Kan inte öppna ny mailbox i outlook, men det fungerar i Owa

Permalänk
Medlem

Kan inte öppna ny mailbox i outlook, men det fungerar i Owa

Jag har skapat ett vanligt användarkonto med mail, allt ser bra ut, men när jag ska öppna outlook på datorn där jag loggat in med det kontot så vill den ha id och lösenord men den tar inte det utan rutan hoppar upp om och om igen.

När jag går in i Owa fungerar det.

Jag kan logga in med andra konton på den datorn och deras mail fungerar där så det är inte där problemet ligger (tror jag)

Jag har konverterat maillådan till "delat" och delat ut den till användare och mig själv, men den dyker inte upp i min outlook.

(Den fungerade inte innan den blev konverterad heller)

Jag provade att lägga till den under Kontoinstaällningar-e-post i min outlook, och det händer ingenting, jag får upp en vit ruta men inget felmeddelande.
Jag provskickade ett mail därifrån men fick bara meddelandet att det inte gått iväg så jag struntade i det, när jag sedan gick in i Owa så stod det att mailet inte kunnat skickats, men direkt från Owa fungerar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för licens? En E1 licens ger bara tillgång till mail via OWA/O365 weportal. En E3 eller E5 licens går att använda med outlook programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

Vad har du för licens? En E1 licens ger bara tillgång till mail via OWA/O365 weportal. En E3 eller E5 licens går att använda med outlook programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en E3

Permalänk
Medlem

Är kontot kopplat till active directory? Eller är det bara en vanlig "hemma" mail som bara ligger i molnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

Är kontot kopplat till active directory? Eller är det bara en vanlig "hemma" mail som bara ligger i molnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den ligger i ad't

Permalänk
Medlem

@Gip: Ok. Ligger mailadressen inlagd på användaren i AD under fliken General -> E-mail ? Med windows alternate login ID så måste man numera skriva in mailadressen i denna kolumn, förut loggade man in med attributen UPN.

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

@Gip: Ok. Ligger mailadressen inlagd på användaren i AD under fliken General -> E-mail ? Med windows alternate login ID så måste man numera skriva in mailadressen i denna kolumn, förut loggade man in med attributen UPN.

Ja den ligger där.

Permalänk
Medlem

Okej. Har du provat om du kan logga in på mailen på en annan dator med outlookprogrammet?
Verkar annars som att den lokala outlookprofilen har blivit korrupt.

Se till att outlook är avstängt.
Öppna kontrollpanelen (den riktiga kontrollpanelen om du använder Windows 10). Förslagsvis genom windowsknapp+R och sen skriv control och tryck enter. Jag tycker det är svårt att hitta i Windows 10, så jag kan bara den genvägen.

Klicka sen uppe i höger hörn på visningsalternativ(visa efter) och välj "små ikoner" eller liknande. Inte kategori alltså.
Leta upp mail (Microsoft Outlook 2016) och gå in på den. Det är samma meny som i outlook.
Klicka e-postkonton.
Klicka på datafiler och välj lägg till.
Den kommer att döpa till min outlook datafil (1) eller liknande. Döp till vad du vill eller behåll namnet.
Klicka okej (om det är där du vill ha den, vilket är default path).
Klicka på flicken konton och markera det kontot som strular. Klicka sen på ta bort.
Stäng sen och starta upp outlook och kör kontokonfigureringen som vanligt.

Återkom med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Medlem

Detta kan vara värt ett försök också.
Brukar fungera för min del ibland när det strular med mailboxar som ska läggas till i Outlook.

Config365

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Detta kan vara värt ett försök också.
Brukar fungera för min del ibland när det strular med mailboxar som ska läggas till i Outlook.

Config365

Hej,

Tack för dina svar.

När det gäller att logga in på en dator för att komma åt outrlook så står den och frågar efter id och lösen men den vill inte ha det jag skriver in.
(det fungerar på den datorn med andra id'n)

I office 365 webapplikationen fungerar det direkt.

Länken du skickade har jag inte provat, ska läsa och titta vad det är för något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

Okej. Har du provat om du kan logga in på mailen på en annan dator med outlookprogrammet?
Verkar annars som att den lokala outlookprofilen har blivit korrupt.

Se till att outlook är avstängt.
Öppna kontrollpanelen (den riktiga kontrollpanelen om du använder Windows 10). Förslagsvis genom windowsknapp+R och sen skriv control och tryck enter. Jag tycker det är svårt att hitta i Windows 10, så jag kan bara den genvägen.

Klicka sen uppe i höger hörn på visningsalternativ(visa efter) och välj "små ikoner" eller liknande. Inte kategori alltså.
Leta upp mail (Microsoft Outlook 2016) och gå in på den. Det är samma meny som i outlook.
Klicka e-postkonton.
Klicka på datafiler och välj lägg till.
Den kommer att döpa till min outlook datafil (1) eller liknande. Döp till vad du vill eller behåll namnet.
Klicka okej (om det är där du vill ha den, vilket är default path).
Klicka på flicken konton och markera det kontot som strular. Klicka sen på ta bort.
Stäng sen och starta upp outlook och kör kontokonfigureringen som vanligt.

Återkom med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj nu svarade jag i inlägget til en annan men jag har provat det och det skumma är att jag inte komme rlängre än till en inloggningsruta i outlook, jag provade precis med samma id på en annan dator med samma fel.

Det fungerar som det ska då jag loggar in på datorn med det id't och när jag går in i office 365 på webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gip:

Oj nu svarade jag i inlägget til en annan men jag har provat det och det skumma är att jag inte komme rlängre än till en inloggningsruta i outlook, jag provade precis med samma id på en annan dator med samma fel.

Det fungerar som det ska då jag loggar in på datorn med det id't och när jag går in i office 365 på webben.

Hur gick det med Config365?

Du skulle nog även ta och testa att rensa autentiseringsvalvet i Windows.
Kontrollpanelen\Användarkonton\Autentiseringshanteraren
Rensa allt som ligger under Windows-autentiseringsuppgifter och som heter typ MicrosoftOffice1x_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gip:

Oj nu svarade jag i inlägget til en annan men jag har provat det och det skumma är att jag inte komme rlängre än till en inloggningsruta i outlook, jag provade precis med samma id på en annan dator med samma fel.

Det fungerar som det ska då jag loggar in på datorn med det id't och när jag går in i office 365 på webben.

Väldigt skumt problem.
Har du tillgång till exchangeservern? Eller är det Microsoft som har hand om den?
Om man har en federerad server så måste man ställa in manuellt i ad (eller azureAD om man har det) det mesta för att kopplingen mellan AD:et och exchangeservern ska fungera.

Jag antar att du har kollat att användaren är med i rätt grupper i AD:t? Kan du jämföra med en annan användare som det fungerar för, som har ungefär samma rättigheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Medlem

Kan du tilldela en E3 på en shared mailbox? Trodde inte en shared kunde vara primary mailbox i O365.
Jag vet att om jag har en E3 kan jag ha hur många shared som helst, men den primära tror jag måste vara den knuten till kontot/inlogget. Jag kan ha fel, har migrerat tusentals konton till O365 men det kanske inte är aktuellt i ditt fall. K1 funkar som du beskriver, men den är inte knuten till ett personligt inlogg utan kan användas av "anonyma/opersonliga" datorkonton i en butiksverksamhet till exempel (plus att K1 (kiosk) är nog endast online.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

Väldigt skumt problem.
Har du tillgång till exchangeservern? Eller är det Microsoft som har hand om den?
Om man har en federerad server så måste man ställa in manuellt i ad (eller azureAD om man har det) det mesta för att kopplingen mellan AD:et och exchangeservern ska fungera.

Jag antar att du har kollat att användaren är med i rätt grupper i AD:t? Kan du jämföra med en annan användare som det fungerar för, som har ungefär samma rättigheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittade likande då jag googlade men tyvärr ingen bra lösning.

Jag kopierade denna från ett likande konto som fungerar som det ska så grupperna är rätt.

Det konstiga är att jag skapar andra kontot som fungerar utan problem men denna beter sig väldigt konstigt.

Jag kan inte göra om den då den börjat användas av ett externt företag nu, jag vet inte extakt vad som görs men det skulle vara ett stort projekt att dra in dom igen och börja stöka till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kan du tilldela en E3 på en shared mailbox? Trodde inte en shared kunde vara primary mailbox i O365.
Jag vet att om jag har en E3 kan jag ha hur många shared som helst, men den primära tror jag måste vara den knuten till kontot/inlogget. Jag kan ha fel, har migrerat tusentals konton till O365 men det kanske inte är aktuellt i ditt fall. K1 funkar som du beskriver, men den är inte knuten till ett personligt inlogg utan kan användas av "anonyma/opersonliga" datorkonton i en butiksverksamhet till exempel (plus att K1 (kiosk) är nog endast online.

Denna ligger just nu som en vanlig användare.

Jag skapade en shared först som var konstig på ett annat sätt, sen gjorde jag om kontot till en vanlig användare (alltså skapade ett helt nytt) och trodde allt var frid och fröjd, så jag gav inlogget till det externa företaget och dom jobbade på, och först då andra skulle kunna komma åt dess mailllåda upptäckte jag detta.

Det underliga är att inga av dom användarkonton jag gör har krånglat såhär.

Permalänk
Medlem

@Gip: Känns som att AD-kontot har blivit korrupt på något sätt.

Du kan testa med att kopiera deras hemkatalog, ta bort orginalet, och lägga en ny sökväg till hemkatalogen med ett annat namn. Så den skapar en temp-katalog som kan heta vad som helst.
Sen ändrar du sökvägen igen med \%USERNAME% på slutet så en mapp skapas med deras username. Då får den rätt rättigheter. Sen kan du byta namnet och sökvägen manuellt om ni namnger deras hemmamappar på annat vis.

Jag har varit med om ett liknande problem, men lyckades inte lösa det. Workaround var att jag gjorde en user med nästan samma namn (shop09 var orginalet, men fick heta shop009 på nya kontot) och sen koppla ihop med shop09:s hemma mapp och lägga i samma grupper. Emailen tog jag bort från shop09 och la sen till den på shop009 (utan att det hade synkats upp till O365). Sen fungerade det.

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kan du tilldela en E3 på en shared mailbox? Trodde inte en shared kunde vara primary mailbox i O365.
Jag vet att om jag har en E3 kan jag ha hur många shared som helst, men den primära tror jag måste vara den knuten till kontot/inlogget. Jag kan ha fel, har migrerat tusentals konton till O365 men det kanske inte är aktuellt i ditt fall. K1 funkar som du beskriver, men den är inte knuten till ett personligt inlogg utan kan användas av "anonyma/opersonliga" datorkonton i en butiksverksamhet till exempel (plus att K1 (kiosk) är nog endast online.

sorry , jag var lite trött, ja den en shared och den har E3, jag vet inte om det ska gå men den klagar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

@Gip: Känns som att AD-kontot har blivit korrupt på något sätt.

Du kan testa med att kopiera deras hemkatalog, ta bort orginalet, och lägga en ny sökväg till hemkatalogen med ett annat namn. Så den skapar en temp-katalog som kan heta vad som helst.
Sen ändrar du sökvägen igen med \%USERNAME% på slutet så en mapp skapas med deras username. Då får den rätt rättigheter. Sen kan du byta namnet och sökvägen manuellt om ni namnger deras hemmamappar på annat vis.

Jag har varit med om ett liknande problem, men lyckades inte lösa det. Workaround var att jag gjorde en user med nästan samma namn (shop09 var orginalet, men fick heta shop009 på nya kontot) och sen koppla ihop med shop09:s hemma mapp och lägga i samma grupper. Emailen tog jag bort från shop09 och la sen till den på shop009 (utan att det hade synkats upp till O365). Sen fungerade det.

Ska testa

Permalänk
Medlem

@Gip: Glömde säga att du får vänta 20-30 minuter så det synkas upp till O365 när allt är klart, om du inte kör dir-sync.

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

@Gip: Glömde säga att du får vänta 20-30 minuter så det synkas upp till O365 när allt är klart, om du inte kör dir-sync.

Jag har lagt till min manuellt i min outlook via account settings, det är dom jag lagt till via administrationcentret för exchange det inte fungerat, MEN i dag plockade jag bort den i min maillåda och den ligger ändå kvar, (och startat om) jag börjar fundera på om det fungerar nu.

Jag har inte gjort några ändringar alls i dag.

Jag får inte tag i användarna som också fått den tilldelad men ska kolla om dom också ser den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gip:

Jag har skapat ett vanligt användarkonto med mail, allt ser bra ut, men när jag ska öppna outlook på datorn där jag loggat in med det kontot så vill den ha id och lösenord men den tar inte det utan rutan hoppar upp om och om igen.

När jag går in i Owa fungerar det.

Jag kan logga in med andra konton på den datorn och deras mail fungerar där så det är inte där problemet ligger (tror jag)

Jag har konverterat maillådan till "delat" och delat ut den till användare och mig själv, men den dyker inte upp i min outlook.

(Den fungerade inte innan den blev konverterad heller)

Jag provade att lägga till den under Kontoinstaällningar-e-post i min outlook, och det händer ingenting, jag får upp en vit ruta men inget felmeddelande.
Jag provskickade ett mail därifrån men fick bara meddelandet att det inte gått iväg så jag struntade i det, när jag sedan gick in i Owa så stod det att mailet inte kunnat skickats, men direkt från Owa fungerar.

Ett vanligt "fel" är att UPN för AD-kontot inte är detsamma som e-postadressen (SMTP).
Då klickar du på "annat konto" och anger samma kontouppgifter som i OWA.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

@Gip: Glömde säga att du får vänta 20-30 minuter så det synkas upp till O365 när allt är klart, om du inte kör dir-sync.

från powershell: Start-ADSyncSyncCycle

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ett vanligt "fel" är att UPN för AD-kontot inte är detsamma som e-postadressen (SMTP).
Då klickar du på "annat konto" och anger samma kontouppgifter som i OWA.

UPN behöver inte längre vara detsamma som e-postadressen (för att logga in på exchangeservern). Med windows alternate login ID så kan man logga in med det ena eller det andra (eller båda) beroende på hur man konfigurerar det. Tycker mestadels att det strular till det mer än vad det underlättar.

https://technet.microsoft.com/en-us/windows-server-docs/ident...

Visa signatur

Ton fisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cfcv86:

...
Öppna kontrollpanelen (den riktiga kontrollpanelen om du använder Windows 10). Förslagsvis genom windowsknapp+R och sen skriv control och tryck enter. Jag tycker det är svårt att hitta i Windows 10, så jag kan bara den genvägen.
...

Testa högerklick på start. Bland det bästa i nyare Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cfcv86:

UPN behöver inte längre vara detsamma som e-postadressen (för att logga in på exchangeservern). Med windows alternate login ID så kan man logga in med det ena eller det andra (eller båda) beroende på hur man konfigurerar det. Tycker mestadels att det strular till det mer än vad det underlättar.

https://technet.microsoft.com/en-us/windows-server-docs/ident...

UPN har aldrig behövt vara detsamma som e-postadressen och det är inte heller vad jag skriver. Jag syftar på de olika attributen userPrincipalName och proxyAdresses, inte userPrincipalName och SAMAccountName.
Eftersom TS skriver att det av Outlook föreslagna kontot inte accepterar lösenordet med att det fungerar i OWA ligger det nära till hands att misstänka att det kan vara så att proxyAdresses inte är detsamma som userPrincipalName eller SAMAccountName och då sker det som TS beskriver. Kan såklart vara annat med det är mitt första tips är att se till att det är "rätt" konto som används, inte formatet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Testa högerklick på start. Bland det bästa i nyare Windows.

...så ska du se att den är borttagen i Creators Update

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ska räcka med E1 licens för att koppla in sig med Outlook. Om du har lagt till en licens på en shared mailbox ska man konvertera kontot till en user via powershell också.

Att det tar lite tid för en delad mailbox att dyka upp på klienterna är normalt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

...så ska du se att den är borttagen i Creators Update

Nej.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, plötsligt fungerar det, jag vet tyvärr inte vad som löste det men det har fungerat ett par dagar nu. (jag fick reda på det från användarna att det fungerar)