Permalänk

Placering av Chassi Fläkt

Hej,

Jag har idag 2st fläktar för min Chassi Corsair 200R. Den ena sitter vid fronten och den andra back och båda två är på 120mm.

Jag har extra fläkt plats på både ovansidan av chassit och vid sidan om. Jag har köpt en ny 140mm fläkt och undrar var ska jag sätta in den för bäst kyleffekt och med tanke på luftflödet? Om jag sätter fläkten ovan, ska jag sätta den närmaste frontsidan eller närmaste baksidan och om jag ska sätta den vid sidan ska den placeras på den övre delen eller den nedre delen av chassit?

Permalänk
Medlem

Tips är att du lägger upp en bild på hur det ser ut med fläktarna i ditt chassi just nu.
I regel vill man väl att fläktarna ska samarbeta och inte motverka varandra (dra/ta luft från samma håll) i ett flöde som gör värmeavledningen från varje enskild komponent så bra som möjligt.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Inaktiv

Om du kan ha 140mm där bak installera det och ha de två 120mm i front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Om du kan ha 140mm där bak installera det och ha de två 120mm i front.

Precis så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@anon276229: Den varianten tänkte jag inte på och det låter väldig bra med tanke på luftflödet samt att jag troligen kommer att ha en neutral tryckluft i lådan (vaken negativ eller positiv) ...

Men det går bara ha 1st 120mm på backsidan, frågan är om jag ska byta ut 140mm mot en 120mm och ha 2st fram och 1st back som du föreslår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horizon08:

@linusj97: Den varianten tänkte jag inte på och det låter väldig bra med tanke på luftflödet samt att jag troligen kommer att ha en neutral tryckluft i lådan (vaken negativ eller positiv) ...

Men det går bara ha 1st 120mm på backsidan, frågan är om jag ska byta ut 140mm mot en 120mm och ha 2st fram och 1st back som du föreslår.

Troligtvis det näst bästa alternativet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Tack snälla för era svar!