7970 Overclock & underclock flimmer

Permalänk
Medlem

7970 Overclock & underclock flimmer

Är det någon som vet vad man kan göra om skärmen flimrar som besatt oavsett vad man sätter för clock så länge det inte är stock (1GHz & 1375 MHz på minnena)?

Sätter jag +1 MHz så flimrar det som besatt, likaså om jag underklockar med 1 eller mer. Det spelar ingen roll vad jag väljer så flimrar det. Samma sak för minnesklockan. Har provat öka volten för både minnena och GPUn men det hjälper inte utan flimrar lika mycket.

Har installerat om till senaste drivrutinerna (17.5.2) med DDU samt uppdaterat vBIOS på grafikkortet utan någon skillnad.

Kortet i fråga är ett Gigabyte 7970.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Otur i lotteriet, bäst att lämna stock skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Provade att flasha ytterligare en ny BIOS efter att jag insåg att mitt problem uppstår endast när jag har flera skärmar i kopplade varav en är i DVI-porten.

Men jag force flashade ett BIOS som visade sig inte fungera. Vilket ledde mig till att plugga in DVI-skärmen till den interna GPUn. Jag visste inte att man kan ha en skärm i den externa GPUn och en skärm i den interna, där båda fungerar samtidigt i Windows. Nu när jag kör så kan jag överklocka utan att få flimmer.

Värt att notera är att jag har en 120Hz via displayport och en 60Hz TV via HDMI samt en 60Hz skärm via DVI (interna GPU) samtidigt och det fungerar utan flimmer.

Edit: Eller inte. Det är fortfarande flimmer då kortet klockar ned sig till 300 MHz core och 150 MHz minne. Ibland "buggar" kortet ur och klockar inte ned till den hastigheten, vilket eliminerar flimret.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V