Köpråd: Neutrala & Bekväma Hörlurar 1000-2500:-

Permalänk

Köpråd: Neutrala & Bekväma Hörlurar 1000-2500:-

Hej!

Titeln säger det mesta:

Jag gör lite musik som hobby så jag letar efter ett par hörlurar som ger ett hyfsat ärligt och neutralt ljud - det sagt är jag inte särskilt kräsen av mig och använder för tillfället integrerat ljudkort så jag blir nog nöjd med det mesta.

Letar främst efter slutna eller eventuellt halvöppna hörlurar.

Har kikat en del på Sennheiser, Beyerdynamic och Pioneer men är egentligen öppen för de flesta förslag.

Tack!

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Inaktiv

Har kört Sennheiser HD 650 i många år, och skulle aldrig köpa något annat. HD 600 lär också vara bra om man är ute efter mer neutralt ljud.

Väldigt välbyggda och välljudande. Hög impedans, så en riktig hörlursförstärkare rekommenderas. Lurarna är mångsidiga. Det finns ingen musikstil som de inte fungerar bra till. Filmer och spel låter också utmärkt. Man kan till och med använda dem till att mixa om man sysslar med ljudproduktion. Normalt är det något man aldrig bör göra med hörlurar, men med dessa fungerar det faktiskt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14530

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16880

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT 770 pro. Skönaste lurarna jag har ägt och har riktigt bra ljud.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

http://www.head-fi.org/products/category/over-ear

Sortera efter "highest rated". Det är ingen slump att HD 650 är rankad numero uno.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

http://www.head-fi.org/products/category/over-ear

Sortera efter "highest rated". Det är ingen slump att HD 650 är rankad numero uno.

Jag har tittat på dem, de verkar onekligen riktigt bra! Det enda jag funderar på är om det är värt pengarna för mig eller om jag blir lika nöjd med t e x HD598 eller ett par Beyerdynamic för halva priset..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Jag har tittat på dem, de verkar onekligen riktigt bra! Det enda jag funderar på är om det är värt pengarna för mig eller om jag blir lika nöjd med t e x HD598 eller ett par Beyerdynamic för halva priset..

Jag har HD598 och jag är riktigt nöjd. Öppen design så de ger en stor ljudbild. sen är de snygga med.

Permalänk

HD600/650 är utanför budget och dessutom ställer det krav på övrig utrustning.

Om du vill ha neutrala lurar så skulle jag rekommendera Sony MDR 7506, Beyerdynamic DT250 eller German Maestro 8.35D.

DT 770 är absolut inte neutral någon stans så den rekommenderar jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag har en low end version i Sennheiser 558, grymt sköna lurar. Är inte riktigt Audiofil men vilkle ha ett par sköna lurar och blev inte besviken. Dessa är ganska billiga också. Fick tag på mina begagnade för typ 4-5 år sedan för 600kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flugfarfar:

Jag har tittat på dem, de verkar onekligen riktigt bra! Det enda jag funderar på är om det är värt pengarna för mig eller om jag blir lika nöjd med t e x HD598 eller ett par Beyerdynamic för halva priset..

Innan HD 650 hade jag HD 555 och det är nästan samma sak som 598. Däremot är 600-serien något helt annat. 500-serien känns plastig i jämförelse, och de har inte samma breda frekvensomfång som 600-serien. Basen är klen på 500-serien och diskanten avtar märkbart vid höga frekvenser jämfört med 600-serien. Därmed inte sagt att 500-serien är dålig, men det finns en anledning till att priset skiljer sig om man säger så.

Permalänk

Tack alla för hjälpen!

Givetvis förstår jag att de dyrare lurarna ger bättre kvalitet, men utan ljudkort och förstärkare och med kanske lite mindre kräsna öron än vissa här kan man väl fråga sig om de extra pengarna är värda det för mig.

Kan ju säga att mina gamla hörlurar var Shure SRH440 och jag var egentligen rätt nöjd med dem, och jag gissar på att vad jag än skaffar blir en uppgradering ljudmässigt.

Just nu lutar jag mest åt Sennheiser HD579 - vad jag förstått får man nästan exakt samma sak som om man köpt 598 eller 599 men billigare.

Audio Technica ATH-M50x, Beyerdynamic DT250 och Sony MDR 7506 är alternativ i bakfickan men då jag gillar Sennheisers lurar mer både för märket och designen känns det som att det nog förmodligen blir dem!

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

AKG 271 mk II

Jag slår gärna ett slag för AKG 271 mk II. Från knappa 1100kr enligt prisjakt och därmed extremt prisvärda.
Jag upplever dem som mycket neutrala, lågdistorderande och bekväma. De har också, i alla fall i studioversionen, en brytare i huvudbandet, så att signalen bryts när man tar dem av sig, samt utbytbar kabel.

Permalänk

Audio Technica ATH-M50x är annars mycket prisvärda hörlurar. Bra ljud i dem.
Ingen mick dock. Går att skaffa separat om man nu verkligen måste ha det.

http://www.ljudochbild.se/test/audio-technica-ath-m50x

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Vet någon som kommenterar ens vad neutralt ljud är med tanke på vilka tips ni ger?

@Flugfarfar: Titta på Shure SRH840. Du gillar dem nog om du hade 440 innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Neutral: Rak tonkurva, dvs alla frekvenser återges med samma styrka/amplitud. Jag har ingen koll på de andra lurarna som rekomenderats, men anser fortfarande min rekommendation av AKG 271 vara de slutna lurar jag använt, som bäst motsvarat detta. För mig och subjektivt, dvs jag har inte gjort mätningar, utan lyssnat, ska kanske tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hopdemon:

Neutral: Rak tonkurva, dvs alla frekvenser återges med samma styrka/amplitud. Jag har ingen koll på de andra lurarna som rekomenderats, men anser fortfarande min rekommendation av AKG 271 vara de slutna lurar jag använt, som bäst motsvarat detta. För mig och subjektivt, dvs jag har inte gjort mätningar, utan lyssnat, ska kanske tilläggas.

Ja, håller med. Missade ditt inlägg men syftar på typ DT770/M50X/HD650 som det tipsad om.

Skickades från m.sweclockers.com