Råd om musikproducerande datorpaket

Permalänk

Råd om musikproducerande datorpaket

Tjena vänner!

Detta är åt en nära vän som har en gammal burk sedan 12år tillbaka som nu inte riktigt håller måttet längre.

Då jag själv är helt ovetande mer än att en snabb processor är viktigt och 64gb i ram, är det något mer man behöver tänka på? Ber er inte sätta ihop en dator utan mer vad som är viktigt att tänka på och saker som är ”oviktiga” för den typen av jobb. Datorn kommer inte att användas till spel överhuvudtaget.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensicase:

Tjena vänner!

Detta är åt en nära vän som har en gammal burk sedan 12år tillbaka som nu inte riktigt håller måttet längre.

Då jag själv är helt ovetande mer än att en snabb processor är viktigt och 64gb i ram, är det något mer man behöver tänka på? Ber er inte sätta ihop en dator utan mer vad som är viktigt att tänka på och saker som är ”oviktiga” för den typen av jobb. Datorn kommer inte att användas till spel överhuvudtaget.

Tack på förhand!

Hola!

Vad har din vän för budget?

Permalänk
Medlem

Lagring!

Permalänk
Hedersmedlem

Om datorn inte ska användas till spel alls så är väl första steget att skippa grafikkort, och se till att processorn har det integrerat (vilket nästan alla i nuvarande generationer har, minus Intels processorer med suffixet F).
Dels är det förstås en onödig kostnad, men åtminstone NVIDIAs drivrutiner brukar också få en del klagomål på att bidra till dålig DPC latency, vilket kan leda till klick/brus/annat i ljudet, om man inte höjer bufferstorleken till ljudkortet och istället får ökad fördröjning, inte kul om man behöver höra sig själv spela.

I övrigt känns det relativt enkelt. Minne är bra, och visst skulle jag köra 64 GB med dagens priser, men det är bara om det är rejält med spår med tunga grejer på (kanske samplade körer, samplade pianon, samplade trummor osv) inblandat som det skulle göra någon skillnad mot 32 GB.
Processorkraft är ju alltid bra också, minst 8 kärnor med bra prestanda per kärna.
Och förstås som sagt lagring, fast prestandan där påverkar mest laddningstider i min erfarenhet (hade musikprojekten på HDD för kanske 5 år sedan, utan problem).

Utöver det så är det viktigaste ett bra ljudkort som är gjort för studiobruk (och därmed har bra ASIO-drivrutiner, så man får så låg fördröjning som möjligt). Det behöver inte kosta mycket för det, beroende på krav på antal samtidiga inputs/outputs så kan man få bra grejer för en dryg tusenlapp, och definitivt för två.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om datorn inte ska användas till spel alls så är väl första steget att skippa grafikkort, och se till att processorn har det integrerat (vilket nästan alla i nuvarande generationer har, minus Intels processorer med suffixet F).
Dels är det förstås en onödig kostnad, men åtminstone NVIDIAs drivrutiner brukar också få en del klagomål på att bidra till dålig DPC latency, vilket kan leda till klick/brus/annat i ljudet, om man inte höjer bufferstorleken till ljudkortet och istället får ökad fördröjning, inte kul om man behöver höra sig själv spela.

I övrigt känns det relativt enkelt. Minne är bra, och visst skulle jag köra 64 GB med dagens priser, men det är bara om det är rejält med spår med tunga grejer på (kanske samplade körer, samplade pianon, samplade trummor osv) inblandat som det skulle göra någon skillnad mot 32 GB.
Processorkraft är ju alltid bra också, minst 8 kärnor med bra prestanda per kärna.
Och förstås som sagt lagring, fast prestandan där påverkar mest laddningstider i min erfarenhet (hade musikprojekten på HDD för kanske 5 år sedan, utan problem).

Utöver det så är det viktigaste ett bra ljudkort som är gjort för studiobruk (och därmed har bra ASIO-drivrutiner, så man får så låg fördröjning som möjligt). Det behöver inte kosta mycket för det, beroende på krav på antal samtidiga inputs/outputs så kan man få bra grejer för en dryg tusenlapp, och definitivt för två.

Tack för ditt svar! Jag själv är sjukt dålig när det kommer till just denna typen av prestanda. Vad jag förstod på honom så kör han ljudkort externt (hur nu det fungerar) så den delen verkar vara ”covered”.

Det blir en del samplingar, så för att framtidssäkra så kommer nog 64gb vara på tapeten just in case.

När det kommer till lagring, ska man sikta in sig på en m2 eller sata? Vet ju att m2 är sjukt mycket snabbare, men är risken att det går för varmt?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hola!

Vad har din vän för budget?

Han vill inte att det springer iväg allt för mycket, men säg runt 12-15k max?

Permalänk
Medlem

Om den ska användas i samband med inspelning kan det vara bra att se till att man får tysta delar som nätagg, CPU-kylare. Gärna semipassiva då musikproduktion inte är så värst krävande för moderna datorer. Minskat bakgrundsbrus är ju alltid trevligt. Satsa på en strömsnål processor typ Ryzen 9 7900, väldigt snabb för sina ynka 65W i stömförbrukning, köpte sån då min dator står på dygnet runt i sovrummet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sensicase:

När det kommer till lagring, ska man sikta in sig på en m2 eller sata? Vet ju att m2 är sjukt mycket snabbare, men är risken att det går för varmt?

Nej, kör definitivt på M.2 -- mer specifikt NVMe, det finns SSD som är både M.2 och SATA (till skillnad från de vanliga som är 2.5"-formfaktorn).
Prestandan i NVMe-SSDs är som sagt sjukt mycket högre i vissa fall och värme är inget problem. Det handlar om ett fåtal watt, det gör ingen skillnad någonstans förutom i själva SSDn, och det ska inte vara nån fara där heller.
Kolla bara så att moderkortet kommer med inbyggd kylfläns till M.2 (det gör nog alla nu skulle jag tro, åtminstone till en M.2 om moderkortet har flera), om inte själva SSDn gör det.

Vad gäller SSD skulle jag och nog de flesta på SweC rekommendera en modell med PCIe 4.0, inte 5.0, då den extra prestandan sällan gör nytta men 5.0 blir mycket varmare och pga det ofta behöver gigantiska kylflänsar. Prisvärdheten är oftast riktigt dålig också, priset är ofta mer än det dubbla för samma storlek.

Några vanliga modeller som är bra: Kingston KC3000, Kingston Fury Renegade, Seagate Firecuda 530, Samsung 990 PRO, WD SN850X.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Om den ska användas i samband med inspelning kan det vara bra att se till att man får tysta delar som nätagg, CPU-kylare. Gärna semipassiva då musikproduktion inte är så värst krävande för moderna datorer. Minskat bakgrundsbrus är ju alltid trevligt. Satsa på en strömsnål processor typ Ryzen 9 7900, väldigt snabb för sina ynka 65W i stömförbrukning, köpte sån då min dator står på dygnet runt i sovrummet.

Skulle du rekommendera en AIO för CPUn eller skulle en luftkylning räcka på en 7900?

Permalänk
Medlem

Halloj halloj

Beroende på hur låg ljudnivå ni vill systemet ska hålla (kylning låter om än lite ) skulle det kunna vara id'e att titta på Ryzen 7700 icke X, 65w tdp jämfört med Ryzen 7900x 170w. Det är klart att 7900x är snabbare men frågan är om den är så mycket snabbare att det är värt det, kanske någon kan svara på i tråden. Kan också var fint att titta på moderkortets vrm då ett mobo med lite sämre vrm bidrar med onödig värme i chassit, menar inte att man ska gå "creator class" om man inte hittar ett sådant till bra pris förstås men att man iaf tänker på det när man väljer moderkort. Kanske USB C är ett önskemål? Hardware Unboxed har bra moderkorts recensioner där de går genom t.ex vrm temperaturer. När det gäller lagring verkar det som många kör enligt följande: lagring, m.2 nvme gen 3 eller 4 till system disk, sen en en disk med samplingar/ljudbibliotek och sedan en projekt/arbetsdisk, en del kör på externa diskar för projekt/arbetsdisk och då kan ju USB C komma till sin rätt. En kompis som har en "rktig" studio jobbar t.ex nästan uteslutande mot externa diskar, men det beror nog mest på att han kan ha många projekt igång samtidigt.

Glhf!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj halloj

Beroende på hur låg ljudnivå ni vill systemet ska hålla (kylning låter om än lite ) skulle det kunna vara id'e att titta på Ryzen 7700 icke X, 65w tdp jämfört med Ryzen 7900x 170w. Det är klart att 7900x är snabbare men frågan är om den är så mycket snabbare att det är värt det, kanske någon kan svara på i tråden.

Det var 7900 som nämndes ovan, inte 7900X. 7900 har TDP på 65 W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var 7900 som nämndes ovan, inte 7900X. 7900 har TDP på 65 W.

Sorry, my bad! Utmärkt rekommendation!

Permalänk
Medlem

Slängde ihop ett litet förslag, så får både ni och tråden något att fundera på

https://komponentkoll.se/bygg/yfTuA

Cpu R9 7900
mobo, Asrock B650 Pro RS, det bästa "billigare" B650 moderkortet när det kommer till vrm. Det går också att köpa till ett instickskort för att få dubbla ThunderBolt utgångar (40Gb/s), kostar runt tusenlappen
Lade bara in 32Gb ram... Missade att lägga in 64Gb ser jag nu...
Generisk 2Gb m.2 nvme ssd, man kan ju köra en 500Gb som system och en 1Gb eller 2Gb som arbetsdisk om det passar bättre...
Chassi, Phanteks XT Ultra, kommer med 3 140mm fläktar i fronten, lägg till en extra för utblås, ladda ner gratisprogram för fläktstyrning och ställ fläktarna låååågt så blir det låg ljudnivå. Stor och rymligt chassi, iofs rgb i fläktarna men bara strunta i att koppla in. Varför valde jag chassit? Gillar Phanteks chassin, bra placeholder om inte annat.
PSU Seasonic 550w Platinum, modulärt och semipassiv fläkt
Kylare Thermalright Peerless Assasain 120 SE

Borde vara ett okej förslag att utgå från.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra grund ovan, fast jag tycker några saker bör ändras.
Klonade den och ändrade några grejer här

  • 64 GB RAM

  • Nyare version av kylaren med lite bättre prestanda vid samma ljudnivå

  • Klart bättre SSD, PCIe 4.0 och DRAM-cache för mindre än 50 kr extra

  • Lite billigare nätagg, smaksak då båda är overkill i effekt för denna datorn

Mer RAM gör att priset går upp, men utöver det är det billigare (pga nätagget).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200