Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Freezer 7 Pro startar för "långsamt", ger CPU FAN ERROR vid uppstart

Permalänk
Medlem

Freezer 7 Pro startar för "långsamt", ger CPU FAN ERROR vid uppstart

Jag har bytt ut ASUS stock-kylare i en gammal Predator G3670. Det resulterade i att BIOS rapporterar CPU FAN ERROR vid "kall"-start av datorn. Om man startar om den ("varm"-start) så får man inte felmeddelandet. Jag har läst i något utländskt forum att anledningen till det är att hastigheten är för låg när BIOS gör kontrollen. Den går, kyler bra o.s.v. men det är bara irriterande att behöva trycka F1 för att gå vidare varje gång datorn startas. i BIOS har jag bara "Smart Fan" på eller av och är den av så går fläkten i full hastighet och felmeddelandet kommer inte upp. Har ingen vidare lust att byta CPU-kylare igen för att få en fläkt som "startar snabbare" eller "drar mer ström" (vad det nu beror på).

Kan man "bygga om" något så moderkortet "tror" att fläkten går snabbare ? Paralellkoppla med annan fläkt ? Motstånd ? Annat ?

Permalänk
Medlem

Jag får samma problem med min Freezer 13 Pro vid ca 10-15% hastighet. Se om det finns något alternativ för att inaktivera/ignorera cpu fan-varningar i BIOS. Ett annat sätt är att boota med full fläkthastighet för att i Windows styra hastigheten med SpeedFan, ett hiskeligt omständligt program. Här är en bra guide:

https://www.howtogeek.com/275339/how-to-auto-control-your-pcs...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Vanligtvis brukar man kunna stänga av såna varningar, eller sätta en egen gräns, i BIOS. Men jag antar att det kanske inte går på en märkesdator. En lösning om du kan löda är att bygga en fejk-givare av t.ex. en 555:a.

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr är det ont om inställningar perost. Men din länk kan vara intressant ! Ska kika på det, jag kan löda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Ett annat sätt är att boota med full fläkthastighet för att i Windows styra hastigheten med SpeedFan, ett hiskeligt omständligt program.

Jo, jag har funderat på det med program som ligger och tar kapacitet i bakgrunden känns inte som det bästa heller. Vet inte vad den tar, men lite kraft lär det väl vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Jo, jag har funderat på det med program som ligger och tar kapacitet i bakgrunden känns inte som det bästa heller. Vet inte vad den tar, men lite kraft lär det väl vara...

1,7 MB minne och 0% processorkraft för mig, har inte märkt någon skillnad. Det var inte lätt att få programmet att starta vid inloggning, fick skapa en återkommande aktivitet i schemaläggaren: https://www.youtube.com/watch?v=3krml2Hm8Sk

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

1,7 MB minne och 0% processorkraft för mig, har inte märkt någon skillnad. Det var inte lätt att få programmet att starta vid inloggning, fick skapa en återkommande aktivitet i schemaläggaren: https://www.youtube.com/watch?v=3krml2Hm8Sk

Eller bara kasta in en genväg i startup mappen på startmenyn...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eller bara kasta in en genväg i startup mappen på startmenyn...

Provade både det och ett bat-skript, SpeedFan är kitsligt. Finns många trådar på andra forum som diskuterar detta.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Lösningen blev trots allt en inställning i Bios ! "Halt on errors" stängde jag av, och då verkade den varken varna eller stanna.

Visst är det väl så att om kylningen skulle bli dålig (fläkten går sönder) så stängs datorn av direkt och oavsett den inställningen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Visst är det väl så att om kylningen skulle bli dålig (fläkten går sönder) så stängs datorn av direkt och oavsett den inställningen ?

Eftersom datorn inte är från år 2000 så kommer din CPU att throttla ner tills den klarar att köra med den passiva kylning som finns, och du lär märka det på att datorn går oförklarigt segt i så fall.

Permalänk

som tidigare sagts den kommer börja throttla runt 90-92°c nånstans och heldödning vid 105-110°c

halt on error tror jag bara är fel under bios/boot som kommer stanna för t.ex glömt plugga in ett tangentbord eller som i ditt fall att fläkten snurrar för långsamt.

tror inte det ska ha någon betydelse när du sen bootat in i ditt op så det tar över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

heldödning vid 105-110°c

Hur kommer man upp i dom temperaturerna?

Permalänk

Hög belastning, dålig kylning.

T.ex intels microsnurra är inte ovanligt att den ligger strax under 90 vid hög belastning fullt fungerande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows