Skum pixelerad linje över skärmen när jag startar datorn vissa gånger.

Permalänk
Medlem

Skum pixelerad linje över skärmen när jag startar datorn vissa gånger.

Knåpade ihop en ny dator för några veckor sedan och emellanåt, när jag startar datorn så blir bara skärmen svart och jag får upp en pixelerad "linje" över skärmen. Detta sker alltså innan windows är igång, i princip direkt efter bootskärmen. Det enda jag kan göra är att starta om datorn och då startar den upp precis som vanligt. Detta händer helelr inte varje gång, utan bara mellanåt, ganska random.

Specs:
AMD RYZEN 7 1700 3.0GHz 8-Core Processor
Asus PRIME X370-PRO ATX AM4 Motherboard
Corsair Vengeance LPX 16GB (4 x 8GB) DDR4-3000 Memory
Samsung 850 EVO-Series 250GB 2.5" Solid State Drive
Samsung 960 EVO 250GB M.2-2280 Solid State Drive
Western Digital Red 3TB 3.5" 5400RPM Internal Hard Drive
Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 ROCK 6G
EVGA SuperNOVA G2 650W 80+ Gold

Första tanken är grafikkort (därav ligger tråden här), men sedan har jag klurat på om det kan vara något med moderkortet? Just eftersom att jag kör Ryzen och det har ju visat sig vara lite halvinstabilt nu innan moderkortstillverkarna fått ordning på sin bios.

Bild på fenomenet:

Någon som har en aning om vad som kan vara i görningen?

Permalänk

Jag råkar ut för precis samma problem till och från, en liknande rad över skärmen som uppstår precis innan Windows startas (inloggningsskärmen?). Jag har också problem med att skärmen inte får någon signal efter att den vaknar upp från inaktivitet/sleep. Jag har dock helt annan hårdvara; Intel i7 6700K och nVidia 980 Ti.

Detta problem började uppstå för några veckor sedan. Hänger det ihop med någon Windows-uppdatering? Jag kör Windows 10 btw.

Permalänk
Medlem

Har samma fenomen med dator i sign

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Skumt...

Kör Win10 Home v. 1703.

Permalänk
Medlem

Sådär fick jag för ett gäng år sedan , då va det mina minnen på grafikkortet som hade fått nåt tokspel. Lyckades efter mycket strul sänka farten på dem med drygt ~150mhz då funkade det en stund till innan problemet kom tillbaka , då byte ja bios på gpu´n och kortet höll ytterligare nån månad innan skiten tillslut gav upp.

Jag hade försökte prova en annan skärm samt ett annat grafikkort om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av protovaffe:

Jag råkar ut för precis samma problem till och från, en liknande rad över skärmen som uppstår precis innan Windows startas (inloggningsskärmen?). Jag har också problem med att skärmen inte får någon signal efter att den vaknar upp från inaktivitet/sleep. Jag har dock helt annan hårdvara; Intel i7 6700K och nVidia 980 Ti.

Detta problem började uppstå för några veckor sedan. Hänger det ihop med någon Windows-uppdatering? Jag kör Windows 10 btw.

För mig dök det också upp för nån vecka sen eller nåt. Gissar på nån windowsuppdatering som spökar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Exakt samma problem på min dator (se sign).
Har aldrig sett det innan jag bytte till nvidia grafikkort från amd, så jag misstänker nvidias drivrutiner.

Noterar att alla som svarat i tråden också kör nvidia.

Permalänk
Inaktiv

Tycker mig också ha sett detta efter byte till Nvidia, men bara någon enstaka gång. Har endast sett det vid någon omstart för ett tag sedan.