan länka till en Mercedes för 800 000 kr.

/hulle.

Kan nog tycka att du tolkade in lite väl mycket i det jag faktiskt skrev men visst, jag kan förstå din poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan nog tycka att du tolkade in lite väl mycket i det jag faktiskt skrev men visst, jag kan förstå din poäng.

Ja det är möjligt, jag har lätt för att raljera. OT dessutom.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja det är möjligt, jag har lätt för att raljera. OT dessutom.

/hulle.

Bra att vi håller tråden varm till dess TS återvänder från sin gaming session