Slö dator efter installation av Samsung 960EVO. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Slö dator efter installation av Samsung 960EVO. Hjälp!

Jag installerade disken med en M.2 adapter i PCIe platsen som är till för grafikkort-2 (Gen-3 x4).
Prestanda på disken enligt Samsung magician är bara någon procent från tillverkarens sälj siffror. Allt OK så långt.
Sedan öppnar man nått på disken. Dyker upp en tom ruta. Efter en oändlig väntan poppar innehållet in i rutan. Spelar ingen roll vad man öpnar eller varifrån. Molnet (OneDrive) sekundär disk, eller SSD, eller 960EVO där jag nyinstallerat W10..?
Jag vette tusan vad jag missat?
Där emot öppnas alla program och appar normal snabbt..?

Dator enligt nedan, pluss 960EVOn nu då...
Jag har lagt till allt som kom i drivrutin väg, inte från skiva, utan senaste från respektive tillverkare.
Laddat ner från moderkort tillverkaren, från Samsung och Nvidia.

Jag måste ha glömt nått, men kan inte komma på vad?
Jag har min gamla installation kvar på gamla SSDn, men den är från när W7 släpptes, den har överlevt tre datorer, flyttad från HDD till SSD, uppdaterad från W7U till W10Pro. Jag tyckte helt enkelt att det var dags för en fräsch installation. Men just nu känns det fan INTE fräscht..?
Lite hjälp skulle uppskattas.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Min första tanke är om du har någon annan slö disk inkopplad i datorn, som datorn måste kontakta och kolla upp sas... för info i utforskaren.

Mina datorer har alltid blivit slöare på det sättet, när jag också haft gamla mekaniska diskar, nätverkshårddiskar etc. inkopplat.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Skall prova att koppla ur dem, tack för tipset.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Bara nya SSDn ansluten nu.
Datorn fungerar annars utmärkt, program startar rappt, men så snart man skall installera nått, så tar det minuter för varje ruta att bli fullt synlig och utforskaren är väldigt seg.

Där finns inte så mycket man kan skruva på i BIOS angående PCIe (Där disken sitter) Samsung Magician, den nya, ser ganska spartansk ut om man jämför med den tidigare. (Som inte har stöd för den nya disken.)

Idéer?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Snabb tanke, det är inte så dumt att det är något muppigt med BIOS stöd för PciE SSD?
Har själv försökt få liv i en SSD M.2 via en adapter i mitt system med Z87 och efter mycket sökande runt fick jag fram något i stil med att Z77,87 och 97 inte har "officiellt stöd" för såna adaptrar och de fungerar halvfem. I mitt fall har jag inte fått liv alls i den.
Någon får gärna neka eller bekräfta.

Testa uppdatera BIOS?

Edit: Var för övrigt också en Samsung, 950 Pro vill jag minnas utan att ta fram den.

Permalänk

Blir datorn snabb igen om du tar ur m.2 joxet?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Snabb tanke, det är inte så dumt att det är något muppigt med BIOS stöd för PciE SSD?
Har själv försökt få liv i en SSD M.2 via en adapter i mitt system med Z87 och efter mycket sökande runt fick jag fram något i stil med att Z77,87 och 97 inte har "officiellt stöd" för såna adaptrar och de fungerar halvfem. I mitt fall har jag inte fått liv alls i den.
Någon får gärna neka eller bekräfta.

Testa uppdatera BIOS?

Edit: Var för övrigt också en Samsung, 950 Pro vill jag minnas utan att ta fram den.

Z97 med rätt BIOS ska på de flesta moderkort ha fullt NVMe stöd, inkl boot.
Z87/Z77 är lite värre. Du måste modifiera BIOS om du ska lyckas boota. http://www.win-raid.com/t871f16-Guide-How-to-get-full-NVMe-su...

Eftersom han har satt det i både 3.0 port och allt så förstår jag faktiskt inte varför hans inte fungerar som den ska. Det kan som du säger vara bugg i BIOS, men jag har svårt o tro det, speciellt när den redan har M.2 plats med PCI-E stöd från fabrik.

@Turbonisse Testa sätt in disken i din vanliga M.2 plats istället, ta ut instickskortet och se om det hjälper. Du kommer få sämre prestanda pga 2x 2.0, ja, men det är iaf ett sätt att felsöka. Fungerar det så testa din sista PCI 2.0 16 (4x) plats med adaptern, så ser du om det kanske är själva PCIE platsen eller PCIE-adaptern som är boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Testa uppdatera BIOS?

Har senaste BIOS installerad för mitt moderkort.

Skrivet av HolyFather:

Blir datorn snabb igen om du tar ur m.2 joxet?

Med gamla SSDn fungerar datorn som vanligt.

Skrivet av Paddanx:

Z97 med rätt BIOS ska på de flesta moderkort ha fullt NVMe stöd, inkl boot.
Z87/Z77 är lite värre. Du måste modifiera BIOS om du ska lyckas boota. http://www.win-raid.com/t871f16-Guide-How-to-get-full-NVMe-su...

Eftersom han har satt det i både 3.0 port och allt så förstår jag faktiskt inte varför hans inte fungerar som den ska. Det kan som du säger vara bugg i BIOS, men jag har svårt o tro det, speciellt när den redan har M.2 plats med PCI-E stöd från fabrik.

@Turbonisse Testa sätt in disken i din vanliga M.2 plats istället, ta ut instickskortet och se om det hjälper. Du kommer få sämre prestanda pga 2x 2.0, ja, men det är iaf ett sätt att felsöka. Fungerar det så testa din sista PCI 2.0 16 (4x) plats med adaptern, så ser du om det kanske är själva PCIE platsen eller PCIE-adaptern som är boven.

Mitt kort har mej veterligen ingen M.2 plats, varför jag köpte adaptern. Funderade på nytt moderkort, men då jag har rör till vattenkylningen, blir det jobbigt om CPU inte sitter exakt på samma ställe. Så det fick bli adapter. Men jag skall prova byta plats, till en långsammare PCIe port och se om det hjälper?

Eftersom allt ändå fungerar, Magician raporterar utlovad hastighet osv. Misstänker jag att det är en drivis, antagligen till SSDn som blivit fel, eller saknas. Jag uppskattar alla förslag! Problemet är kvar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men drivarna har du installerat dom från Samsungs hemsida - utan dom är 960 t.o.m slö i min dator som har m.2 plats.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Ja senaste drivrutinen från samsung är installerad. Allt med fil hantering känns ändå slött. Endast M.2 enheten är ansluten, övriga är antingen SATA eller ström sladden urdragen ur.
Surfa nätet, streama video osv fungerar utmärkt. Windows laddar på bara ett par sekunder, uppstarten är OK, endast när jag börjar fil hantering som det slöar ner, då blir den som en 486a...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Har du 250GB modellen? Om du har den så har den faktist enligt tester visat sig extrem slö, när jag uppgraderade från en 250gb pga den var slö till en 500GB så va det som natt och dag faktist.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: 500 GB modellen...
Jag har en gammal SATA SSD på 250, som inte längre räckte till, tröttnade på att städa den hela tiden för att den inte skulle bli 100% full. Om man ändå skall köpa, tänkte jag att jag lika gärna kan följa med utvecklingen och köpa nått modernare/snabbare.
Blir säkert bra till slut, men just nu känns det tråkigt..

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Calby: 500 GB modellen...
Jag har en gammal SATA SSD på 250, som inte längre räckte till, tröttnade på att städa den hela tiden för att den inte skulle bli 100% full. Om man ändå skall köpa, tänkte jag att jag lika gärna kan följa med utvecklingen och köpa nått modernare/snabbare.
Blir säkert bra till slut, men just nu känns det tråkigt..

Har du uppgraderat FW på den?
Ladda ner Samsung magic programmet så kan du uppdatera den där direkt.

http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Tack för tipset.
Jag har laddat ner allt och installerat (redan tidigare) utom "T3 security..." Vet inte vad det är för något?
Även kört FirmWare uppdate. Den sa dock att jag redan hade den versionen i enheten och uppdaterade inte.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Calby: Tack för tipset.
Jag har laddat ner allt och installerat (redan tidigare) utom "T3 security..." Vet inte vad det är för något?
Även kört FirmWare uppdate. Den sa dock att jag redan hade den versionen i enheten och uppdaterade inte.

T3 är till deras externa så de är inge att bry sig om, vad står de inne i magic? Att disken är OK?
Testa göra benchmark testet inne i Magic och skriv sen siffrorna här.

Om du inte redan har gjort det, uppdatera BIOSi din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

Skulle har bytt till 950 Pro el. 960 Pro
Jag skulle inte röra en samsung evo disk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Skulle har bytt till 950 Pro el. 960 Pro
Jag skulle inte röra en samsung evo disk..

EVO diskarna är ju bra för konsumenter, om du inte är en business user så förstår jag inte ditt argument.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Skulle har bytt till 950 Pro el. 960 Pro
Jag skulle inte röra en samsung evo disk..

Tack för info. Inte direkt hjälpsamt, men tack ändå ;).
Om man känner sej blåst, för att evo disken inte presterar, så skulle jag inte känna mej bättre om jag slängt ut en tusenlapp ytterligare.
Jag tror inte det är fel på evo disken ( så jag tror inte en pro skulle göra någon skillnad.)

Med gamla ssdn fungerar även den nya. Där har jag andra problem och jag vill färna köra windows på den nya.
Jag han inte kolla såmycket igår, men jag har tagit ledigt från imorgon eftermiddag och över helgen.
Jag hoppas jag löser problemet då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

T3 är till deras externa så de är inge att bry sig om, vad står de inne i magic? Att disken är OK?
Testa göra benchmark testet inne i Magic och skriv sen siffrorna här.

Om du inte redan har gjort det, uppdatera BIOSi din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterade innan jag började med diskarna.
Iom att jag har ny installation av win10 på nya disken, så är det mesta senaste version, vad gäller drivisar, jag misstänker att jag glömt/missat nått. Men kommer inte på vad?
Frustrerande!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Har du möjlighet att testa disken i en annan dator? Jag kör en 1TB 960EVO i min ESXI server så det är absolut inte dåliga De har lite kortare livslängd men det är inget som vanliga kosumenter kommer någsin märka så tidigare argument stämmer verkligen inte. Du gjorde rätt val som köpte en EVO disk. däremot tror jag faktiskt är är antingen ditt moderkort eller instickskortet som strular för dig, därav testa i en annan dator.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Tack för info. Inte direkt hjälpsamt, men tack ändå ;).
Om man känner sej blåst, för att evo disken inte presterar, så skulle jag inte känna mej bättre om jag slängt ut en tusenlapp ytterligare.
Jag tror inte det är fel på evo disken ( så jag tror inte en pro skulle göra någon skillnad.)

Med gamla ssdn fungerar även den nya. Där har jag andra problem och jag vill färna köra windows på den nya.
Jag han inte kolla såmycket igår, men jag har tagit ledigt från imorgon eftermiddag och över helgen.
Jag hoppas jag löser problemet då...

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, bara en högst personlig åsikt
Du hör bra saker om både pro och evo, absolut, men hör du om nåt strul så är det alltid evo som det är problem med - aldrig pro. Slump kanske.. Döm själv om det
Om steget upp till pro inte är några problem rent ekonomiskt finns absolut inget skäl att köpa nåt som har sämre garanti. Det finns skäl till att mlc används till pro och tlc till evo
Samsung kommer säkert att fixa det där i nån fw uppdatering snsrt dock om det nu ligger hos dom.

Permalänk
Hjälpsam

@Turbonisse: Hittar du något i loggboken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Idag var jag ledig på eftermiddagen för att en reparatör skulle komma mellan 13-15.
Medans jag väntade, tänkte jag testa hur spel fungerar med tanke på hur det laggade så snart jag ville komma åt filer.
Steam installerade Skyrim med diverse filer, jag drog igång det och det fungerade bättre än någonsin. När reparatören dök upp 14.30 pausade jag spelet. En halv timma senare stängde jag ner, fick besök... Flera timmar senare har datorn stått på i timmar.
ALLT fungerar perfekt just nu. Jag vet inte om det var spelet som lade in nått som saknades (Tror inte det.) eller om windows passade på med nått, när den upptäckte inaktivitet?
Har inte anslutit övriga diskar, eller nått. Så vågar inte tro för mycket ännu. Men håller tummarna.
Dock lite tråkigt när man inte har ett bra svar. Vad var fel? Är det borta för gott?
Jag återkommer om några svar dimper ner...
Tack för all hjälp och idéer så länge!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Idag var filhantering lika segt som innan...
Så startade jag Skyrim en stund och stängde ner. Efter den korta spel sessionen, fungerar allt som det skall.
Jag är förbryllad, vad gör spelandet, som rättar till datorn?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hjälpsam

@Turbonisse: Kan det ha med DRM att göra.
Har du kikat i loggboken än?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Spelet fungerar som den skall. Efter spel sessionen fungerar även datorn i övrigt, som den skall.
Menar du att Windows 10 skulle vara DRM skyddat? För det är datorn i stort, som fungerar trögt, tills jag startat spelet en gång.
När jag avlutar spelet, och återgår till windows, fungerar det klockrent.

Jag har tittat i log boken, Där finns alltid fel, även på en nyinstallerad maskin. (Det är ju windows!) Men jag kan inte se nått som skulle orsaka slöheten i systemet. Om någon annan orkar titta, så har jag exporterat system och program loggen, zippade är de 750kb...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hjälpsam

@Turbonisse: Tänkte att du har Skyrim på Steam och att Steams DRM ställde till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Turbonisse: Tänkte att du har Skyrim på Steam och att Steams DRM ställde till det.

OK, jag fattar hur du tänker
Jag har försökt att googla lite, men inte direkt hittat nått sådant, om det vore fallet tänker jag att där borde finnas fler?
Inget direkt nytt spel heller, barnsjukdomar borde vara botade nu..
När jag uppdaterade gamla installationen med aniversary update, blev den precis lika slö som nu. Då backade jag och avinstallerade den.
Med nya ISO filen jag laddade ner innan jag började, är givetvis aniversary inbyggd... Svårt att backa...

Jag har min gamla SSD med orörd installation kvar, men drar mej för att ghosta över den till nya, då den har sina "issues." En av anledningarna till att jag drog igång "ny disk, nytt windows" projektet, var att bli av med strul och svullen windows katalog. (Windows är lite större efter sju år och uppdatering från sjuan.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hjälpsam

@Turbonisse: Funderade på om det kunde vara Steams DRM som ställde till det inte Skyrims, Steam tror jag har någon form av egen DRM, kanske någon service som inte startats (villd gissning).
Ligger Steam och Skyrim på samma disk som ditt OS? i annat fall kan det vara disken som går i viloläge.
Väldigt skumt fel, du har i alla fall.

edit Verkar som att Steam inte har egen DRM.
https://steamcommunity.com/app/455400/discussions/0/133256689...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Dom har släppt nya drivrutiner för NVME 960 EVO nu.

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V