Hjälp sökes, inget ljud mellan min LP spelare och förstärkare

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes, inget ljud mellan min LP spelare och förstärkare

Hej.
Jag var iväg idag och köpte en LP spelare som jag hoppas passar mina behov.
Problemet är att jag inte vet mycket alls om förstärkare.
Min fråga är om vad jag behöver för att kunna spela mina skivor, jag har försökt och jag får inget ljud någonstans och har försökt att plugga in kontakterna där det stod i manualen.
LP spelaren jag köpte idag är en
Sony PSLX300USB (inbyggd phono) men finns ingen sådan ingång på förstärkaren
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hifi/skivspelare/so...

Min förstärkare är en
yamaha rx-v371
https://www.google.se/search?q=yamaha+rx-v371+backside&rlz=1C...:

tack
/Jonas

Permalänk

"Inbyggd phonoförstärkare
Med inbyggd phonoförstärkare, med av/på-brytare, kan du ansluta skivspelaren till alla typer av förstärkare - perfekt när du använder USB-kabeln eller ansluter till din ordinarie stereo med RCA-kabeln."

Har du hittat den switchen som det talas om?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Ja den har jag hittat och testat,
Väljer jag "Phono" så har jag ingen phono ingång på förstärkaren,
väljer jag "Line" så har jag ingen Line in, skulle gå med Aux in med har jag läst, men det har jag inte heller bakom förstärkaren.

Kikar man från 7:25 in i filmen får man se baksidan av min förstärkare, (om någon skulle vilja ha mer insyn alltså)

Permalänk

@Tengil88: Aha, men du kan nog koppla in den på en av dom röd-vit-gula ingångarna på förstärkaren.
Bara skit i den gula kontakten, röd till röd och vit eller svart till vit.

Sen väljer du rätt ingång på förstärkaren bara.

Den behöver inte heta Line In specifikt, utan det är mer en beskrivning av vilken typ av signal som skickas över kabeln ifall kontakten står i det läget.

Phono-signalen är väldigt svag och behöver en extra förstärkare. Line-signalen är den som passar ingångarna på din förstärkare.

Edit: Kollade lite noggrannare nu, koppla in din "line" från skivspelaren till "audio 1" eller "audio 2" på förstärkaren och kör igång du!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Ah kom lite närmare nu, det sprakar och verkar fungera hyfsat nu faktiskt, men jag får inte ut något ljud i högtalarna riktigt, utan det låter som musik ur självaste lp-spelaren, är det någon inställning man måste göra isåfall?

Permalänk

Mja, det kan ju vara så att det är själva nålen på spelaren du hör. Den avger faktiskt ett svagt ljud.

Men du får gå igenom alla inställningar igen.

1. Skivspelaren igång?
2. Lägesväljaren på den ställd på "Line"?
3. Rätt ingång vald på förstärkaren?
4. Vet du att du får ljud på den ingången? Kan du t.ex. koppla datorn eller mobilen till ingången och spela upp ljud?
4b. Kolla ifall man måste "assigna/tilldela" ingångarna på din Yamaha. På min Onkyo måste jag välja vilket förval som ska ha vilken bildingång resp ljudingång tilldelad samt ifall den ska välja analogt eller digitalt ljud.
Kan det vara en ledtråd?

Har du fler förstärkare? Ett par datorhögtalare kanske? Koppla dessa direkt till skivspelaren för att testa.

Då vet du sedan ifall det är fel vid skivspelaren eller förstärkaren.

Men, förmodligen är det bara en inställning på yamahan du har missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson:
Jaha skämskudden på, hittade en liten plastkåpa som fungerar som skydd för nålen, den var såklart vikbar och skall inte vara på under spelning,
Nu fungerar det klockrent!
Tack för hjälpen:)

Permalänk

@Tengil88: Fint att det löste sig, och att du återkom med lösningen i sig, ifall någon annan stöter på samma bekymmer

Visa signatur

.:bjorn