Macbook Pro 15 Mid 2015 Köpa innan utgår?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 15 Mid 2015 Köpa innan utgår?

Hej!

Jag har planer på att studera i höst och har siktat in mig på Macbook Pro 15tum Mid 2015, känns som denna ger mest valuta för pengarna.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Dock är jag orolig att den utgår innan juli/augusti när det är aktuellt för ett köp. Har aldrig ägt en mac innan så har ingen jättekoll på hur länge deras produkter finns i sortimentet samt när de släpps nya macbooks?

Bör jag slå till på en macbook pro redan nu för att vara på säkra sidan?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

@jacob.90: Apple tillverkar inte modellen längre så det är lagervaror som utannonseras. När dessa är slut så är det slut... you do the math.

Ett bättre köp skulle kunna vara Dell XPS 15, modernare till lägre/samma pris.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad ska du studera? Det kan vara värt att kolla upp vad skolan använder för programvaror, för att avgöra om Windows eller Mac passar bäst. Många bruar köra kampanjer innan skolan börjar, så kan ju vara värt att vänta till augusti.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@jacob.90: Apple tillverkar inte modellen längre så det är lagervaror som utannonseras. När dessa är slut så är det slut... you do the math.

Ett bättre köp skulle kunna vara Dell XPS 15, modernare till lägre/samma pris.

Okej då är jag med, jag ska kolla på Dell datorn med.

Skrivet av Limpaan.:

Vad ska du studera? Det kan vara värt att kolla upp vad skolan använder för programvaror, för att avgöra om Windows eller Mac passar bäst. Många bruar köra kampanjer innan skolan börjar, så kan ju vara värt att vänta till augusti.

Ska läsa civilekonomprogrammet, med andra ord troligen inga avancerade program.
Anledningen till att jag vill ha quadcore samt 16gb ram och 15 tum är att jag fotograferar mycket och jobbar mycket med LR samt PS.

Har ju inget behov av en laptop innan sommaren dock vill jag ej gå miste om att få tag i denna.

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet. Du har inget behov av den innan sommaren men samtidigt så är det exakt denna modell du vill ha fatt på. Mao så kommer du, om du väntar, ändå att köpa samma burk?

Vad är det då du oroar dig för? Det eventuellt enda som kan hända är att den sjunker lite till i pris.
Elgiganten verkar ju ha 30 dagars öppet köp så är du ju safe hela maj om du köper den nu.
Vill du verkligen börja köra student-style redan nu så ere ju bara köpa, vänta 30 dagar, lämna tillbaka, och köpa igen

Men har man 19 lax att lägga på en laptop som student så ser jag inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte problemet. Du har inget behov av den innan sommaren men samtidigt så är det exakt denna modell du vill ha fatt på. Mao så kommer du, om du väntar, ändå att köpa samma burk?

Vad är det då du oroar dig för? Det eventuellt enda som kan hända är att den sjunker lite till i pris.
Elgiganten verkar ju ha 30 dagars öppet köp så är du ju safe hela maj om du köper den nu.
Vill du verkligen börja köra student-style redan nu så ere ju bara köpa, vänta 30 dagar, lämna tillbaka, och köpa igen

Men har man 19 lax att lägga på en laptop som student så ser jag inga problem

Ja det är den modellen jag är ute efter då jag inte riktigt känner att lägga 25-26k för årets MBP med mindre portar osv.

Får väl ta mig ut och kika på elgiganten : )

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob.90:

Okej då är jag med, jag ska kolla på Dell datorn med.

Ska läsa civilekonomprogrammet, med andra ord troligen inga avancerade program.
Anledningen till att jag vill ha quadcore samt 16gb ram och 15 tum är att jag fotograferar mycket och jobbar mycket med LR samt PS.

Har ju inget behov av en laptop innan sommaren dock vill jag ej gå miste om att få tag i denna.

Okej, då är jag med. Jag brukar gå efter devisen att oavsett hur, när och var du köper elektronik så är du som kund torsk. Runt hörnet väntar alltid bättre och billigare grejer. Med andra ord kan du vänta ihjäl dig efter det bästa/billigaste/whatever. Med det sagt: Om du vet att den länkade Macen fyller dina behov, och du anser det vara ett schysst pris. Slå till! I den prisklassen kanske inte några hundralappar hit eller dit spelar någon roll, trots att du är student.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Uppdatering, köpte den i lördags!

Sjukligt nöjd

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB