Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft släpper transparenta gränssnittet Project Neon för Windows 10 Insiders

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper transparenta gränssnittet Project Neon för Windows 10 Insiders

Efter Creators Update blir en av de stora nyheterna för nästa uppdatering till Windows 10 ett transparent gränssnittet, som nu börjat rullas ut i tidiga testversioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

WooW sånna nymodigheter och i stället för en on/off knapp kanske dom lagt till ett reglage där man kan öka och sänka transparants ...mind blowing

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

aero 2.0

Permalänk
Medlem

Äntligen.

Skrivet av lord_vasagos:

WooW sånna nymodigheter och i stället för en on/off knapp kanske dom lagt till ett reglage där man kan öka och sänka transparants ...mind blowing

Vi får hoppas att det finns stöd för meningsbyggnad, så att man kan förstå dina inlägg.

Edit: Jag var onekligen minst lika dålig på att skriva.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

MS glappade ju om att det var så "ute" med Aero när de fes ut 8:an. Så vad är det här då? I princip exakt samma sak. Aero 1.1.

Tramspellar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Äntligen.

Vi får hoppas att finns stöd för meningsuppbyggnad, så att man kan förstå dina inlägg.

Är man inte lite retarded kan man förstå dom skapligt ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter att ha lagt mycket fokus på funktionalitet väntas den stora nyheten med Redstone 3 bli större ingrepp i användargränssnittet, där ett projekt kallat Project Neon ska ge ökad transparens och förbättrade typsnitt.

Nej nu har Microsoft missförstått. När vi sa att vi ville ha mer "transparens" menade vi bättre överblick över vilken information som samlas in, inte Aero Glass 2.0

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Då kan jag stryka Glass8 från listan över tredjepartsprogrammen jag använder för att fixa till utseendet i Windows. Väntar bara på att de ska släppa en bättre startmeny också, så jag även slipper Classic Shell.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

Då kan jag stryka Glass8 på listan över tredjepartsprogrammen jag använder för att fixa till utseendet i Windows. Väntar bara på att de ska släppa en bättre startmeny också, så jag även slipper Classic Shell.

Ja, listan över tredjepartsprogram börjar bli löjligt lång för att få Windows att se ut och bete sig som man vill.

Winaerotweaker

Classic shell

Oldnewexplorer

Bara några exempel.

Permalänk
Medlem

Snart kommer väl Vista Gadget tillbaks också

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

WooW sånna nymodigheter och i stället för en on/off knapp kanske dom lagt till ett reglage där man kan öka och sänka transparants ...mind blowing

Skulle akta mig för att skämta allt för mycket om det, det är en sak jag mycket väl kan tänka mig försvinner från windows relativt snart.
Redan nu så är ju inte shut down en normal avstängning, utan snarare något form av viloläge...

Permalänk
Avstängd

Ser hemskt ut.
Hoppas att man kan välja att slå av den.
Jag gillade ju att Windows 10 var rent och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vi får hoppas att finns stöd för meningsuppbyggnad, så att man kan förstå dina inlägg.

Hur dryg kan man vara? Fäller du sådana kommentarer till jobbpolarna runt fikabordet också?

Permalänk
Medlem

Och jag som var så glad att Aero-helvetet förpassats till historiens skräphög. Det här ser förjävligt ut! Om Microsoft vill ha mitt fortsatta stöd så får de allt fixa så att sprutspyan till utseende går att stänga av, annars övergår jag till att basha Microsoft igen, och många här på forumet vet att jag fick en hel del att inte välja Windows 8 tack vare min anti-Metro aktivism, så Microsoft får allt passa sig!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Japp så nu plötsligt är det OK med transparenta fönster al'a W7, något som MS snackade skit om och dissade inför W8 och W10's lansering.

Fast i detta fallet är Aero 1.0 snyggare. W10's platta tråkiga UI förstör allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vi får hoppas att finns stöd för meningsuppbyggnad, så att man kan förstå dina inlägg.

Du kan väl använda rätt ord om du nu ska klaga på andras grammatik. Det heter meningsbyggnad.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

När de äntligen börjar få ett snyggt och funktionellt UI så gör de en ny Aero? Det där såg verkligen gräsligt ut.

Permalänk
Medlem

Vilken Insider version behöver jag skriva upp mig på om jag vill ha detta då? Bleeding edge Insider versionen??..

Har verkligen längtat till Aero..

Edit:

Missade detta..

"Förutsatt att tidsplanen håller lanseras Redstone 3 med Project Neon i september, medan nästföljande uppdatering landar mars år 2018."

Antar att jag får vänta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och jag som var så glad att Aero-helvetet förpassats till historiens skräphög. Det här ser förjävligt ut! Om Microsoft vill ha mitt fortsatta stöd så får de allt fixa så att sprutspyan till utseende går att stänga av, annars övergår jag till att basha Microsoft igen, och många här på forumet vet att jag fick en hel del att inte välja Windows 8 tack vare min anti-Metro aktivism, så Microsoft får allt passa sig!

Oklart om du är sarkastisk eller bara har hybris. Även om du har lyckats få en "hel del" att inte köra ett OS gör det ingen större skillnad i det stora hela.

Dessutom tippar jag på att det går att stänga av, och kanske rentutav stängs av om man kör på batterisparläge då transparens och sånt brukar suga i sig lite resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Du kan väl använda rätt ord om du nu ska klaga på andras grammatik. Det heter meningsbyggnad.

Nåväl, hans menings uppbyggnad.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Oklart om du är sarkastisk eller bara har hybris. Även om du har lyckats få en "hel del" att inte köra ett OS gör det ingen större skillnad i det stora hela.

Dessutom tippar jag på att det går att stänga av, och kanske rentutav stängs av om man kör på batterisparläge då transparens och sånt brukar suga i sig lite resurser.

Hur många det påverkat vet man såklart inte, men en del är det nog. Poängen är att går inte det här att stänga av så är det slut på min lovsång. Jag kanske till och med stämmer in i den obefogade kritiken av telemetridata bara för att jävlas med Microsoft.

Men vad jag vet så är hela gränssnittet GPU-accellererat redan Windows 8 så det bör inte göra någon skillnad för batteritiden.

Går det att stänga av så hoppas jag många många kommer att stänga av det så att det ger ett ordentligt avtryck i telemetrin så de fattar att folk inte vill ha skiten på som default.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara de fixar 1px bordern för UWP så får det se ut hur det vill sen. Bordern högst upp på UWP blir inte transparent när man lägger fokus på ett annat fönster och det ser ut som skit.

Kör man dark mode så gör det att vissa program får en vit 1px border högst upp.

Permalänk
Medlem

Bakåtsträvare

Skrivet av Crockett:

Ja, listan över tredjepartsprogram börjar bli löjligt lång för att få Windows att se ut och bete sig som man vill.

Winaerotweaker

Classic shell

Oldnewexplorer

Bara några exempel.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Ja, listan över tredjepartsprogram börjar bli löjligt lång för att få Windows att se ut och bete sig som man vill.

Winaerotweaker

Classic shell

Oldnewexplorer

Bara några exempel.

Uhm, Classic Shell kan ju lägga in "classic Explorer" så vad gör "oldnewexplorer" bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaqob:

Skulle akta mig för att skämta allt för mycket om det, det är en sak jag mycket väl kan tänka mig försvinner från windows relativt snart.
Redan nu så är ju inte shut down en normal avstängning, utan snarare något form av viloläge...

Är nog ingen fara för har microsoft väl snott något brukar dom putsa vidare på det som med många andra features dom "lånat" från t.e.x Linux där ändra transparens funnits i många år och kallar det sen sin egen som multipel desktop som funnits i säkert runt 20år även taskview och alt+tab ser Linux ut och startmenyn även kant lösa fönster och har faktiskt en paket hanterare

En del av det kommer säkert från mac med och finns flera saker som är "lånade" och hela utseendet i windows 10 är väldigt lånat från Linux så är nog lugnt att det blir kvar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det kommer säkert från mac med och finns flera saker som är "lånade" och hela utseendet i windows 10 är väldigt lånat från Linux så är nog lugnt att det blir kvar

Mina Linux desktopar liknar definift inte W10!

Det fina med Linux är att alla kan välja det de gillar. MS skulle gjort desktopen utbytbar som i Linux för länge sedan då hade de sluppit mycket av kritiken.

För mig hade det varit helt OK att ta betala för andra desktopar än default.

Permalänk
Medlem

Nice, har de anställt en GUI designer igen istället för att låta något dagisbarn rita det?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Äntligen.

Vi får hoppas att finns stöd för meningsuppbyggnad, så att man kan förstå dina inlägg.

"hoppas att finns"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

"hoppas att finns"

Haha, ja, jag borde inte yttra mig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Linux Mint

Hörde jag Linux Mint ???