- Spelar internetleverantör någon roll vid internet via stadsnät?

Permalänk
Medlem

- Spelar internetleverantör någon roll vid internet via stadsnät?

God eftermiddag,

Sitter i djungeln och jämför och läser recensioner om bästa internetleverantören. Det handlar om fiber till en lägenhet vi just flyttat till.
Dock fick jag en fundering som jag inte lyckas hitta något svar på.

Jag hyr lägenheten i Falun och internet kommer att gå via Falu stadsnät/ITUX har vi blivit informerade om. Vi får dock välja internetleverantör själva och kan princip välja vad vi vill.

Det som dock slog mig nu när jag sitter här och försöker välja leverantör är om leverantören verkligen spelar någon roll när distributionen går via ett stadsnät? Eller missar jag något här? Är det störningar på stadsnätet så lär jag väll få avbrott/problem oavsett internetleverantör eftersom de använder sig av stadsnätet? Om så är fallet så är det ju bara att teckna det billigaste och vara nöjd med att spara pengar?

Trevlig dag hörreni,

Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Läs avtalen vissa försöker ju sälja in sig som att de bryr sig om kundernas privatliv ( typ banhof) vilket kan vara trevligt. Sedan är det ju trevligt om de har en support som är hyfsat lätt att komma fram till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det jag undrar över är om man får olika ping med olika leverantörer eller om det endast är beroende på hur långt från stationen man bor etc?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

God eftermiddag,

Sitter i djungeln och jämför och läser recensioner om bästa internetleverantören. Det handlar om fiber till en lägenhet vi just flyttat till.
Dock fick jag en fundering som jag inte lyckas hitta något svar på.

Jag hyr lägenheten i Falun och internet kommer att gå via Falu stadsnät/ITUX har vi blivit informerade om. Vi får dock välja internetleverantör själva och kan princip välja vad vi vill.

Det som dock slog mig nu när jag sitter här och försöker välja leverantör är om leverantören verkligen spelar någon roll när distributionen går via ett stadsnät? Eller missar jag något här? Är det störningar på stadsnätet så lär jag väll få avbrott/problem oavsett internetleverantör eftersom de använder sig av stadsnätet? Om så är fallet så är det ju bara att teckna det billigaste och vara nöjd med att spara pengar?

Trevlig dag hörreni,

Nicklas

Är det störningar på stadsnätet lär samtliga leverantörer gå på knäna.
Det som du kan märka skillnad på är till exempel peering, då de olika leverantörerna har olika vägar ut på internet.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Det måste rimligen göra skillnad, stadsnätet är just bara lokalt och alla leverantörer som samarbetar med stadsnätet har egen utrustning hos dem med egna routes som styr hur trafik kommer dit den ska.

Edit: Gällande ping o dyl...

Lite otydligt...
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Läs avtalen vissa försöker ju sälja in sig som att de bryr sig om kundernas privatliv ( typ banhof) vilket kan vara trevligt. Sedan är det ju trevligt om de har en support som är hyfsat lätt att komma fram till.

Avtal är jag medveten om, men min fundering i sig är om det spelar någon roll vilken internetleverantör man använder sig av om allt ändå kommer gå via ett stadsnät

Skrivet av zyberzero:

Är det störningar på stadsnätet lär samtliga leverantörer gå på knäna.
Det som du kan märka skillnad på är till exempel peering, då de olika leverantörerna har olika vägar ut på internet.

Så vad du säger är att det kvittar vilken leverantör man använder sig av när det kommer till problem på nätet om det går via ett stadsnät?

Men har inte peeringen också med stadsnätet att göra?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Avtal är jag medveten om, men min fundering i sig är om det spelar någon roll vilken internetleverantör man använder sig av om allt ändå kommer gå via ett stadsnät
Så vad du säger är att det kvittar vilken leverantör man använder sig av när det kommer till problem på nätet om det går via ett stadsnät?

Man bör nog, om möjligt, välja den operatör som driver stadsnätet även som tjänsteleverantör:
iTUX = Com Hem
Öppen Fiber & Zitius = Telia
Open Universe = Telenor/BBB

Skrivet av NiCkArN:

Men har inte peeringen också med stadsnätet att göra?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Man bör nog, om möjligt, välja den operatör som driver stadsnätet även som tjänsteleverantör:
iTUX = Com Hem
Öppen Fiber & Zitius = Telia
Open Universe = Telenor/BBB

Nej.

Kan vara en smart ide möjligen. Hade Com Hem i förra lägenheten, det strulade inte alls ofta. Dock när det strula så var inte Com Hem supporten inte imponerande.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Det spelar roll när trafiken lämnar stadsnätet. Bahnhof eller Bredband2 brukar vara ett bra val

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold