MP3-formatet går i graven

Permalänk
Melding Plague

MP3-formatet går i graven

UPPDATERAD. Skaparna av MP3 upphör med stödet för ljudformatet, detta till följd av att patentet löpt ut och att marknaden alltmer gått mot strömmande musik genom allehanda tjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betyder det att alla låtar man köper digitalt framöver blir enbart AAC?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Betyder det att alla låtar man köper digitalt framöver blir enbart AAC?

Undrar detta också, för att FLAC är nice men inte något jag är intresserad av. Vill inte ha låtar som är 50MB stora

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Dags att plocka fram minidiscen igen då, tror på en stark comeback nu när mp3 dör ut^^

Winamp och dc++ är det jag förknippar starkast med mp3.
R.I.P

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Rekordmedlem

De får väl släppa det fritt i stället för att vara så giriga.
Vi får också hoppas på att ickeförstörande öppna format blir standard även för de som köper musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla att det inte var första April, jäv-lar vilken grej ändå!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med, jag tolkar det som att deras sista patent kopplat till mp3 har löpt ut och därför kan de inte ta ut några licenser längre. RImligtvis borde väl det göra MP3 till ett öppet format för alla att implementera?

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta för mediaspelare med stöd för mp3? Kommer det att försvinna vid nästa uppdatering så man måste köra något gammalt program för att spela mp3? Har ju en del äldre musik i MP3-format som jag...anskaffade...på det glada 00-talet...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Nu vet jag inte vilka format som finns, men om det skulle vara så att det saknas något format för små ljudfiler så kommer open source communtin fixa det. Värre är det med saker som väldigt få använder.

En orsak till varför få liknande konkurrerande format fanns, var att behoven av dessa inte var så stora.

Något som tror att detta kommer påverka kassetavgiften när allt mindre gör sina egna mp3or? Knappast.

Permalänk

Formatet går väl knappast i graven. Open Source-implementationer kommer snarare att få ett lyft då patentspöket försvinner.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Avstängd

Detta låter som en icke-händelse.
MP3 formatet har ju varit det samma sen det introducerades.
Fraunhofer kan ju inte sluta utveckla något som dom inte utvecklar.

Det dom är gör att dom slutar licensera ut formatet då det inte finns någon poäng att licensera ut något vars patent har upphört då en licens ändå inte är nödvändig för att nyttja formatet längre.

Så jag tror inte att MP3-formatet "går i graven" ännu mer än det redan gjort.
MP3 hade sin storhetstid på 90-talet mer än allt mindre relevant nu med mer moderna codecs som Ogg Vorbis och Opus.

Permalänk
Inaktiv

Svårt att döda något som redan är dött.

Permalänk
Medlem

Oj då. Det var lite oväntat! Men men! Dags att börja köra mer på .OGG då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Funderar också på det. T.ex Itunes Om man vill importera mp3-filer till sin iPhone.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Så, rent praktiskt, vad innebär det för slutkonsumenten? Jag får inte grepp ifall det ens får en konsekvens för andra än Fraunhofer som inte får någon licenspeng från t.ex. Apple som stöder formatet i iPhones m.m. Att spela upp och skapa i MP3-formatet om man nu gör det ska väl gå långt i framtiden ändå om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det er da vel inget hinder for at mp3 er et filformat også i framtida, eller?

Permalänk
Medlem

AAC och Ogg Vorbis har tagit över för det mesta vad det gäller steaming iallafall redan nu. t.e.x spotify använder Ogg Vorbis.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jao. Typ alla podcasts och musik som jag lyssnar på utanför spotify är MP3 eller i vissa undantagsfall FLAC så jag tror att MP3 kommer vara relevant långt framöver ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon279748:

Svårt att döda något som redan är dött.

Många som inte vill ha 5st olika abonnemang för 999:- per månad kör nog med MP3's.

Spotify m.fl har inte alla låtar man vill ha heller, speciellt dessa EMD's låtar. Jag är inte sugen på att betala månadsvis till dessa streamingmedia när man kan betala till artisten direkt för deras arbete en gång och inte resten av livet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon279748:

Svårt att döda något som redan är dött.

How do you kill that which has no life?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Citat:

Beslutet beskrivs av många som formatets dödsdom, då det innebär att det framöver inte kommer tillverkas varken spelare och avkodare för detta.

...

Beslutet tros grunda sig i att patentet på MP3 löpt ut och att Fraunhofer inte längre kan plocka ut några licensavgifter.

Borde inte detta betyda raka motsatsen, att det äntligen borde vara fritt fram att använda MP3 utan att patent- och licensproblem (som varit formatets baksida hela tiden)?

Någon som kan klargöra, utifrån vad artikeln säger så tycker jag att slutsatsen låter bakvänd?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer leva kvar en tid framöver, det är ju mycket coolare att nicka l33tzn1p3r.mp3 än vad det är att nicka l33tzn1p3r.aac eller l33tzn1p3r.ogg.

Skrivet av evil penguin:

Borde inte detta betyda raka motsatsen, att det äntligen borde vara fritt fram att använda MP3 utan att patent- och licensproblem (som varit formatets baksida hela tiden)?

Någon som kan klargöra, utifrån vad artikeln säger så tycker jag att slutsatsen låter bakvänd?

Håller faktiskt med. Utöver detta tror jag att folk är för ointresserade av ljudcodecs för att orka byta från det som de har känt till i åtminstone 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon279748:

Svårt att döda något som redan är dött.

Jag kör dagligen mp3 för ex podcast.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jaha. Fraunhofer går ut och säger att Mp3-formatet är dött och pratar istället om AAC och MPEG-H.

Det har ju inget att göra med att de inte längre kan få in några pengar på mp3-formatet men att de fortfarande får in pengar på AAC och MPEG-H formaten...

Vill också notera att patenten för Mp3-formatet gick ut 2012 i EU. Det har alltså varit "dött" i fem år för oss...

Permalänk
Medlem

Att patentet går up borde väl snarare innebära att formatet blir licensfritt att använda?

Fan alltså... Mina låtar är ju i MP3-format på websidan för jag har trott att det är "gulsdtandard".

Vad för annat format har stöd för taggar och så utan att ta för stor plats jämfört med cbr på 320kbit/s??? Låter som jag har en del jobb framför mig. "Kul" Inte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Patentet har gått ut!
YES! Äntligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nu hänger jag inte med, jag tolkar det som att deras sista patent kopplat till mp3 har löpt ut och därför kan de inte ta ut några licenser längre. RImligtvis borde väl det göra MP3 till ett öppet format för alla att implementera?

Om alla patent har löpt ut så är det mycket riktigt fritt för vem som helst att implementera, men det kan vara så att alla Fraunhofers patent har löpt ut medan det finns andra som har patent kvar. Dock borde alla snart vara utgångna, vad jag kan se finns det inget som gäller längre än till slutet av 2017.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Christley:

Undrar detta också, för att FLAC är nice men inte något jag är intresserad av. Vill inte ha låtar som är 50MB stora

Gör som jag; spara på FLAC, använd sedan FLACSquisher för att skapa en MP3 kopia av ditt FLAC bibliotek.
Att ha FLAC låtar på datorns hårddisk är inget problem, det är när du vill ta med dig musiken det kan vara bra med MP3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att patentet går up borde väl snarare innebära att formatet blir licensfritt att använda?

Fan alltså... Mina låtar är ju i MP3-format på websidan för jag har trott att det är "gulsdtandard".

Vad för annat format har stöd för taggar och så utan att ta för stor plats jämfört med cbr på 320kbit/s??? Låter som jag har en del jobb framför mig. "Kul" Inte

AAC är det uppenbara svaret, men jag tror inte att det finns någon anledning att byta p.g.a det här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nu hänger jag inte med, jag tolkar det som att deras sista patent kopplat till mp3 har löpt ut och därför kan de inte ta ut några licenser längre. RImligtvis borde väl det göra MP3 till ett öppet format för alla att implementera?

Ja precis, nu när mp3 formatet är licensfritt borde det bli en boost för alla som jobbar med det, då det inte kommer att kosta ett skit att använda mp3-formatet... Räkna med att mp3 kommer att finnas kvar i gamet minst 10 år till om inte mer

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2