Permalänk

Iptv med en Amplifi HD

Hej,

Köpte en Ubinqiti amplifi HD och tänkte köra min iptv från den också.
Jag hade en Asus router innan och där kunde man bara öppna upp en VID och köra Telias tv igenom den. Men nu med den nya routern hittar jag ingen sådan inställning och får felkod 712 på TVn.

Är det någon som vet hur man ska gå till vägar för att slippa använda Telias box och bara köra genom Amplifi HD för att få igång TVn??

//P

Permalänk
Avstängd

@PerMinning:
Går inte i den routern. ledsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerMinning:

Hej,

Köpte en Ubinqiti amplifi HD och tänkte köra min iptv från den också.
Jag hade en Asus router innan och där kunde man bara öppna upp en VID och köra Telias tv igenom den. Men nu med den nya routern hittar jag ingen sådan inställning och får felkod 712 på TVn.

Är det någon som vet hur man ska gå till vägar för att slippa använda Telias box och bara köra genom Amplifi HD för att få igång TVn??

//P

Jag har aldrig förstått det där med att använda en router för att manipulera vlan.
Skaffa en switch som stödjer vlan.

Har du dessutom inte redan en bredbandsswitch (t.ex en Inteno)? Den skickar ut TV otaggat på LAN2.

Permalänk

@madtop: Har en TP-Link gigabitswitch med stöd för vlan, funkar det att köra den direkt då från fiberuttaget för att klara av TV och absolut inte koppla in telias skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerMinning:

@madtop: Har en TP-Link gigabitswitch med stöd för vlan, funkar det att köra den direkt då från fiberuttaget för att klara av TV och absolut inte koppla in telias skit?

Jag har ingen aning om vad din switch klarar men att separera vlan på olika portar är något en vlan-switch borde klara.

Trunk (med otaggat och vlan-845) på porten mot "fiberuttaget"
TV-port med vlan-845 otaggat

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag har aldrig förstått det där med att använda en router för att manipulera vlan.
Skaffa en switch som stödjer vlan.

Har du dessutom inte redan en bredbandsswitch (t.ex en Inteno)? Den skickar ut TV otaggat på LAN2.

Hej!

Väcker liv i en gammal tråd då även jag har köpt en ubiquiti amplifi hd router som verkar sakna adekvat stöd för VLAN. Det är dottern som använder routern främst som Wifi-accesspunkt i sin lägenhet, men vill nu även skaffa IPTV via sin internet-leverantör Ownit. Ownits box för IPTV kräver VLAN med taggningen 501, enl deras support. Kan jag då lösa detta med att stoppa in en switch för några hundralappar bakom routern som jag konfigurerar för VLAN enl ovan och koppla IPTV-boxen mot den, utan att göra någon särskild konfiguration i routern? Eller behöver även routern konfigureras för VLAN för att det ska fungera? Jag är ingen nätverksexpert och saknar tyvärr djupkunskap om hur VLAN fungerar.

Permalänk
Medlem

Du behöver två VLAN switchar en vid Fiberboxen och en vid IPTV boxen.
Netgear GS105E v2 är bland de billigare switchar som klarar detta.

Du kopplar in switchen före routern och efter routern.
Den kan då ta 501 strömmen och och lägga den på LAN Porten som går till den andra switchen.
På denna port kommer då LAN att finnas otaggad och IPTV taggad med VLAN 501.

PÅ den andra switchen plockar du ut 501 på den port som IPTV boxen sitter på.
Övriga portar kan användas för LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W