Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Chipset: B350 generellt bättre än X370?

Permalänk
Medlem

Chipset: B350 generellt bättre än X370?

(Något för testpatrullen?)

Jag utgår ifrån att alla läsare sett AMDs listor med de olika finesser och funktioner som stöds av respektive chipset, så dem lämnar jag därhän. (X370 stöder ”mer av allt”.)
Det jag skjuter in mig på är hur valet av chipset påverkar datorns prestanda, och anledningen är att den enda direkta jämförelse (och för övrigt den enda riktiga recension av kort med B350) jag hittat ger upphov till fler frågor än svar.

HÄR har man jämfört två moderkort från MSI. Det är de båda flaggskeppsmodellerna med B350 respektive X370. Båda har körts med samma processor och RAM, utan överklockning, och med samma version av Linux som operativsystem. Moderkortet med X370 fick lite handikapp redan från start eftersom ljudchippet på det kortet saknar drivrutiner för Linux.
Ett flertal benchmarkprogram kördes och det billigare moderkortet presterade marginellt bättre i samtliga test!

Frågorna som väcks blir då:
1. Är detta specifikt för dessa förutsättningar?
2. Blir det motsvarande skillnad om man använder Windows 10?
3. Är det motsvarande skillnad på moderkort från andra tillverkare, så att det faktiskt beror på chipseten?
4. Hur mycket skiljer prestanda mellan olika modeller med samma chipset?
5. Och så en fråga som inte alls behandlas: Hur är det att överklocka med B350 (jämfört med X370)?

Permalänk
Medlem

En tanke är om korten har olika utgåvor av BIOS. Det kan ju komma optimeringar när bios uppdateras.

Men det är intressant att se att man får bra prestanda även med billigare moderkort. Ligger man på tight budget kanske man kan få en 6-kärnig istället för en 4-kärnig Ryzen 5 genom att spara pengar på moderkortet. Alternativt bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En tanke är om korten har olika utgåvor av BIOS. Det kan ju komma optimeringar när bios uppdateras.

Men det är intressant att se att man får bra prestanda även med billigare moderkort. Ligger man på tight budget kanske man kan få en 6-kärnig istället för en 4-kärnig Ryzen 5 genom att spara pengar på moderkortet. Alternativt bättre grafikkort.

Interestingly, the B350 TOMAHAWK was slightly faster than the higher-end MSI X370 motherboard. This was with all the same relevant BIOS/UEFI settings and using all the same components aside from the motherboard....

Nu vart ja riktigt nyfiken sj, vad kan det då vara??

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men det är intressant att se att man får bra prestanda även med billigare moderkort. Ligger man på tight budget...

Skillnaden i pris baseras inte så mycket på prestanda som på vilka anslutningar och funktioner som finns. Det är egentligen bara ljudkretsen som skiljer åt tillräckligt för att påverka prestandan (skillnad i ljudkvalitet).

Behöver man inte använda fler SATA, USB-C eller PCIe än vad som finns med B350 så känns det bara dumt att betala för ett dyrare chipset med funktioner som inte utnyttjas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Skillnaden i pris baseras inte så mycket på prestanda som på vilka anslutningar och funktioner som finns. Det är egentligen bara ljudkretsen som skiljer åt tillräckligt för att påverka prestandan (skillnad i ljudkvalitet).

Behöver man inte använda fler SATA, USB-C eller PCIe än vad som finns med B350 så känns det bara dumt att betala för ett dyrare chipset med funktioner som inte utnyttjas.

Skillnaden brukar ofta utgöras av dålig VRM-kylning för B350-korten, kolla de flesta modellerna utom MSIs så är det avskalad kylning. Sånt kan ge problem med överklockning. Men det verkar vara bra kylning på MSI B350 Tomahawk och även B350 PC Mate. Dessa ser också ut att vara exakt likadana kort fast med olika färgteman.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Skillnaden brukar ofta utgöras av dålig VRM-kylning för B350-korten, kolla de flesta modellerna utom MSIs så är det avskalad kylning. Sånt kan ge problem med överklockning. Men det verkar vara bra kylning på MSI B350 Tomahawk och även B350 PC Mate. Dessa ser också ut att vara exakt likadana kort fast med olika färgteman.

VRM är en orsak ifall man ska köra hårt så faller b350 bort.
temp med livslängd lär bli kort.
så kör man original, b350 bra val.
ska man överklocka så välj x370

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det där med antal faser på VRM? Såg skillnad på Gigabytes olika AM4 moderkort (även de med X370 hade skillnader på olika moderkort).

Tänker att man kanske ändå kan överklocka 4-kärniga och kanske 6-kärniga någorlunda högt på de billigare moderkorten med B350 och sämre VRM eftersom färre kärnor drar mindre ström? Men det är väl som Flopper skriver ovan om man ska köra hårt eller inte. Det är inte lika hårt att överklocka de 4-kärniga som de 8-kärniga Ryzen.

Har själv en FX-8350 CPU på ett moderkort som nätt och jämnt klarar att köra den i originalhastighet utan att thottla. Har varit tvungen att sänka Vcore en aning från standardvärdet för att allt ska gå i full fart. Orsaken är klen VRM på det moderkortet så trots att det finns överklockningsfunktioner på moderkortet så kan jag inte utnyttja dem för överklockning med min CPU. Nu ska ju Ryzen vara betydligt strömsnålare. Man får väl googla och se hur det funkar för andra innan man köper något.

Permalänk
Medlem

Nöjt, ligger ett MSI B350 Tomahawk och väntar på mig på utlämningsstället hemma :D. Trevlig läsning detta!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Hur viktigt är det där med antal faser på VRM? Såg skillnad på Gigabytes olika AM4 moderkort (även de med X370 hade skillnader på olika moderkort).

Tänker att man kanske ändå kan överklocka 4-kärniga och kanske 6-kärniga någorlunda högt på de billigare moderkorten med B350 och sämre VRM eftersom färre kärnor drar mindre ström? Men det är väl som Flopper skriver ovan om man ska köra hårt eller inte. Det är inte lika hårt att överklocka de 4-kärniga som de 8-kärniga Ryzen.

Har själv en FX-8350 CPU på ett moderkort som nätt och jämnt klarar att köra den i originalhastighet utan att thottla. Har varit tvungen att sänka Vcore en aning från standardvärdet för att allt ska gå i full fart. Orsaken är klen VRM på det moderkortet så trots att det finns överklockningsfunktioner på moderkortet så kan jag inte utnyttja dem för överklockning med min CPU. Nu ska ju Ryzen vara betydligt strömsnålare. Man får väl googla och se hur det funkar för andra innan man köper något.

med tanke på att överklockning är endast ok dvs runt 4ghz så lika bra köra med som i mitt fall 1600x och då kan man köpa vilket m-kort som helst så ska VRM klara det utan porblem i överskådlig tid.
när amd får ut en bättre stepping som klockar bättre så kanske man uppgraderar även om mina behov så räcker 4ghz

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Stödet för SLI\Crossfire enligt spec's. Annars verkar det som man lika gärna kan köra på moderkort med B350 chipset.

Permalänk
Inaktiv

Tydligen ska det gå att köra kort i CrossFire men inte i SLI på moderkort med B350 chipset.

"Where the chipsets differ is in support for specific GPU technologies where NVIDIA’s SLI is locked to X370. TechPowerUp speculates that the decision to lock SLI to its top-end chipset is due, at least in part, to licensing costs. This is not a bad thing as B350 was originally not going to support any dual x16 slot multi-GPU configurations, but now motherboard manufacturers are being allowed to enable it by including a second slot and AMD will reportedly permit CrossFire usage (which costs AMD nothing in licensing). Meanwhile the most expensive X370 chipset will support SLI for those serious gamers that demand and can afford it. Had B350 supported SLI and carried the SLI branding, they likely would have been ever so slightly more expensive than they are now. Of course, DirectX 12's multi-adapter will work on either chipset so long as the game supports it."

https://www.pcper.com/news/Motherboards/AMD-Supports-CrossFir...

Nu blev man jävligt sugen på att uppgradera med ett svin-billigt B350 moderkort och en Ryzen 1700, ska leta efter review's på dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Skillnaden brukar ofta utgöras av dålig VRM-kylning för B350-korten, kolla de flesta modellerna utom MSIs så är det avskalad kylning.

Jag tycker inte jag sett något nyare moderkort med vettig "kylning" för VRM.
Det som skiljer är storleken på den applicerade metallklumpen. Att kalla metallklumparna för "kylning" känns lite magstarkt när man betänker att de oftast saknar vettiga kylflänsar. Den faktiska kylningen bestäms av det luftflöde som sker kring VRM, och då spelar valet av moderkort minimal roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Tydligen ska det gå att köra kort i CrossFire men inte i SLI på moderkort med B350 chipset.

"Where the chipsets differ is in support for specific GPU technologies where NVIDIA’s SLI is locked to X370. TechPowerUp speculates that the decision to lock SLI to its top-end chipset is due, at least in part, to licensing costs. This is not a bad thing as B350 was originally not going to support any dual x16 slot multi-GPU configurations, but now motherboard manufacturers are being allowed to enable it by including a second slot and AMD will reportedly permit CrossFire usage (which costs AMD nothing in licensing). Meanwhile the most expensive X370 chipset will support SLI for those serious gamers that demand and can afford it. Had B350 supported SLI and carried the SLI branding, they likely would have been ever so slightly more expensive than they are now. Of course, DirectX 12's multi-adapter will work on either chipset so long as the game supports it."

https://www.pcper.com/news/Motherboards/AMD-Supports-CrossFir...

Nu blev man jävligt sugen på att uppgradera med ett svin-billigt B350 moderkort och en Ryzen 1700, ska leta efter review's på dessa kort.

MSi B350 Tomahawk var i vart fall väldigt trevligt. Har iofs inte testat några andra B350-kort så risken finns ju att jag bara inte vet bättre men efter ett par dagar är jag nöjd med det ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Jag tycker inte jag sett något nyare moderkort med vettig "kylning" för VRM.
Det som skiljer är storleken på den applicerade metallklumpen. Att kalla metallklumparna för "kylning" känns lite magstarkt när man betänker att de oftast saknar vettiga kylflänsar. Den faktiska kylningen bestäms av det luftflöde som sker kring VRM, och då spelar valet av moderkort minimal roll.

Okej, men dessa agerar väl ändå värmespridare, så luftflödet lyckas väl ändå kyla en större area med dessa än om VRM inte hade någon spridare (metallklump) alls? Sen om det går att klassas som "vettig" kylning eller inte har du en poäng i.

Har du något tips på hur man kan kyla VRM bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter av ASUS PRIME B350-PLUS? Gillar att det har 6 stycken SATA till skillnad från MSI B350 Tomahawk som har 4. Gillar också att ASUS-kortet verkar stödja ECC-minne enligt specifikationerna. Jag har svårt att avgöra vilka skillnader det skulle vara på VRM mellan dessa båda kort.

Detta gör mig orolig (jag kör Arch Linux): https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5y1902/1700_asus_prime_...
https://www.phoronix.com/forums/forum/linux-graphics-x-org-dr...

Men gissar att det kan vara sisådär med Linux-stödet oavsett vilket moderkort man väljer och att detta bör bli bättre framöver. Men ASUS har väl haft fler problem med buggiga bios än andra tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det som skiljer är storleken på den applicerade metallklumpen. Att kalla metallklumparna för "kylning" känns lite magstarkt när man betänker att de oftast saknar vettiga kylflänsar.

Skulle nog fortfarande kalla "metallklumpen" för kylning även om den inte är designad för att avleda allt för mycket värme vilket räcker oftast så länge man inte kör väldigt kraftig OC.

Skrivet av Olle P:

Jag tycker inte jag sett något nyare moderkort med vettig "kylning" för VRM.

Skulle nog säga att dem flesta moderkortstillverkare idag kör "vettig" kylning för VRM men pratar du extremt hög värmeavledningsförmåga så antar jag att bland annat Gigabytes kort med inkluderat vattenkylningsblock kvalificerar. Visserligen inte luftkylning men den har iaf hög kapacitet.

Skrivet av Olle P:

Den faktiska kylningen bestäms av det luftflöde som sker kring VRM, och då spelar valet av moderkort minimal roll.

Ja, men hur mycket värme som genereras och framför allt hur mycket värme per fas påverkas väldigt mycket utav valet utav moderkort. Moderkorts, eller snarare MOSFETsen, avgör även hur mycket ström dem kan förse vid en given temperatur.

Skrivet av ronnylov:

Hur viktigt är det där med antal faser på VRM? Såg skillnad på Gigabytes olika AM4 moderkort (även de med X370 hade skillnader på olika moderkort).

Antalet faser säger inte så jätte mycket om VRM så länge faserna och deras kontroller inte är identiskt konstruerade. Se det lite som en förbränningsmotor där antalet faser är som antalet cylindrar. Ger ett grovt hum om hur påkostad den är men fortfarande egentligen inte så mycket mer information. Generellt däremot så brukar det inte skilja så extremt mycket mellan olika tillverkares faser i deras påkostade modeller och ofta kör de samma design inom en serie för varje fas.

Kan tyvärr däremot inte ge ett svar om hur mycket ström Ryzen använder och därmed vad du bör satsa på då jag helt enkelt inte kollat upp det eller har personlig erfarenhet med just Ryzen ännu. Däremot som @Flopper säger så verkar Ryzen ha ett rätt hårt OC tak och därmed är inte behovet utav allt för kraftig VRM för stort så länge du verkligen inte vill tvinga dig igenom det taket.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag valde X370 just för corssfire/sli. I framtiden mognar kanske teknikgen för multi-gpu och då kändes det lika värt att ta ett x370 för några hundringar mer för att ha möjligheten att slänga in ett extra graffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Okej, men dessa agerar väl ändå värmespridare, så luftflödet lyckas väl ändå kyla en större area med dessa än om VRM inte hade någon spridare (metallklump) alls?

Initialt så absorberar klumpen en hel del värme och verkar på så sätt kylande.
När den blivit varmare minskar den förmågan. Jag är tveksam till att dess yta är så mycket större att det väger upp för den termiska resistans som klumpen bidrar med.

Skrivet av anon99339:

Har du något tips på hur man kan kyla VRM bättre?

Här är ett exempel. Själv hade jag valt att inte sätta extra fläkt i just den riktningen.