Hmm hur mycket minne klarar moderkortet

Permalänk
Medlem

Hmm hur mycket minne klarar moderkortet

Enligt deras hemsida
https://www.asus.com/Motherboards/M4A79XTD_EVO/

Så klarar den max 16 GB

Men jag har 8+8+4, dvs 20 GB minne utan problem??

Tanken är att jag tänkte köpa lite mer minne till datorn, tänkte köpa 8 GB till så jag får 8+8+8+4=28 GB

Fast undrar om det kommer att fungera?

Permalänk
Inaktiv

@TheCazz: Står det i windows att du har 20GB också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Enligt deras hemsida
https://www.asus.com/Motherboards/M4A79XTD_EVO/

Så klarar den max 16 GB

Men jag har 8+8+4, dvs 20 GB minne utan problem??

Tanken är att jag tänkte köpa lite mer minne till datorn, tänkte köpa 8 GB till så jag får 8+8+8+4=28 GB

Fast undrar om det kommer att fungera?

Tror inte jag på. Moderkortet stödjer nog inte ojämnt antal minnen, fungerar de tillsammans körs dina 8gb stickor som 4gb. Teoretiskt är det möjligt, men praktiskt vette tusan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett råd är att aldrig någonsin skaffa minnen med annan hastighet, annan storlek, tillverkare etc.
Alla minnen har olika timings (sub-timings utöver primary). Det KAN funka men risken är att det blir ostabilt. En modern dator ska ju klara 8gb eller 16gb stickor utan problem.

Edit: Skaffa alltså 4 stycken 8gb stickor, eller 4 stycken 16gb.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Vid lansering av moderkortet fanns det troligen bara 4gb stickor att tillgå och då var även max 4x4gb vilket blir 16gb. nu finns det 8gb ddr3 stickor vilket ökar den maximala mängden på många moderkort och datorer till det dubbla mot vad som var möjligt i början av ddr3's livs cykel.

Däremot är det inte garanterat att moderkort kan hantera de större stickorna eller högt antal av större stickor då det finns många andra saker som kan begränsa. tex antal ranks på stickorna etc.

Ser man till ECC/Reg minne går det få 32gb per sticka, tror det blir quad rank minne för att komma upp i det.

Till den andra delen i frågan. det är i regel inga problem med att blanda olika storlekar på RAM minne i en dator förutom att man troligen förlorar Dual/Tri/Quad channel support eller dylikt.

Så att köra 8+8+4 skulle ge 20gb single channel, kontra om du skulle köra 8+8 så skulle det bli 16gb dual channel (förutsatt att minnena sitter i rätt minnesplatser)

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

ohh tack för de snabba svaren, är grymt tacksam för jag står i valet och kvalet

@anon176726
Jag kör Hyper-V på maskinen och den säger jag har 20 GB internminne.

Bakgrunden är att jag tänkte uppgradera servern med en 8GB minnesticka samt en eSATA disk (Då jag har inga utrymme eller plats för diskar i maskinen) för att köra minst 2 st linux servrar till på maskinen.

Kan ju överväga att köpa 2 st 8 GB men frågan är då om den klarar av 8+8+8+8=32 GB