Permalänk
Medlem

Datorn glitchar

Igår glitchade min dator slumpmässigt ut, utan förvarning. Skärmen fick massa konstiga färger och jag hörde ett högt surrande i hörlurarna. Jag stängde av datorn och satte på den igen, men den kommer aldrig in i login skärmen. Istället startar den om mitt i uppstarten och drar in mig i automatic repair, där alla färger är glitchade. Jag misstänker att mitt grafikkort har gått sönder, men vill inte springa iväg och lägga pengar på det utan att vara 100% säker.

Om någon vet vad problemet uppstår från, eller hur jag ska fixa det så skulle jag upskatta er hjälp! Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Jag har returnerad mitt grafikkort då jag också får sådan där glichar med konstiga färger som kan popa upp for någon sekund innan den returneras tillbaka till riktiga inom vissa spel etc, funkade fint med andra grafikkort så i mitt fall så ligger felet på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Borde vara grafikkortet, ja. Du kan ju koppla ur det och använda det integrerade grafikkortet, om du har ett sådant.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Låter absolut som att ditt grafikkort kan ha sagt upp sig, men försök att reparera datorn och kom in i windows igen så du kan se hur kortet fungerar med drivrutiner. Vad är det för komponenter som sitter i datorn?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Japp, låter onekligen som att det är grafikkortet. Jag hade ett liknande problem häromdagen då min dator startade om gång på gång utan att få någon bild. Det kunde jag dock lösa genom att koppla min skärm till moderkortet(den integrerade grafiken) för att sedan starta datorn i felsäkert läge och därefter ominstallera drivrutinerna för grafikkortet.

Det låter lite värre för dig i och med alla konstiga färger men det är värt ett försök.

1. Koppla din skärm till moderkortet(fungerar endast ifall din processor har integrerad grafik)
2. Starta datorn i felsäkert läge
3. Avinstallera de gamla drivrutinerna för grafikkortet
4. Ladda ner de nyaste drivrutinerna via en annan dator och för över dessa till ett USB-minne
5. Installera dessa på din dator

Visa signatur