Microstutters går mig på nerverna!

Permalänk
Inaktiv

Prova halverad v-sync. Då slipper du övergången mellan enkla och dubbla bildrutor, det är nog övergången mellan dessa som du nog stör dig på när fps pendlar runt 60-strecket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@albeld: Vilket eller vilka spel har du problem med?
8 GB mer arbetsminne kan hjälpa.
Se till att slå av hjälpprogram typ Asus AI, suit, MSI:s motsvarighet och annat jox.

Märker mest i Euro truck simulator 2 och där används absolut inte mer än 6gb.

Men som sagt så är det mycket mer flytande bild nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Prova halverad v-sync. Då slipper du övergången mellan enkla och dubbla bildrutor, det är nog övergången mellan dessa som du nog stör dig på när fps pendlar runt 60-strecket
https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/28470713774561289/D33198F925EC59F27AED2AC699875BB0CC9ABF02/

Kan ju testa och experimentera till kanske ett ännu bättre flyt.

Permalänk
Medlem

@anon179202: Jag fick konstant 30fps och det flöt riktigt bra men vill ha runt 60 fps så jag kör på bara adaptiver vsync. Men adaptive vsync half refresh rate kan komma till nytta i t ex flygsimulatorn där det nästan bara är möjligt att ligga runt 30 fps om man inte har ett monster till dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albeld:

@Clawfinger6: Jag fick konstant 30fps och det flöt riktigt bra men vill ha runt 60 fps så jag kör på bara adaptiver vsync. Men adaptive vsync half refresh rate kan komma till nytta i t ex flygsimulatorn där det nästan bara är möjligt att ligga runt 30 fps om man inte har ett monster till dator.

Du får nog bara sänka dina grafikinställningar så att du slipper ligga runt 60-skarvet då istället.

Edit: du vet kanske detta, men iaf.. I flertrådade spel, typ nyare spel kan både ramhastighet och processor va flashals. Testa att dra ner grafikinställningar till minimum förutom upplösning( ingen ide att ändra det, du kommer iaf att spela i den upplösningen) och shadows(som ju belastar cpu:n) och se med Afterburner hur hög genomsnittlig fps du får när du lirar.
Det är ett bra riktmärke av hur mycket data cpun och minnet klarar av att mata grafikkortet i spelet med

Permalänk
Skrivet av albeld:

Kan säga såhär, att jag installerade om drivrutinerna till lite äldre och det hjälpte enormt. Använde ddu till detta. Knappt några stutters även om det går under 60fps. Med vsync på. Men tack för alla svar, nu har jag lite mer kunskap om vsync mm.

Nu ska jag återgå till spelet och njuta igen av mer flytande bild.

Edit: så bra som jag beskrev det blev det väl inte men det blev betydligt bättre och funkar i nuläget. Kanske att jag skaffar en gsync skärm när det finns mer pengar för microstutters med vsync kommer man aldrig undan så länge man är under 60fps

Följde du guiden jag postade?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Gsync är fint och bra. Men sen när rekommenderar vi att köpa en helt ny skärm för ett problem som inte ska behöva uppstå?
Bättre vi kommer åt problemet ordentligt först.

Jag är nyfiken på hur det blir om du kör utan vsync när du låser dina fps till 30-40-50. Börja på Low i grafikinställningarna.
Samt hur mycket ram som äts upp.
Har du provat klocka dina ram lite?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam

@SCORPIUS: Sedan länge.
Vi får vara glada över att TS inte fick rådet att köpa helt ny dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Följde du guiden jag postade?

Nej, fattar inte vad jag ska göra

Permalänk
Skrivet av albeld:

Nej, fattar inte vad jag ska göra

Börja med att stänga av triple buffering i spelet det gör stor skillnad

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Börja med att stänga av triple buffering i spelet det gör stor skillnad

Och det gör jag i Nvidia kontrollpanelen eller? För i såfall är det redan av tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av albeld:

Och det gör jag i Nvidia kontrollpanelen eller? För i såfall är det redan av tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan göra det både i spelet och i kontrollpanelen

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Tripple buffer är avstängt

Permalänk
Medlem

Har testat lite nu och utan v-sync så får jag självklart tearing som är ganska irriterande de också, men det flyer bättre även när fps är under 60, tex 52. Men kan man fortfarande få MS då utan v-sync? Tycker att jag märker lite eller så är det tearingen som får det att se ut så.

Sen så uppstår MS också av olika renderings tider som man kan mäta i millisekunder om jag inte minns fel. Finns det något verktyg där man kan se detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Detta beror på V-SYNC.

Då den aktivt halverar din framerate om du dippar under 60fps i detta fall.

Alltså;
60fps+ = 60 fps visas
57fps = 30fps
43fps = 30fps
31fps = 30fps
28fps = 15fps
22fps = 15fps
19fps = 15fps

osv.

Stäng av V-sync eller köp en G-sync skärm.
Alt. använd Adaptive V-Sync (men detta har, som du märkt, inte alltid så bra resultat..)

Jag skulle vilja lägga till att det som Andreas skrev bara gäller vid Double Buffering Vid Triple Buffering så visar skärmen 55fps om spelet körs i 55fps

Skrivet av AquaRelliux:

Börja med att stänga av triple buffering i spelet det gör stor skillnad

Den enda effekten man får av att stänga av Triple Buffering är halverad FPS under rådande omständigheter. Jag minns dock inte att det införde microstuttering?

Skrivet av AquaRelliux:

Du kan göra det både i spelet och i kontrollpanelen

Nix, Triple Buffering i kontrollpanelen gäller endast för OGL applikationer och inte D3D. Faktum är att det inte finns något sätt att ändra buffering i NVCPL, däremot har flera spel stöd för det i sina grafikinställningar.

Skrivet av albeld:

Har testat lite nu och utan v-sync så får jag självklart tearing som är ganska irriterande de också, men det flyer bättre även när fps är under 60, tex 52. Men kan man fortfarande få MS då utan v-sync? Tycker att jag märker lite eller så är det tearingen som får det att se ut så.

Sen så uppstår MS också av olika renderings tider som man kan mäta i millisekunder om jag inte minns fel. Finns det något verktyg där man kan se detta?

Höga frame times eller frame pacing gör att du får micro stuttering och kan bero på spelmotorn.

Vill du se sådan information rekommenderar jag att du laddar ner MSI Afterburner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har gjort ytterligare tester.
Med framelimiter genom nvidia inspector så under 60 fps t ex 52 så hackar det lite och får lägre gpu usage, runt 70%. Men utan både vsync och framlimiter så flyter det bra även om fpsen går ner till 40-50 och gpu usage ökar till 80-100% som en gpu ska jobba. Plus att allt reagerar väldigt kvickt. Så utan g-sync skärm så tycker jag, av med vsync, och ingen fps limit. Men klarar man att hålla 60fps på en 60hz skärm i spelet man kör hela tiden så kör med v-sync. Men inte annars.

Jag satte framelimiter på både 60 och 50 fps.