Permalänk

Nvidia G210 för oblivion

Hej mina forumvänner!

Jag fick en gammal dator ifrån jobb som skulle slängas och tänkte ge den till min son.

Sonen har en xbox one som han spelar mest på men han har väldigt länge velat ha en egen dator där han kan spela några enklare spel. Han är inne på rollspel och strategi spel.

Jag har lyckats installera League of legends och det flyter på fint på medium inställningar med 1280x720 p, ca 30-35 fps.
Nu tänkte jag ladda ner oblivion och visa han ett rollspel utan dess like men är orolig för om det kommer lira eller inte. Spelet håller på att laddas ner just nu men vi bor ute på landet och har en 1mb adsl uppkoppling, fiber är på väg in men det kommer att dröja tills efter sommaren.

Jag är medveten om att grafikkortet är super low end och absolut inte avsett för gaming men jag tänkte att det kanske bör fungera med dom här gamla spelen som doom 3 och oblivion, sims osv. Minecraft flyter på hur bra som helst med allt inställt på fast och upplösningen där också 1280x720p.

Jag har kollat väldigt mycket på nätet men hittar väldigt lite förutom 2-3 klipp på youtube som berör oblivion och detta grfikkortet och undrar därför vad som gäller.

Vi vill gärna köra på 1280x720 p och allt ifrån low till medium inställningar, tror ni att det är möjligt att göra det med detta grafikkortet?

Processorn är en wolfdale e5300 på 2,6ghz dual core.
4 gb ram minne
Blueray spelare
grafikkortet är sapphires n210 på 590 mhz core clock
Memory clock på 600mhz

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=506447

Det är en superliten dator och tanken var att jag skulle klämma in ett 750Ti low profile kort, tror ni att det passar?

https://i.ytimg.com/vi/spSex1im1xs/hqdefault.jpg
Grafikkortet sitter längst upp där det lyser rött, det är väldigt lite plats.
Tanken är att 750 ti ska få luft ifrån lufthålen på ovansidan av dator lådan om kortet nu får plats.

När jag kollar nvidias hemsida så står det max gaming resolution 1024x768, detta valet finns dock inte på vår skärm utan isåfall blir det 1280x720. Gör det stor skillnad?

Doom 3 håller på att ladda ner så det återstår att se om det klarar av det spelet men jag tycks mig minna att jag spelade doom på mitt gamla nvidia 5 serien (inte 560 serien utan geforce 5) för herrans många år sedan.

Oblivion släpptes 2006 så det är mer än 10 år gammalt, har för mig att jag även spelade det på internet cafe där grafikkortet var radeon 9800pro men är osäker.

Sims 4 funkar utmärkt.
Minecraft funkar klockrent.
Rayman origins funkar också bra
League of legends och Dota lirar på bra, Dota funkar bättre än LOL antagligen pga att det är mycket äldre.

Alla spel körs i 720 upplösning och medium inställningar förutom minecraft där man väljer fast.

Lådan i sig är en riktigt liten en, ca lika stor som en xbox one. Jag kan alltid plocka ut allt och sätta i en annan dator låda men då datorlådan är sjukt trevlig att titta på och väldigt liten så vill jag se om det går att jobba med denna.

Två frågor då:

Kommer oblivion funka i 1280x720p
Kommer det få plats ett 750 ti low profile kort i denna dator lådan?

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Här är en dator med liknande uppsättning. AMD processor dock, men de borde ändå ge en fingervisning.

https://www.youtube.com/watch?v=Cb2BM0cYFWo

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk

@Evronius: Tack! Jag hittade samma video och det flyter på bra där men man ser inte vilken upplösning eller inställningar de kör där. Jag vill helst undvika 800x600 upplösning då det suger nåt fruktansvärt, nästan playstation 2 nostalgi över det hela. Jag vill gärna kunna matcha grafik kvaliten av en ps3a eller en xbox 360 om möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lowspecgaming:

@Evronius: Tack! Jag hittade samma video och det flyter på bra där men man ser inte vilken upplösning eller inställningar de kör där. Jag vill helst undvika 800x600 upplösning då det suger nåt fruktansvärt, nästan playstation 2 nostalgi över det hela. Jag vill gärna kunna matcha grafik kvaliten av en ps3a eller en xbox 360 om möjligt.

Minikravet är ett GeForce FX5700 grafikkort, vilket är en hel del generationer bakom G210. De går nog inte på high, men nånstans mellan low och medium bör funka.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att detta är det snabbaste lågprofilskortet som finns på marknaden:

Om det bara finns en slot går ett 750 ti såklart också.

Oblivion är dock inte särskilt krävande, tror att ett 210 klarar det i 720p, low, 30+ fps

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk

Tack! Nu är det endast 14 h tills spelet är nedladdat, det går i 54kbs men sakta men säkert så.. Återkopplar med resultat imorgon

Permalänk

BTW jag hittade ett 750 ti som inte kräver någon strömförsörjning för 1200kr, tror ni att processorn e5300 wolfdale pentium r dual core kommer att bottlenecka detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowspecgaming:

BTW jag hittade ett 750 ti som inte kräver någon strömförsörjning för 1200kr, tror ni att processorn e5300 wolfdale pentium r dual core kommer att bottlenecka detta?

Det är dyrt för ett 750 Ti idag. 750 Ti är ju även en utgående modell för länge sen. GTX 1050 kostar lika mycket ock presterar betydligt bättre. Dock finns det väl en ganska stor risk för kompatibilitetsproblem med ett nytt grafikkort i en så pass gammal dator.

https://shop.asedo.se/products/Komponenter/Grafikkort-PCI-Express/MSI/GEFORCE+GTX+1050+2GT+LP-MSI-GTX-1050-2GT-LP-Grafikkort-NVIDIA-GeForce-?prodid=2916701

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen: Grymt tips tack!

Oblivion är fortfarande inte nedladdat så resultat dröjer.

Snabbfråga:

Detta moderkortet har endast en PCI E 2.0, fungerar det med PCI E 3.0 grafikkort?

Såg att bägge 1050 samt 750ti är 3.0

Permalänk
Medlem

PCI Express är bakåtkompatibelt så inga problem. Köp för guds skull inget 750ti för 1200:-. Sök begagnat om inget annat.

Permalänk
Medlem

PCI-E standarden spelar igen större roll , i värsta fall kan det ge viss prestanda förlust speciellt då vissa AMD low end GPU:er faktisk har 8x PCI-E buss (har 2st sådana kort själv), vet inte hur Nvidias budget GPU:er är.

Som någon nämnde kan UEFI/BIOS strula däremot med nya kort i gamla moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lowspecgaming:

@fantomsmurfen: Grymt tips tack!

Oblivion är fortfarande inte nedladdat så resultat dröjer.

Snabbfråga:

Detta moderkortet har endast en PCI E 2.0, fungerar det med PCI E 3.0 grafikkort?

Såg att bägge 1050 samt 750ti är 3.0

PCI-E 3.0 är bakåtkompatibelt så de är inga problem. Se bara till att moderkortet har den senaste BIOS versionen innan installation av nytt grafikkort. Detta för att minimera risken att grafikkortet inte fungerar på moderkortet.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk

Stort tack! Jag väljer helt klart 1050 före ett 750 ti, sjukt bra tips, skiljer bara nån hundring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DraLetterZ:

Skulle tro att detta är det snabbaste lågprofilskortet som finns på marknaden:

Om det bara finns en slot går ett 750 ti såklart också.

Oblivion är dock inte särskilt krävande, tror att ett 210 klarar det i 720p, low, 30+ fps

Är ett GT210 slöare än ett 8800GT?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Är ett GT210 slöare än ett 8800GT?

Passmark G3D Mark
GeForce G210 174
GeForce 8800 GT 755

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowspecgaming:

Det är en superliten dator och tanken var att jag skulle klämma in ett 750Ti low profile kort, tror ni att det passar?

https://i.ytimg.com/vi/spSex1im1xs/hqdefault.jpg
Grafikkortet sitter längst upp där det lyser rött, det är väldigt lite plats.
Tanken är att 750 ti ska få luft ifrån lufthålen på ovansidan av dator lådan om kortet nu får plats.

Jag lyckades hitta en bättre bild på ett annat forum.

Nästan alla kort tar två kortplatser på höjden p.g.a. kylaren även när de är Low Profile, men Zotac GTX 1050 LP är nog en av de bättre kandidaterna. Du kommer sannolikt att behöva modifera grafikkortet (klippa ner I/O-plåten och demontera DVI-kontakten från kretskortet) samt chassit (göra hål och sätta fläktarna på utsidan?) om du ska få in det.

I annat fall får du nog hitta på någon specialare med PCI Express Riser Adapter/Cable så att du kan sätta kortet i en annan riktning.

Permalänk
Medlem

@Lowspecgaming: Här är en glad nyhet för dig:

http://www.sweclockers.com/nyhet/23712-nvidia-kontrar-radeon-...

Det är sannolikt att 1030 kommer i en version som passar utan modifikation av vare sig kortet eller chassit.

Permalänk

Då var jag tillbaka igen. Det har varit en minst sagt händelserik vecka. Det ena ledde till det andra.

Först o främst så suger g210 sjukt mycket, nej det går inte att spela oblivion och ha en bra upplevelse med detta kortet utan att gå ner till 1024 i upplösning så det sket sig.

Dagen efter fick jag ytterligare en till dator ifrån jobb, en identisk med den första fast nu satt det ett geforce gt 220 med 1 gb ddr3 minne. Kortet presterar mellan ett geforce GT9500 och GT9600 men närmast ett 9600GSO som ersatte 8800GSO, Långt ifrån 8800GT prestanda men oblivion flöt på hur fint som helst i 720p med alla inställningar på max förutom shadows som var på medium. Jag hade även HDR enabled.

Mass effect 2 i 720 p allt på max förutom shadows på medium flyter på hur fint som helst.

Dock så blir det en hel del hickups och FPS pendlar mellan 60 och 30, det går inte att spela så då man märker slowdownen sjukt mycket och det är sjukt irriterande. I nvidias kontrollpanel så låste jag FPS till halva frame buffern på 30 fps och det flyter på så jävla sjukt bra och grafiken är mycket fin att beskåda.

När jag väl fått smak på grafik så blev det ett jävla sug efter ett bättre grafik kort och en bättre datorlåda vilket leder oss till nästa händelse.

På blocket så var det en snubbe som hade lagt ut den sjukaste ASUS lådan (enligt mig)
https://www.asus.com/se/Tower-PCs/M32BF/

För 500kr!!! Jag ringde snubben och han spelade svårflörtad och sa att han hade många intressenter, vad han inte visste var att jag redan stod utanför hans dörr med en femhundring i handen och ett stort leende som inte ens min son kan överglänsa.

Han som öppnade dörren (tacka gud för Malmö) var värsta sjukaste knarkaren, ursäkta uttrycket men han kunde knappt öppna sina ögon och famlade omkring i bostaden. Han bad mig kontrollera datorn vilket jag gjorde och det satt en AMD APU med en inbyggd Radeon R7 240 grafikprocessor i APUN som presterar ungefär som ett 9800gt. Förutom detta så satt det ett extra grafikkort ett Radeon R5 220 även detta i Lowprofile som alltså passa utmärkt i den första datorlådan.

Så jag kastade femhundringen på knarkade och tog datorn snabbt som fan och sprang rätt ut i ösregnet och skrattade hela vägen hem Knarkaren frågade mig om den var värd 500 kr och jag försökte mitt bästa att hålla minen.

Provade att spela Tombraider UTAN grafikkort och det går inte att justera grafikinställningarna men det blev per automatik 1920x1080p och det flöt på fint i 30 fps, låg mig tillägga åter igen UTAN GRAFIKKORT

I datorn sitter det bara 4 gb ram minne men detta ska jag utöka till 8. Det sitter även ett 350w nätaggregat och även detta ska jag byta mot ett 500W som jag har beställt ifrån Inet.

Väl hemma med datorn så började suget ta överhanden och tjejen blev mer och mer irriterad för var dag som gick och under tiden som hon kacklade så satt jag nu och kollade igenom alla blocket annonser efter ett bra grafikkort att stoppa i den, vilket jag hittade.

Jag fick tag i ett GTX660TI 2gb EVGA för 400kr!
Jag fick även tag i ett Zotac GTX750AMP för 400kr till den andra datorn som nu ska få 350 W nätaggregaget från den sjuka ASUS datorn.

Jag har nu beställt 8 gb ram minne från INET
1 dator låda
1 Nätaggregat på 500W

Jag ska nu flytta över E5700 dual core processorn från mini lådan till den nya datorlådan från INET och köra 8 gb ram kombinerat med GTX 750 kortet, denna datorn ska sonen ha.

Sonens dator kommer då ha
E5700 dual core
GTX zotac 750 AMP
8gb DDR2 då det är det enda moderkortet stödjer

I min egen dator ska jag köra AMD APU 7600
8 gb ram
GTX 660TI
Blueray
500 W nätagg

Flickvännen har undvikit mig hela veckan på grund av allt detta men vem bryr sig när jag kommer spela BF1 hela sommaren Jag har alltså sparat in en del av pengarna för datorerna genom att hon beter sig som hon gör Whos the sucker now mjahaha PLUS att jag får fiber i sommar

För att sammanfatta det hela så har jag alltså nu 3 datorer.

1 med E5700
GT 220 eller Radeon r5 220 beroende på vilket jag ska ha där, G210 ska bli inramat i en fin liten tavla för att påminna mig om denna händelserika vecka.
4gb ddr 2
1 blueray
250W nätagg

Dator 2

E5700
GTX 750 Zotac AMP
8gb DDR2
Blueray
300 W nät

Dator 3
Asus APU 7600
EVGA GTX660TI
8gb ddr3
Blueray

Allt som allt så har det kostat mig (håll nu i er)
Dator 1 samt dator 2 Kostnadsfria
Zotac GTX 750 AMP 400kr
GTX 600ti EVGA 400kr
Knarkarens dator 500kr
4gb ddr3 400
4gb DDR2 500kr (förvånad att det är dyrare än DDR3)
Nätagg 500W 500kr
Datorlåda 400
= 3100

för 3 datorer!

Veckan då tjejen har betett sig illa och därmed besparat mig pengar
= 1000-1500kr.

Jag sålde dessutom min ps4 med 7 spel och 2 handkontroller för 2500kr vilket jag tyckte var lite dyrt då en ny kostar 2000

Med andra ord så slutade jag på plus men är en PS4 fattigare men den användes aldrig då vi bara spelar med Xbox one, 3 datorer rikare varav en speldator till mig, en till sonen (han spelar mest Minecraft så 750 lär duga bra med dual coren)

Det roligaste av allt är att anledningen till att datorerna skänktes från jobb var då jobb har varslat alla anställda tills slutet av maj, det innebär att vi får akassa från dag 1 och har hela sommaren fri.

Visserligen blev jag möjligtvis ett fruntimmer fattigare men de 5 minuternas glädje hon skänker mig en gång i månaden kan jag lika bra vara utan om jag slipper allt det gnället och får vara ifred med mina skapelser.

Ha de fint alla!