Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

XFX Radeon 6870 - Temperatur?

Permalänk

XFX Radeon 6870 - Temperatur?

Jag har ett sånt här kort: https://www.techpowerup.com/gpudb/b1045/xfx-double-d-hd-6870-... och har fått för mig att idle temp är lite väl hög.

Enligt MSI Afterburner så ligger tempen på ganska precis 60C när kortet är idle och fläktarna är på auto (vilket betyder 46%). Drar jag upp fläktarna till 100% så sjunker idle temp till 55C. Det känns som att idle tempen är hög och att jag har dålig utväxling när jag drar fläktarna på max. Stämmer min känsla eller ligger detta inom normalspannet?

Saker som kanske kan påverka: Jag har två skärmar anslutna, en via display port och en via DP-HDMI adapter (båda DP-portarna används alltså). Har testat att bara kör en skärm och att bara köra en skärm via DVI (om det skulle vara något med endera DP-kabeln eller dual screen). Detta gör dock ingen skillnad. Idle ligger fortfarande på 60C oavsett skärmkonfiguration. Jag spelar bara på en skärm men att hänga på en tredje skärm verkar göra att kortet överhettar och blåskärmar. Om jag inte missminner mig helt så blåsta jag ur damm ur kortet för någon månad sedan så det borde inte vara igendammat.

Vad säger folket, är det normalt eller är det något som bör undersökas närmre?

Visa signatur

Stefan Nitsche

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte så mycket att komma med men den går väldigt varmt. Om du vågar rekommenderar jag att du testar att byta kylpasta på den, då får du även möjlighet att rengöra den grundligt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har tidigare kört två skärmar på ett 6850, och tyvärr går den då mycket varmare än med bara en skärm. Även i idle. Det är som att de då inte går ner i strömsparläge när man har flera skärmar inkopplade. Tyvärr hittade jag ingen lösning på det då jag misstänkte att det var en effekt av chippets design

Edit: missade den detaljen att det inte blir någon förbättring även med bara en skärm för dig. Men vad får du för temperatur vid load? Dålig pasta/kylning borde medföra i skenande temperaturer då också...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric: Spelar inte så fasligt mycket, men när jag kollade mot FIFA 16 igår så dingar den någonstans mellan 75-80C. Ligger mer stadigt kring 75C om jag ställer upp fläktarna till 100% om jag inte missminner mig helt.

Prövade att använda Furmark för att stresstesta lite och när den började krypa ovanför 80C och att den behöver dra igång fläktarna ännu mer så uppstod det någon form av missljud. Så frågan är om det inte kan vara så att det är en (eller båda) av fläktarna som inte riktigt beter sig som den borde?

Visa signatur

Stefan Nitsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepThoughts:

@richie.f: Spelar inte så fasligt mycket, men när jag kollade mot FIFA 16 igår så dingar den någonstans mellan 75-80C. Ligger mer stadigt kring 75C om jag ställer upp fläktarna till 100% om jag inte missminner mig helt.

Prövade att använda Furmark för att stresstesta lite och när den började krypa ovanför 80C och att den behöver dra igång fläktarna ännu mer så uppstod det någon form av missljud. Så frågan är om det inte kan vara så att det är en (eller båda) av fläktarna som inte riktigt beter sig som den borde?

Det kan absolut vara fläktarna. Ett xfx 6870 var ju inte det mest påkostade kortet, och efter 6 år kan fläktlagren vara slut, vilket kan både sänka kapaciteten och orsakar missljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@DeepThoughts
Ibland händer det att monteringen av kylaren i fabrik fallerar, mer specifikt handlar det om att kylpastan inte hamnar rätt och därmed får kylaren inte bra kontakt med chippet. Dessutom används dåliga kylpastor vid fabriksmontering som torkar ut och blir skit efter några år och därmed förlorar en del av sin värmeledningsförmåga och ibland tvärtom blir en isolator.

Jag har bytt kylpasta och rensat kylare från damm på ett flertal gamla grafikkort, och det har varit ett enormt lyft för de flesta. Några fick sänkt temperatur med så mycket som 20°!

Ett grafikkort ska i princip inte behöva köra fläktarna på 100% någonsin om inte chassit är väldigt slutet och/eller saknar cirkulation och/eller står inlåst i ett litet utrymme. Ergo maxhastigheten på grafikkortsfläktar är till för ett allra värsta fall, under goda omständigheter går inte fläkthastigheten över 60%.

stavning
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian