Fatal Error Windows 7 ( c000021a) Installera om windows?

Permalänk
Medlem

Fatal Error Windows 7 ( c000021a) Installera om windows?

Hej.

När jag startade datorn på morgonen flashade det förbi en massa filnamn i dosläge och till slut vägrade datorn starta.
Jag får upp ett felmeddelande: STOP: c000021a fatal system error

När jag googlat problemet under dagen så har jag kommit fram till två slutsatser:
Problemet verkar vara mjukvarurelaterat.
Att åtgärda det är nog helt över min förmåga.

Så jag undrar om det inte enklast att helt enkelt formatera om os-disken.
Datorn har gått sedan 2010 utan att formaterats om och det har varit en hel del blåskärmar innan (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL etc)

Jag hade tänkt använda den här guiden: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

För jag har en produktnyckel men givetvis ingen återställningscd

Ett par funderingar: Det är inte för mycket oersättligt på os-disken, pga alla blåskärmar är det mesta uppbackat (externa och interna diskar). Kan jag skaffa en dockningsstation för os-disken för att spara över det lilla som är kvar och vågar jag det då en av anledningarna till felet är malware?

Eftersom jag ändå köpte en 500g samsung 750 evo på förra black friday ska jag göra den till os-disk och hur kinkigt är det?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Hej.

Har stött på problem
Bestämde mig för att koppla ur os-disken eftersom jag inte kom någonstans och testa en annan disk.
Men:

Jag trodde jag hittade dvd med operativsystemet (eftersom klistermärket med produktnycken har suttit på fodralet och det står windows 7 på skivan)
men när jag stoppar in den i dvdläsaren får jag DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK osv

Så då tänkte jag försöka ladda ner installationsfilerna från microsoft direkt men möts där av meddelandet "ett fel har uppstått försök senare"
jag har produktnyckeln rakt framför ögonen så jag tror inte jag har skrivit fel.

Vad har jag gjort för fel?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

@Atropos: Det är många som har problem att ladda hem Windows 7 men jag tror denna sida fungerar bättre https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

Ladda hem och kör Windows ISO Downloader.exe välj Windows 7 och vänta några sekunder nu bör du kunna välja vilken version av Windows 7 som du vill ladda hem.

Och när du sedan vill boota USB minnet som innehåller Windows 7 installationsfilerna så kan du trycka på funktionstangenten F12 (Gigabyte moderkort) när datorn startar för att få upp en boot meny

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat att installera win 7 på en annan 3,5 sata hårddisk jag stoppat in men kommer inte förbi DISK BOOT FAILURE osv
den vill inte kännas vid den.
WTF Hur ersätter man en krashad os-disk?

testade att sätta tillbaka os-disken och det var som innan. Provade att installera om win 7 men den visar upp samma blåskärm som innan.

Känner att jag nått mitt noob moment 22 här...

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //