100% CPU use av Youtube video, GTX1070 idlar.

Permalänk
Medlem

100% CPU use av Youtube video, GTX1070 idlar.

Detta hände precis, och hela datorn crasha pga 100% cpu use(Fastän jag har stabil klock).

Satt och tittade på en 4K 60FPS youtube video, och min processor blev helt galen, medan mittt 1070 sitter och idlar.

För det första ska väl inte CPUn ens användas så mycket vid video-uppspelning? Det är väl GPU som sköter detta?

För övrigt ser min PC ut såhär:

32GB 1600mhz ram
GTX1070
Intel i7 4770k @ 4500mhz, 1.45v

Edit: Google chrome som används.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Detta hände precis, och hela datorn crasha pga 100% cpu use(Fastän jag har stabil klock).

Satt och tittade på en 4K 60FPS youtube video, och min processor blev helt galen, medan mittt 1070 sitter och idlar.

För det första ska väl inte CPUn ens användas så mycket vid video-uppspelning? Det är väl GPU som sköter detta?

För övrigt ser min PC ut såhär:

32GB 1600mhz ram
GTX1070
Intel i7 4770k @ 4500mhz, 1.45v

Testa om det fungerar bättre med IE( eller edge om du har win10), Fungerar de där så är de troligen Chrome som dummar sig. Testa då uppdatera chrome, flash o hela den skiten.

Chrome är tyvärr rätt känt för att ha en kass uppspelning

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Testa om det fungerar bättre med IE( eller edge om du har win10), Fungerar de där så är de troligen Chrome som dummar sig. Testa då uppdatera chrome, flash o hela den skiten.

Chrome är tyvärr rätt känt för att ha en kass uppspelning

Internet explorer har inte stöd för 4K 60fps i youtube tydligen. Det finns inget som val

Men Firefox, provade jag. Där va det samma problem, CPU går helt vild i 4K 60FPS res....

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Länka videon

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

chrome och firefox använder VP9, finns ingen hårdvaruaccelrering (annat än vissa mobilcpuer samt intel skylake och senare) för det så CPU'n gör jobbet, dock oftast inga problem om du har en hyffsat modern CPU med tillräcklig kylning

tror din "stabila överklock" inte är värst stabil

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Bavh96FXjTs

Där är videon.

& Detta blir ju ett extremt stresstest som sinkar hela datorn Jag kör mer åt Realworld testing, i spelen jag lirar ^^ Har aldrig kraschat tidigare.

Går det inte på något sett att tvinga användning av GPU? Den borde väl hantera detta bättre?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

https://www.youtube.com/watch?v=Bavh96FXjTs

Där är videon.

& Detta blir ju ett extremt stresstest som sinkar hela datorn Jag kör mer åt Realworld testing, i spelen jag lirar ^^ Har aldrig kraschat tidigare.

Går det inte på något sett att tvinga användning av GPU? Den borde väl hantera detta bättre?

DIn GPU klarar inte VP9, ingen nvidiaGPU klarar det. Däremot kan du tvinga användandet av h264 med addons i både chrome och firefox, men då kommer du torligen inte kunna välja 4k60fps heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

DIn GPU klarar inte VP9, ingen nvidiaGPU klarar det. Däremot kan du tvinga användandet av h264 med addons i både chrome och firefox, men då kommer du torligen inte kunna välja 4k60fps heller

Har provat ett addon i Chrome, men det tog bort 4K

Jag löste det nu.... Inne i Chromes inställningar finns "Använd hårdvaruacceleration när det är tillgängligt", den var urtickad. Vipps, nu jobbar min GPU istället!

Simpel lösning. Fattar inte varför den var borttagen dock..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

DIn GPU klarar inte VP9, ingen nvidiaGPU klarar det. Däremot kan du tvinga användandet av h264 med addons i både chrome och firefox, men då kommer du torligen inte kunna välja 4k60fps heller

Jo, alla Pascal GPUer klarar avkoda VP9.

Citat:

Intel Kaby Lake CPU family, Intel Apollo Lake CPU family, Nvidia Maxwell GM206 & Pascal GPU family have full fixed function VP9 hardware decoding for highest decoding performance and power efficiency.

https://en.wikipedia.org/wiki/VP9#Hardware_implementations
https://developer.nvidia.com/video-encode-decode-gpu-support-...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Ahh, kikade på encoding duh >_<

Oavsett något fel på TS cpu/clock. Min sandy-bridge (om än av dyrare för sin tid variant) klarade lätt spela upp videon i 4k 60fps utan hårdvaruaccelrering. Ligger och halvsover runt 25-30% usage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ahh, kikade på encoding duh >_<

Oavsett något fel på TS cpu/clock. Min sandy-bridge (om än av dyrare för sin tid variant) klarade lätt spela upp videon i 4k 60fps utan hårdvaruaccelrering. Ligger och halvsover runt 25-30% usage

Vilken webbläsare kör du? Om det är Chrome, gå in i settings & längst ner, advancerat, och kika ifall du har inställningen för Hårdvaruacc iklickat Är den igång, så jobbar inte din CPU

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Vilken webbläsare kör du? Om det är Chrome, gå in i settings & längst ner, advancerat, och kika ifall du har inställningen för Hårdvaruacc iklickat Är den igång, så jobbar inte din CPU

Kör chromium linux, och har inte hårdvaruaccelrerad video aktiverat (är avstängt default i linux versioner av chrome/chromium). Din 4770k ska klara att spela upp en video utan att crasha, något är fel med din burk. Även om det fungerar med hjälp av hårdvaruaccelrering så är ju problemet kvar och din CPU fungerar ej korrekt, bara att dne inte belastas