Spotify ger Premium-användare förtur till nya musikalbum

Permalänk
Medlem

Använder Spotify i mycket mindre utsträckning nu än tidigare. Har mest haft den som komplement för att kunna provlyssna musik innan jag köper den, men nu finns det mycket trevliga tjänster där man kan köpa sin musik digitalt och även lyssna på den gratis (t.ex. Bandcamp.com ).
Men har kvar Spotify premium iaf, för det är nice när jag får något infall och vill lyssna på musik som jag inte har

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja även 1200 per år är väldigt lite.
Osäker på var gränsen går men 99 per månadär helt klart värt för mig.

Tror jag inte har något annat fritidsnöje som hr så låg timkostnad.

Kanske är mitt spelintresse billigare per timme då jag spelar väldigt få spel men väldigt mycket. Dock så kräver de att jag köper dyr datorhårdvara så det är nog ändå dyrare.

Men! Om man tycker 99 kronor är för mycket så bör man inte betala. Men att klanka ned på hur andra prioriterar tycker jag är fel. Särskilt när de är medvetna om sina prioriteringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Menade inte att klanka ner, ber om ursäkt om du tog det så. Var mer menat som "food for thought" eftersom du sa att du "aldrig" skulle kunna tänka dig fildelning igen för "ynka" 99Kr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

2 veckor? 6 månader hade varit bättre.
Det är ju ändå en mycket billig tjänst per månad, bara dra in på en snapps på krogen i månaden så är spotify betalt.

Permalänk
Inaktiv

Känns som ett dåligt steg. Risken att man tappar användare till konkurrenter ökar men ger samtidigt något slags "mervärde" för det den relativt låga andelen användare som har en betaltjänst.

Personligen berör det mig inte, använder inte Spotify och jag är dessutom av åsikten att all bra musik redan gjorts, speciellt om man avser mainstream-musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Menade inte att klanka ner, ber om ursäkt om du tog det så. Var mer menat som "food for thought" eftersom du sa att du "aldrig" skulle kunna tänka dig fildelning igen för "ynka" 99Kr.

Håller helt klart med. Det kan visst tyckas som "ynka" med 99:- per månad. Men som du också sa innan så är detta ett farligt tänk, för detta är EN tjänst. Sen har folk månadskostnader för mobilen, Netflix, viasat, cmore, mm. mm. Så det blir rejält med pengar i slutändan när man räknar samman allt.
Nä, det som borde styra är hur mycket man faktiskt använder tjänsten. Folk som säger att "det är lätt värt det", "så billigt", "folk som använder gratistjänsten är snåla" osv. borde kanske tänka efter lite att alla inte använder tjänster på samma sätt och i samma mängd.
Jag personligen använder t.ex. Spotify free av den anledningen att jag lyssnar väldigt lite totalt sett där 99:- per månad inte är försvarbart. Jag skulle dock lätt kunna tänka mig ett abonnemang för betydligt mindre månadskostnad, med begränsningar, fast utan reklam.
Så precis som du skulle jag gå över till någon annan tjänst (laglig eller ej) om Spotify tar bort free, eller gör den allt för begränsad och inte samtidigt inför ett billigare abonnemang för oss "smålyssnare". Tycker nog att det är bättre att Spotify indirekt får några kronor från mig genom reklamen än inga alls som de skulle få utan gratisalternativet (om det nu skulle gå i den riktningen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

Du menar som Swift gjorde när hon ansåg att Spotify lurat henne på pengarna hennes låtar hade dragit in?

Jag kan inte detaljerna eller hur avtalet såg ut men hon ansåg att Spotify betalade henne för lite och bad dem dra åt helvete. Så där har du din fantasi.

Snarare Swifts fans som borde be henne dra åt helvete med tanke på hur rik hon är och gnäller fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Håller helt klart med. Det kan visst tyckas som "ynka" med 99:- per månad. Men som du också sa innan så är detta ett farligt tänk, för detta är EN tjänst. Sen har folk månadskostnader för mobilen, Netflix, viasat, cmore, mm. mm. Så det blir rejält med pengar i slutändan när man räknar samman allt.

Det är väl dock lite av ett lyxproblem. "Jag vill ha alla tjänster i världen men jag vill ha dom billigt eller gratis".
Man får helt enkelt välja vilka tjänster man vill ha efter vad man är beredd att betala för. Har man råd att betala
för alla tjänster så kan man välja alla tjänster; har man inte råd så får man inte alla tjänster. Jag ser inte det
"farliga" i detta tänk?

Skrivet av d94pam:

Nä, det som borde styra är hur mycket man faktiskt använder tjänsten. Folk som säger att "det är lätt värt det", "så billigt", "folk som använder gratistjänsten är snåla" osv. borde kanske tänka efter lite att alla inte använder tjänster på samma sätt och i samma mängd.
Jag personligen använder t.ex. Spotify free av den anledningen att jag lyssnar väldigt lite totalt sett där 99:- per månad inte är försvarbart. Jag skulle dock lätt kunna tänka mig ett abonnemang för betydligt mindre månadskostnad, med begränsningar, fast utan reklam.

Spotify hade exempelvis Unlimited ett tag, kostade 49kr/mån, minns inte vilka begränsningarna var men det var utan reklam.

Skrivet av d94pam:

Så precis som du skulle jag gå över till någon annan tjänst (laglig eller ej) om Spotify tar bort free, eller gör den allt för begränsad och inte samtidigt inför ett billigare abonnemang för oss "smålyssnare". Tycker nog att det är bättre att Spotify indirekt får några kronor från mig genom reklamen än inga alls som de skulle få utan gratisalternativet (om det nu skulle gå i den riktningen).

Att du får vänta 2 veckor på att få lyssna på ny musik medans betalande kunder för access direkt, det får väl anses rimligt?

Jag skulle säga att folk i allmänhet är giriga och "vill ha", gärna utan att betala för sig. (Jag har under 6-7 år varit "projektledare" i ett open source-project, det är samma mentalitet där. Folk _kräver_ saker utav en trots att man lägger ner åtsskilliga obetalda timmar på att utveckla...)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

2veckor är inget att böla över tycker jag. Iofs inte 99kr/månaden iheller. Nu kör jag på familjeabonnemnag som används av förtillfället mig och sambon, så det blir ju ännu billigare.

Sen prioiterar folk olika såklart, 99kr/månaden för massa musik eller typ 2öl på puben.
Hade för övrigt gladligen betalat typ 249kr/månaden för netflix om film/serie utbudet hade blivit ännu bättre speciellt när det gäller nya filmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara det att slippa ha sin dator full med musikfiler är för mig värt 99kr i månaden
Det utrymmet kan jag ha annat på.
99 kr per månad och tillgång till en massa musik ..Vad är det knappt så man får en pizza med läsk idag för den summan

Tror nog Spotify tjänar mer stålar på reklamen på icke premium användare hehe

felstavat
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Känns som ett steg bakåt. Anledningen till att piratkopieringen av musik har minskat är att tjänster som Spotify erbjuder gratis (reklamfinansierad) tillgång till den på ett enkelt sätt. Vad blir nästa steg? Premium Plus för dubbla priset för att få tidig tillgång till ny musik?

Nu kommer piratkopieringen av nysläppta album att öka. Musikbolagen kommer att dra slutsatsen att det krävs fler rättegångar och mer övervakning av Internetanvändare.

Vi snackar 14 dagar.. Inte direkt världens anledning för folk att börja tanka musik igen.

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med detta faktiskt. Trodde att det var så redan (men så har jag ju haft premium sedan många år tillbaka så jag har förstås inte märkt något).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är väl dock lite av ett lyxproblem. "Jag vill ha alla tjänster i världen men jag vill ha dom billigt eller gratis".
Man får helt enkelt välja vilka tjänster man vill ha efter vad man är beredd att betala för. Har man råd att betala
för alla tjänster så kan man välja alla tjänster; har man inte råd så får man inte alla tjänster. Jag ser inte det
"farliga" i detta tänk?

Självklart är det så!
Men tro mig, det finns många som inte har den ekonomiska insikten som du har och som tänker att "asch, 99 spänn i månaden är ju inte så farligt", men sen inte tänker längre. Lite här och lite där blir snabbt väldigt mycket. Har en polare som jobbar hos kronofogden och har sett detta beteende många gånger hos deras "klienter". Sen är det ju självklart ingen majoritet som är så, som väl är, men det var direkt det jag tänkte på när jag läste @ozzed inlägg.

Skrivet av Dimman:

Spotify hade exempelvis Unlimited ett tag, kostade 49kr/mån, minns inte vilka begränsningarna var men det var utan reklam.
Att du får vänta 2 veckor på att få lyssna på ny musik medans betalande kunder för access direkt, det får väl anses rimligt?

Jupp, helt klart rimligt! Kommer inte att störa mig på det. Dock om de succesivt inför mer och mer begränsningar så kommer folk (mig inkl.) att så småningom lämna tror jag.

Skrivet av Dimman:

Jag skulle säga att folk i allmänhet är giriga och "vill ha", gärna utan att betala för sig. (Jag har under 6-7 år varit "projektledare" i ett open source-project, det är samma mentalitet där. Folk _kräver_ saker utav en trots att man lägger ner åtsskilliga obetalda timmar på att utveckla...)

Att folk är giriga ja. Det kan jag verkligen skriva under på. Jobbar själv som volontär och i det föreningsarbetet får man se mycket girighet... usch!
Ska dock påpeka att det inte är girighet som håller mig borta från premium, haha! Det är utnyttjandegraden.

Permalänk
Medlem

Jag kör premium lite då och då. Men jag tycker inte att 2 veckor är någonting. Jag har personligen inte koll på vilka som släpper album och de flesta av låtarna som kommer in i min spellista idag är sånt ifrån "release radar" och "discover weekly".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1200Kr per år.

Det där är ett farligt tänk... Var går gräsen? 109Kr, 159Kr? Om folk bara "betalar och håller käften" kan de ju göra tjänsten hur dyr (och dålig) som helst och ändå få in pengar.

Fast det där stämmer ju inte riktigt för om dom skulle göra tjänsten för dålig så kommer det sprida sig snabbare än om dom gör nånting bra.
Så är det med allt, gör ett företag fel så sprider det sig som en löpeld. Gör dom nånting bra så är det inte alls lika stor spridning på nyheten.
Kan inte tänka mig att folk skulle fortsätta betala om Spotify vart skit!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Så ser det tydligen ut i din bubbla.

Personligen tycker jag inte att det är rimligt att lägga 1200 per år på musik. Hade jag köpt ny musik som jag upptäcker varje år så hade det kostat kanske 300 kr, och den musiken är min för alltid. Lyssnar f.ö. inte heller på radio.

Gällande nyheten är så känns det som ett mindre problem. Då lyssnar jag väl på nya album någon annanstans de första veckorna.

Och få är väl inte spotify premium nått för dig då du kan köpa dina två skivor per år och vara nöjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Snarare Swifts fans som borde be henne dra åt helvete med tanke på hur rik hon är och gnäller fortfarande.

Fast det är väl klart att du blir sur om du inte får det du blivit lovad. Du börjar ju inte jobba gratis bara för att du redan har pengar så du klarar dig. Det är det väldigt få som gör.

Permalänk
Medlem

Vet inte vem den här Swift är men om hon (?) kräver en summa så är det upp till Spotify om dom vill ta erbjudandet eller inte. Betalar Spotify ett högre pris för hennes låtar så tycker dom förmodligen att låtarna är värda ett högre pris. Jag ser inte problemet överhuvudtaget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Provat både gratis och premium versionen men jag måste säga att deras så kallade utbud är patetiskt. Visst premium hade väl ett par låtar som gratis inte hade och jag slapp reklamen men det var verkligen inte värt 99 spänn och nu är det än mindre attraktivt. Om jag vill lyssna på en specifik låt är det Youtube som gäller, är det hela album och jag inte vill slösa på abonnemanget så är det bara att göra en spel lista av dom. Öppna valfritt chatt program och låt sedan en bot spela upp listan, enkelt och smidigt medans det tar knappt 1 minut att fixa.

Lyssnar på många artister, låter samt diverse covers som inte finns på spotify så det är inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Provat både gratis och premium versionen men jag måste säga att deras så kallade utbud är patetiskt. Visst premium hade väl ett par låtar som gratis inte hade och jag slapp reklamen men det var verkligen inte värt 99 spänn och nu är det än mindre attraktivt. Om jag vill lyssna på en specifik låt är det Youtube som gäller, är det hela album och jag inte vill slösa på abonnemanget så är det bara att göra en spel lista av dom. Öppna valfritt chatt program och låt sedan en bot spela upp listan, enkelt och smidigt medans det tar knappt 1 minut att fixa.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte free och premium samma utbud men man får reklam med free och högre kvalité på låtarna med premium?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har inte free och premium samma utbud men man får reklam med free och högre kvalité på låtarna med premium?

Kanske blivit ändrat sen i julas men har hittat massor av låtar som inte fanns i free under den tid jag var premium. Ljudet var onekligen bättre premium men då kan jag lika gärna spela via youtube med bra högtalare eller headsets

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vi snackar 14 dagar.. Inte direkt världens anledning för folk att börja tanka musik igen.

Vi får väl se när statistiken blir tillgänglig. Men när det gäller filmer och spel piratkopieras det i alla fall mest de första veckorna efter släpp.

Nu betalar jag visserligen för Premium.. Men om en artist jag gillar släpper ett album skulle jag definitivt inte sitta och vänta 14 dagar på att få höra det. Jag skulle inte heller köpa det digitalt eller fysiskt någon annanstans om det ändå blir fritt tillgängligt efter 14 dagar. Alltså skulle jag i det fallet troligen ladda hem det olagligt, och sedan ta bort det när det blev tillgängligt på Spotify.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Tycker att gratis (freelechers) användare borde straffas hårdare än med bara 14 dagar..... och mer reklam.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Tycker att gratis (freelechers) användare borde straffas hårdare än med bara 14 dagar..... och mer reklam.

Man får lyssna på reklam som genererar intäkt till personerna bakom Spotify om man inte betalar för premium. Så nej, man är ingen "freeleecher" om man inte betalar för premium.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med högre bitrate, fast iofs så tjänar dom väll inte så mycket på det när dagens ungdomar nöjer sig med 128kbps...

Permalänk
Medlem

Jag saknar text som dom införde för något år sedan och sedan bara helt tog bort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Håller helt klart med. Det kan visst tyckas som "ynka" med 99:- per månad. Men som du också sa innan så är detta ett farligt tänk, för detta är EN tjänst. Sen har folk månadskostnader för mobilen, Netflix, viasat, cmore, mm. mm. Så det blir rejält med pengar i slutändan när man räknar samman allt.
Nä, det som borde styra är hur mycket man faktiskt använder tjänsten. Folk som säger att "det är lätt värt det", "så billigt", "folk som använder gratistjänsten är snåla" osv. borde kanske tänka efter lite att alla inte använder tjänster på samma sätt och i samma mängd.
Jag personligen använder t.ex. Spotify free av den anledningen att jag lyssnar väldigt lite totalt sett där 99:- per månad inte är försvarbart. Jag skulle dock lätt kunna tänka mig ett abonnemang för betydligt mindre månadskostnad, med begränsningar, fast utan reklam.
Så precis som du skulle jag gå över till någon annan tjänst (laglig eller ej) om Spotify tar bort free, eller gör den allt för begränsad och inte samtidigt inför ett billigare abonnemang för oss "smålyssnare". Tycker nog att det är bättre att Spotify indirekt får några kronor från mig genom reklamen än inga alls som de skulle få utan gratisalternativet (om det nu skulle gå i den riktningen).

På tiden när MP3 var kung så la jag kanske 350-450Kr på musik om året. Att då gå upp på 1200Kr om året är förjävla brant helt enkelt. Många räknar inte på årskostnad och det vet ju Spotify så då låter 99 billigt.

Jag skulle vilja se en tier som såg ut såhär typ "Betala 25Kr/månaden för 2500h lyssnande, när timmarna är slut så blir det med reklam istället".

Det skulle jag kunna tänka mig, men inte 1200Kr om året. Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Way to go. Är ju inte direkt svårt att få tag på musik på annat håll så det lär inte öka antalet betalande kunder. Det blir bara ett irritationsmoment.

Jag har ju själv min musik på Spotify men ser ingen vits i att begränsa tillgången till nya album. Det verkar bara drygt.

Generation Gratis™ strikes again!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

"Spotify använder tre kvalitetsklassificeringar i Ogg Vorbis-format för streamning.

~96 kbps
Normal kvalitet på mobilen.
~160 kbps
Standardkvalitet för datorn och webbspelare.
Hög kvalitet på mobilen.
~320 kbit/s (endast tillgängligt för Premium-prenumeranter)
Hög kvalitet på datorn.
Extrem kvalitet på mobilen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsod:

@Dalton Sleeper:

"Spotify använder tre kvalitetsklassificeringar i Ogg Vorbis-format för streamning.

~96 kbps
Normal kvalitet på mobilen.
~160 kbps
Standardkvalitet för datorn och webbspelare.
Hög kvalitet på mobilen.
~320 kbit/s (endast tillgängligt för Premium-prenumeranter)
Hög kvalitet på datorn.
Extrem kvalitet på mobilen."

Jag vill gärna ha bättre kvalite, det är det jag menar, som man kan spela hemma i stora stereon. Just nu verkar folk nöja sig med om dom hör vad det är för låt, ljudkvalite är sällsynt nuförtin om man inte vill tanka flac (jobbigare att hitta och överföra mellan enheter). Sedan kanske det kassa ljudet inte enbart beror på bitraten, utan hur ljudet vart komprimerat och hur bra sourcen var.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Mycket generösare än vad jag kunde tro skulle hända! Trodde det skulle vara betydligt hårdare krav o inte 2v hit lr dit....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]