Permalänk
Medlem

Billig dator till föräldrarna

Mina föräldrars dator har börjat strula och det är dags för en ny (den nuvarande är iaf 5-6 år gammal).

De har inget som helst behov av grafikkort, de kör endast office, mailar, tittar på bilder etc.
De vill dock inte att datorn ska vara slö, så jag tänker mig något i stil med i5 och 8GB ram (på min arbetslaptop använder jag i snitt 4GB hela tiden, varför 4 GB är för lite).
De vill också vara säkra på att inte bli av med någon information och är inte speciellt tekniskt lagda, varför jag funderar på att köra 2st diskar raidade för att slippa backup program etc.
Jag vet inte om det är overkill med en SSD för Win och 2st till för lagring eller inte (jag kör det själv).

De kommer inte vilja köpa någon ny dator på 5-6 år igen, så även om det är bra att datorn är billig betalar de hellre 2k extra för att den ska hålla 2-3 år till. Så jag tänker mig prisklassen omkring 5 till max 7kkr.

Jag kollade först på att bygga en dator, men det verkar som att det springer iväg direkt... så jag antar att man får köpa en färdig.
Något tips på vad jag ska köpa?

Permalänk
Medlem

Kolla billiga begagnade med typ en i3, sen stoppar du in en pigg SSD och ev fräscha hårddiskar. Som det låter kommer de absolut inte behöva mer processorkraft, men däremot är det natt och dag med eller utan en SSD för sådan användning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av marQs_g:

De vill också vara säkra på att inte bli av med någon information och är inte speciellt tekniskt lagda, varför jag funderar på att köra 2st diskar raidade för att slippa backup program etc.

Jag skulle starkt avråda ifrån att köra en RAID och helt enkelt tänka "nu är datan säker".
Ett åsknedslag/strömspik eller att nätaggregatet dör och tar med sig diskarna är allt som behövs för att det ska vara kört.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

En NUC kanske? liten så den går att gömma bakom skärmen. krävs dock extra lagring, men det behövs oavsett.
RAID ÄR INTE BACKUP
Backup är att du har lagring på en annan plats, antingen genom en extern hårddisk som kopplas in när du använder den, eller på en server hos sig själv eller hos någon annan.
smidigaste är att koppla ihop en molntjänst som lagrar sparad data automatisk. Finns viss risk att man får in en cryptolocker på backup också, så inte rekommenderat.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@marQs_g: Som skrivet innan, köp bättre begagnat, samla delar, fick ihop en bättre begagnad över ett år för 550kr totalt. Helt komplett dator med låda, skärm och allt omkring. och en ny ssd.

RAID är inte backup, tänk inte ens tanken,! hade hellre kört två diskar och backup via program till den andra hårddisken. Vet inte hur mycket data dina föräldrar har sparat men kör https://www.mega.nz till mina föräldrar. 50 gb gratis, räcker för dem. Tips är att flytta skrivbordet, bilder, dokument och alla andra mappar till en mapp som du kan köra backup på. Flyttat föräldrarnas in i mega mappen så sköter allt sig själv.

http://www.intowindows.com/how-to-move-desktop-downloads-docu...

Permalänk
Medlem

Köper man begagnat riskerar man att den har gömda fel och att den kraschar då och då utan att du kan göra så mycket åt det. Kan ju vara någon annans dator som börjat strula som säljs...

Exempel på NUC-dator, går att göra billigare förstås:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10361177/

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Jag får fundera på hur jag gör med backup.
Eventuellt dropbox, men vill helst slippa månadskostnad.

Vad tror ni om att köpa en billig färdig dator?
4-5k är som sagt inga problem, även om det såklart är billigare att köpa en begagnad tänker jag att man får ändå support, sparar tid och får en garanterat fungerande dator om man köper en ny

Tex någon av dessa:
https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/... - men kan man få in en till 3,5" HDD i den?

https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/...

(Edit pga fel länk)

Permalänk

far min använder en hp laptop med 4gb ram och en 5e generationens i3a, imo så är den riktigt snabb fastän de inte ens finns en ssd i den. Tror den kostade runt 3-4k.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt på olika datorer nu och det lutar starkt åt att jag köper den andra som jag länkade till i inlägget ovan.
Vad jag kan se så uppfyller den alla mina krav (har både SSD och en disk för lagring) och är rätt billig.

Men processorn är rätt gammal, duger datorn ändå, eller kommer man ändå behöva en ny om 2-3 år?

Skulle gärna få lite feedback innan jag går iväg och köper den...

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011022122/esprimo-p556-e85 ?

Finns ju billigare än NUC. Denna är redan plockad och klar. Säkert massa bloatware som du får rensa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Köpte en Intel NUC till far min, väldigt enkelt att sätta ihop samt bra kraft i väldigt liten förpackning. Han är super nöjd. Tycker du absolut bör ha en SSD för Windows och program, datorn känns så mycket snabbare.

Hur mycket utrymme behöver ni för andra saker som exempelvis bilder och filmer?

Permalänk
Medlem

DraLetterZ & Trackmaster: Jag tolkar det som att ni anser att era datorer är bättre köp än den jag länkade?
Jag vill helst bespara mig besväret att installera Win, varför den på itastre går bort (om jag ska ha Win på en SSD).
Den på Dustin hade ju bättre SSD-disk. Men den saknar HDMI och VGA, vilket är de kontakter som mina föräldrar använder idag...

Gällande utrymme är det inte så mycket som krävs... 120/250GB räcker nog inte men 1TB ska inte vara några konstigheter

Permalänk
Medlem

@marQs_g: Det jag ville komma med är att du kan få billigare dator för priset av en NUC. NUC är dyrare i grunden för den är kompakt. Och jag kan tänka mig att en liten större dator funkar säkerligen för dina föräldrar.
Mitt var bara första bästa förslaget för att visa att det finns billigare alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av marQs_g:

Men den saknar HDMI och VGA, vilket är de kontakter som mina föräldrar använder idag...

HDMI är inget problem, både DVI och DP kan konverteras till HDMI med en billig passiv adapter. DVI-I kan också ge ut en VGA-signal så att man kan använda en passiv adapter även för det, men moderna grafikkort har oftast DVI-D (eller ingen DVI alls) som saknar den analoga utsignalen.

Helst vill man ju undvika VGA så mycket som möjligt eftersom det ger sämre bildkvalité jämfört med de digitala bildsignalerna, så att byta ut gammal utrustning som enbart har VGA kan vara en bra idé om ni har möjighet för att inte behöva begränsa valet av dator p.g.a. det.

Permalänk
Medlem

Idag är det inte längre försvarbart att "inte så tekniskt kunniga" personer har datorer över huvud taget.

Jag anser att en tablet täcker alla behoven och eftersom jag upplever Android som struligt och rörigt är min standardrekommendation i alla dessa fall är att skaffa sig en iPad.

Data är säkrat med iCloud och gränssnittet är intuitivt. Samt floran "appar" idag är stort nog för att man ska klara alla vardagliga sysslor som dessa datorer är utsatta för.. så gör världen en tjänst å bränn inte en massa watt i en Intel processor för att titta på bilder och skriva i word.

Permalänk
Medlem

För den användningen behövs ingen större stationär, NUC el liknande passar nog bra för det.
Bör sikta in dig på någon dator som är mer företagsinriktad framför konsumentdatorer, de är mer inriktade på sådan användning istället för spel. Några av dem som de andra föreslagit är nog inte så dumma val.
Såg t ex häromdagen en Lenovo M93p här på marknaden, kunde ev passa bra om den kompletteras med en SSD.
Undvik de billigaste SSD:erna om du behöver köpa en sådan, vilket du ska om datorn du köper har en mekanisk- el hybriddsik.

Att installera W10 är inte alls svårt, det ska inte avskräcka. Betydligt enklare än de tidigare versionerna.

Köra RAID el liknande är ingen ersättning för backup. Beroende på datamängd kan någon molntjänst vara lämplig för backuper, alternativt en extern USB-disk (som inte är inkopplad hela tiden). Är det väldigt viktig data bör man alltid ha mer än en kopia av datan.

För driftsäkerheten kan jag även rekommendera en UPS, den kan hjälpa till att skydda mot störningar och variation i elnätet.

Om skärmen de använder bara har VGA så kan det vara på tiden att även byta ut den, köp då minst 24".