Startar ej från CD/DVD trots 1 bootalternativ - ominstallation Win7

Permalänk
Medlem

Startar ej från CD/DVD trots 1 bootalternativ - ominstallation Win7

Min dator har ballat ur och jag tänker mig att ominstallera Windows 7 från en cd-skiva som jag fick med datorn. Men den startar inte från dvd-läsaren fast den står som första boot-alternativ. Dvd-spelaren stod redan som första boot-alternativ i Bios.
Jag har provat lite olika "inställningar" i Bios men det har så klart inte funkat - då skulle jag ju inte hänga här en fredagkväll
Jag skulle vilja bifoga bilder över mitt BIOS men jag fattar inte om det går. Det vore kanske lättare för er att förstå då.

Eftersom jag inte riktigt begriper vad jag gör utan tänkte mig att bara följa en enkel mall jag hittade på nätet så får ni ursäkta om jag inte kan förklara riktigt och med rätt ord. Hoppas ni kan förstå ändå. Har sökt en bra stund och hittat några trådar här i forumet som handlar om liknande problem - men de har inte gett mig några svar.

Visa signatur

Suz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Suz:

Min dator har ballat ur och jag tänker mig att ominstallera Windows 7 från en cd-skiva som jag fick med datorn. Men den startar inte från dvd-läsaren fast den står som första boot-alternativ. Dvd-spelaren stod redan som första boot-alternativ i Bios.
Jag har provat lite olika "inställningar" i Bios men det har så klart inte funkat - då skulle jag ju inte hänga här en fredagkväll
Jag skulle vilja bifoga bilder över mitt BIOS men jag fattar inte om det går. Det vore kanske lättare för er att förstå då.

Eftersom jag inte riktigt begriper vad jag gör utan tänkte mig att bara följa en enkel mall jag hittade på nätet så får ni ursäkta om jag inte kan förklara riktigt och med rätt ord. Hoppas ni kan förstå ändå. Har sökt en bra stund och hittat några trådar här i forumet som handlar om liknande problem - men de har inte gett mig några svar.

Har du kontrollerat att porten du anslutit din optiska enhet till är i ide läge för många enheter fungerar inte om porten använder ahci.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kört bara med DVD-läsaren som boot alternativ? Hör du att den börjar att läsa skivan?

Eller så kan du ladda ner Win7.iso från MS då du får med alla uppdateringar från början och sedan köra unetbootin med ett USB minne och köra den vägen. Eller bara använda Windows 7 bootable USB DVD download tool från MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kontrollerat att porten du anslutit din optiska enhet till är i ide läge för många enheter fungerar inte om porten använder ahci.

Hm! Vi får se om vi pratar om samma sak
Jag går in i Bios och in i nåt som heter system status. Det står SATA Port 1 (till 6) och min cddvd verkar vara ansluten till port 2. Det är en CD/DVD/brännare som är instoppad i chassit från köpet. Där i det läget kan jag inte ändra annat än datum och tid. Det andra som står verkar vara information bara.
Får jag in under Advanced och "Integrated Peripherals" så står det SATA Configuration och under där såt det SATA Mode och sen SATA1 (till6)Hot Plug. Bakom alla står det Disabled.

Jag hör att DVD:n snurrar och det låter som att den jobbar. Den har funkat bra hela tiden innan (sex år ca) med för att läsa både DVD och CD.

Visa signatur

Suz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Kört bara med DVD-läsaren som boot alternativ? Hör du att den börjar att läsa skivan?

Eller så kan du ladda ner Win7.iso från MS då du får med alla uppdateringar från början och sedan köra unetbootin med ett USB minne och köra den vägen. Eller bara använda Windows 7 bootable USB DVD download tool från MS.

Jag vet ärligt inte riktigt vad du frågar i första frågan - och det pga min okunskap. Jag har bara provat än så länge med DVD-skiva för den tänkta ominstallationen i den läsaren som sitter i datorn sen installation. Det låter som att den börjar läsa skivan jobbar som vanligt. Läsaren har funkat hela tiden för både DVD och CD utan strul så min uppfattning är att den fungerar.

Jag får ta ohc kolla på ditt andra tips där om det här inte löser sig. Tack för svar och engagemang.

Visa signatur

Suz

Permalänk
Skrivet av Suz:

Jag vet ärligt inte riktigt vad du frågar i första frågan - och det pga min okunskap. Jag har bara provat än så länge med DVD-skiva för den tänkta ominstallationen i den läsaren som sitter i datorn sen installation. Det låter som att den börjar läsa skivan jobbar som vanligt. Läsaren har funkat hela tiden för både DVD och CD utan strul så min uppfattning är att den fungerar.

Jag får ta ohc kolla på ditt andra tips där om det här inte löser sig. Tack för svar och engagemang.

När du är inne på BIOS boot alternativ så har du en lista,

1. DVD
2. USB
3. HDD
etc.

De heter dock lite konstigt, men du kan see om det är DVD läsare, usb, eller HDD/SSD. Har du stängt av allt utom DVD läsaren? Så att det är det enda på listan.

1. DVD
2.
3.

och resten är tomt.

Skulle dock rekommendera att köra Windows 7 bootable USB DVD download tool från MS (och att köra med USB) för att få alla uppdateringar så slipper du hålla på med det när du har installerat klart.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar och engagemang. Men det visade sig att det var DVD-spelaren som var kass. Man tror ju att den funkar när man "nyss" använde den utan problem och man inte har skäl att misstänka att den skulle gått sönder. Men nu var det nog så i detta fallet. Jag har köpt en ny och ska montera i den och så hoppas jag att allt ska funka Man håller tummarna.

Visa signatur

Suz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

När du är inne på BIOS boot alternativ så har du en lista,

1. DVD
2. USB
3. HDD
etc.

De heter dock lite konstigt, men du kan see om det är DVD läsare, usb, eller HDD/SSD. Har du stängt av allt utom DVD läsaren? Så att det är det enda på listan.

1. DVD
2.
3.

och resten är tomt.

Skulle dock rekommendera att köra Windows 7 bootable USB DVD download tool från MS (och att köra med USB) för att få alla uppdateringar så slipper du hålla på med det när du har installerat klart.

Jag har bytt DVD-spelare men det funkade inte i alla fall. Jag får krypa till korset och göra en USB-installation. Speciellt som du säger att det sparar tid med. Men när jag söker på Windows 7 Bootable USB download tool på Microsofts hemsida hittar jag det inte. Den heter kanske inte exakt så och så blir jag osäker på vilken av de alternativ som kommer upp det är. Det är nog så enkelt Du får gärna om du vill komma med tips

Hej hopp! Plötsligt händer det. Nu startar den från skivan och jag kör installationen. Tjoho. Handhavandefel misstänker jag Eftersom det satte igång nu då så blir det från skivan - även om jag får uppdatera sen.
Tack igen Suzanne

Visa signatur

Suz