Permalänk
Avstängd
Skrivet av felix05:

En till jämförelse: Jag kör en 7700k tillsammans med en Phanteks TC14PE (bör ha liknande kylarförmåga som NH-D14?) med Vcore inställt på 1.85, 4.5 Ghz. I stresstest hamnar jag runt 85-90 grader och i spel något lägre, ca 80-85. Tycker det är ruskigt dåligt. Jag som hade hoppats jag skulle kunna överklocka med den här kylaren. Det kan jag ju glömma...

Hade jag kört stock volt hade jag ju nästan legat nära 99C vilket är max enligt Intel, ska det vara så uselt? Med en bra kylare dessutom.

Nej, intel har snålat med att göra ett bra arbete.

Kylpastan mellan värmespridaren och chipset har bara en billig hård torkad kylpasta på sig..en delid med flytande metall fixar biffen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

En till jämförelse: Jag kör en 7700k tillsammans med en Phanteks TC14PE (bör ha liknande kylarförmåga som NH-D14?) med Vcore inställt på 1.85, 4.5 Ghz. I stresstest hamnar jag runt 85-90 grader och i spel något lägre, ca 80-85. Tycker det är ruskigt dåligt. Jag som hade hoppats jag skulle kunna överklocka med den här kylaren. Det kan jag ju glömma...

Hade jag kört stock volt hade jag ju nästan legat nära 99C vilket är max enligt Intel, ska det vara så uselt? Med en bra kylare dessutom.

Nja, tror inte du kör i 1.85 volt haha
Håller med, det blev en dyr historia för mig då jag var tvungen att delida för att kunna köra över 4.7GHz och då är inte mitt chip de sämsta i världen.

Så totalt kostade i7+D15+delid+grizzly ca 5150kr och då räknar jag inte med grejerna jag köpte för att göra rent cpu/kylare med.
Jämför det med en Ryzen 1600 eller 1700 för 2400/3400kr där kylare ingår, värmeproblem slipper man och man får 2 eller 4 cores mer.. mhm..

Hoppas många spel optimeras för Ryzen så man slipper höra alla Intel fans klanka ner på AMD för att man får X % lägre fps

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av septembro:

Absolut, 4500 MHz på 1.215V är bra. Skippa XMP. Ratta in minnena med DRAM Voltage manuellt i UEFIBIOS istället.

Kanske ska byta processorkylaren? Den duger gott men inte till hårdare överklockning.

Bara en jämförelse med i5 4690K @ 4.5 GHz med 1.215 VCore med max temperatur på 69 grader (30 minuters hård belastning). Detta med NH-D14 med utbytta fläktar till 2 st. NF-F12 PWM.

Gott att du fick ner det.
Grattis till ett bra chip med den spänningen för 4800 MHz! NH-D15 kyler bra.. Men 85 grader är för mycket ändå. Eller är på gränsen.. Bra, låg spänning dock.

Jag har testat både Cooler master 212 Evo och nu Noctua15D och kan inte få ner temperaturen mer. Verkar vara delidding som gäller då jag inte vågar byte prollen och kanske få en sämre......

Men enligt Intel ska den fixa upp till 95 grader. I Intel Extreme Tuning Utility visar den aldrig några tecken på att aktivera Thermal Throttling. Borde väl inte vara några större problem om den snurrar i 85?
Vågar inte delidda en processor som kostar så mycket.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nja, tror inte du kör i 1.85 volt haha
Håller med, det blev en dyr historia för mig då jag var tvungen att delida för att kunna köra över 4.7GHz och då är inte mitt chip de sämsta i världen.

Så totalt kostade i7+D15+delid+grizzly ca 5150kr och då räknar jag inte med grejerna jag köpte för att göra rent cpu/kylare med.
Jämför det med en Ryzen 1600 eller 1700 för 2400/3400kr där kylare ingår, värmeproblem slipper man och man får 2 eller 4 cores mer.. mhm..

Hoppas många spel optimeras för Ryzen så man slipper höra alla Intel fans klanka ner på AMD för att man får X % lägre fps

Oj hade visst glömt en etta, 1.185 ska det såklart vara. Jag ska nog också göra en delid, med tanke på de temperaturer jag får... Verkar ju som att intel skött det hela fantastiskt dåligt eller ska det behöva finnas risk att ens CPU throttlar pga att den blir så varm utan OC och stock volt? Förvisso har jag fått ett extra dåligt exemplar men ändå...

Permalänk
Skrivet av felix05:

En till jämförelse: Jag kör en 7700k tillsammans med en Phanteks TC14PE (bör ha liknande kylarförmåga som NH-D14?) med Vcore inställt på 1.185, 4.5 Ghz. I stresstest hamnar jag runt 85-90 grader och i spel något lägre, ca 80-85. Tycker det är ruskigt dåligt. Jag som hade hoppats jag skulle kunna överklocka med den här kylaren. Det kan jag ju glömma...

Hade jag kört stock volt hade jag ju nästan legat nära 99C vilket är max enligt Intel, ska det vara så uselt? Med en bra kylare dessutom.

@felix05:

Jo de är liknande kylare TC14PE och D14. Din har tom höge luftflöde (CFM). Hiskeligt höga temperaturer ändå och det är bara att beklaga. Man kan inte skylla det på spänningen eftersom du har 1.185 V. Måste ha med Thermanl Interface Material (TIM) att göra och kanske också att de är endast 14 nm tjocklek. Förstår ju problematiken och besvikelsen fullt ut. Att överklocka är ju bara att glömma med de temperaturerna. Det finns inget tak. Visserligen ska 7700K tåla ~100 grader, men det är ju då endast ca 10-20 grader ifrån med de temperaturerna som du har uppnått.

Instämmer med att det är uselt ifrån Intels sida att släppa ut en sådan processor på marknaden..

Skrivet av LongKalsong:

Jag har testat både Cooler master 212 Evo och nu Noctua15D och kan inte få ner temperaturen mer. Verkar vara delidding som gäller då jag inte vågar byte prollen och kanske få en sämre......

Men enligt Intel ska den fixa upp till 95 grader. I Intel Extreme Tuning Utility visar den aldrig några tecken på att aktivera Thermal Throttling. Borde väl inte vara några större problem om den snurrar i 85?
Vågar inte delidda en processor som kostar så mycket.

@LongKalsong:

Ok. Bara att beklaga. Tyvärr. Förstår att du inte vill/vågar byta processorn och riskera få en ännu sämre. Dessutom är det ju synd om nästa som får den du har haft.. Många som nyttjar ångerrätten så och det är ju rätt så dålig stil liksom. Tänker på de som köper ett helt gäng processorer, tar hem dem och testar dem en för en och sedan åker tillbaka till affären och lämnar tillbaka dem genom att utnyttja ångerrätten eller öppet köp..

Jojo, visst den ska tåla ~100 grader och inte utveckla Thermal Throttling kring den temperaturen men ändå.. Det finns inget tak för överklockning. Du hamnar 15 grader ifrån T Junction. Skamligt av Intel.

Förstår att du inte vågar riskera en delid. Det hela kan ju gå fel och då kan man ingenting göra åt det. Bara att lämna processorn till teknikskrots återvinningen. Dumt med en sådan dyrbar processor. Men jag tror att om är noggrann och läser på om hur man ska gå tillväga och kanske tom övar på en annan mindre värdefull processor först så ska det nog gå vägen. Finnst tom verktyg och speciell kylpasta baserad på metall ämnat för det ändamålet. Men som sagt garantin ryker all världens väg.. I bästa fall kan man visst sänka temperaturen med 20 grader, men bäst är väl att räkna med 10 grader. I alla fall 10-20 grader.

Måste ju vara folk här på SweC som sitter på kunskap om just delid?
KOlla in denna tråden; Fråga ang delid. som @VadSaDu skapat

Skrivet av VadSaDu:

Nej, intel har snålat med att göra ett bra arbete.

Kylpastan mellan värmespridaren och chipset har bara en billig hård torkad kylpasta på sig..en delid med flytande metall fixar biffen.

@VadSaDu: Måste vara så. Hur varm går din "deliddade" i5 4690K nu i 4800 MHz? Nyfiken.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Är nöjd nu med min klockning, ljudnivå och temp. 4.8GHz, hörs knappt och i spel ca 75-85 grader, idle 30 grader. Jag vet faktiskt inte varför jag kör den i 4.8 istället för original. Skadad av att ha varit på Sweclockers för länge? Det första man gör är inte att vara glad att man kunnat skaffa en ny processor, nej man börjar klocka direkt ........

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

Man vill ju veta att den är lite framtidssäkrad iaf. Min verkade i alla fall peppar peppar stabil i 4,8 ghz. Har kört den i 4.5 i 1.2 V vilket jag trodde var lugna gatan (phantec TC14PE tornkylare eller vad den heter så temperaturerna är fina . Har kört 24h race med framerates konstant på 144 utan problem men igår efter att ha kört DIRT 4 fick jag pink screen of death. Idag efter att ha kört DIRT 4 verkar ha hittat en gemensam nämnare så fick jag light blue screen of death. Direkt efter att man skriver in lösenordet för op systemet så brukar den komma. Sölar man kan den komma innan också.

Nu så kommer man testa köra utan asus mjukvarorna som ram drive etc se om det är där skon klämmer eller vad orsakar i regel de här enfärgade skärmarna av död. Efter ominstallation så fungerar det peppar peppar som vanligt. Ska fixa en systemåterställningspunkt snarast.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan lämna en liten uppdatering här från min sida.
Köpte mig en H115i istället för att de-lida, mest för jag varit sugen på vattenkylning och nu när man ändå köpt sig en varm och dyr processor kan man lika väl bränna av lite mer pengar.

Bytte ut Corsairs egna pasta mot Arctic Silver 5, slängde på 2st ML140 fläktar på radiatorn med insug i fronten, brände upp klocken till 4,6GHz och satte på Realbench... 76 grader max med snitt på 68 grader under en 4 timmars körning, detta var med rumstemp på 24,9 grader.

I Battlefield 1 så fick jag tidigare med 4,5GHz som max 85 grader med min BeQuite PureRock, nu får jag som max 68, så stor skillnad även i verkligt exempel.

Man måste alltså inte delida en 7700k för att få OK temps, det räcker med att köpa en rejäl kylare

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv

@isbjoern: Håller med dig till fullo. Kör samma typ av kylning, H115i med två 140ML Pro.
Vilka bios inställningar har du? Stock?

Även om jag skulle vilja delidda kommer jag nog aldrig våga mig på det själv

Permalänk
Medlem

Usch vad jag är överlycklig att jag lämnade tillbaka 7700k och köpte en Ryzen 1800X istället.
Kör 8C/16T i 4,0GHz och ligger i 60 grader.
Tack och god natt, intel. Vi ses nog aldrig mer.

Ska fan inte behövas delid och exotiska kyllösningat för att kunna använda en så pass "bra" produkt.
Jag har aldrig haft så bra flyt i spel som nu.
Sen kan man peka på högst fps och tjura hur mycket man vill. Men det är inte Max fps som avgör hur det flyter, utan low1% och 0,1%
Där är det inget snack.
Vad hjälper det att man kan köra 200fpd när du kan ha drops ner till 50 iaf?
Ryzen är mitt bästa plattformsköp hittills. Kommer från i7 4790k, knappast någon skitprocessor.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Usch vad jag är överlycklig att jag lämnade tillbaka 7700k och köpte en Ryzen 1800X istället.
Kör 8C/16T i 4,0GHz och ligger i 60 grader.
Tack och god natt, intel. Vi ses nog aldrig mer.

Ska fan inte behövas delid och exotiska kyllösningat för att kunna använda en så pass "bra" produkt.
Jag har aldrig haft så bra flyt i spel som nu.
Sen kan man peka på högst fps och tjura hur mycket man vill. Men det är inte Max fps som avgör hur det flyter, utan low1% och 0,1%
Där är det inget snack.
Vad hjälper det att man kan köra 200fpd när du kan ha drops ner till 50 iaf?
Ryzen är mitt bästa plattformsköp hittills. Kommer från i7 4790k, knappast någon skitprocessor.

I vilket spel har du sånna drops? Läser man sweclockers senaste cpu recension på 1700 stod inte 7700k med något dåligt lägsta värde
Kul att du är nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Viochee:
Dn reviewn var i tidigt skede.
När Ryzen börjar se högre minne så kommer effekterna av Infinity Fabric fram.

https://m.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

Kolla videon. Ganska intressant utveckling ändå

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

@Viochee:
Dn reviewn var i tidigt skede.
När Ryzen börjar se högre minne så kommer effekterna av Infinity Fabric fram.

https://m.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

Kolla videon. Ganska intressant utveckling ändå

Huh? Har 7700K blivit sämre eller hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Huh? Har 7700K blivit sämre eller hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det hoppas jag väl inte.
Snarare att Ryzen blivit bättre.

Vi vinner inget på att någon sida backar.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

@isbjoern: Håller med dig till fullo. Kör samma typ av kylning, H115i med två 140ML Pro.
Vilka bios inställningar har du? Stock?

Även om jag skulle vilja delidda kommer jag nog aldrig våga mig på det själv

Jag kör XMP på minnen, sen kör jag turbo-boost med 1.2v upp till 4.6GHz. Jag är i samma sits, tänkte de-lida men vågar fan inte, även fast alla säger att det är så lätt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv

@isbjoern: Okej, har samma isåfall förutom volten. Har inte rört något där utan bara satt på turbo till 4600MHz.
Kör du manuel eller offset på 1.2v?

Permalänk

Min 7700k är också varm, upp till 75c i WoW liksom.

Har dock inte uppdaterat mitt bios, är detta något som kan hjälpa tempsen eller räcker det jag sänker spänningen på den?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Min i7a blir snuskigt varm när jag spelar witcher 3, eller i princip vilket spel som helst. Jag använder be quiet! Pure Rock 1, som inte gör något bra jobb alls. Jag testade byta ut kylpastan utan att se någon förbättring.

Temp medan jag spelar ~80-90 C

Max temp 94, 94, 99, 97 C Enligt ReamTemp

Kylare: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs

Idle temp ~40-50 C

Min första tanke är att skaffa en ny kylare, vet dock inte vilken jag ska köpa. Funtar på H100i, men folk online säger att vattenkylning är slöseri med pengar. Rekommendationer?

Specs:
CPU: i7 7700k (Inte OC)
GPU: Asus STRIX GTX 1080 TI
RAM: 16 GB
HDD: 1TB
SSD: 500GB
Chassi: Phanteks P400S
MOBO: Asus PRIME Z270-A

Sätt handen vid utblåset och luften ska bara vara ljummen är det varmt har du för dåligt luftflöde genom chassit.

1 Har du satt kylaren i rätt PWM styrning, kolla med ex HWmonitor att fläkten faktiskt snurrar upp i 1500rpm.
2 Har du satt kylarna rätt håll, liten skillnad gissar jag på dock??
3 Har du dragit upp fläktstyrningen på chassifläktarna, ett 1080 ti pumpar ut en jävla massa värme i chassit.
4 Sänk spänningen på processorn, om möjligt.

Allt under en 240mm radiator är i princip bortkastat mot din tornkylare.
Noctuas NH-D15 är en trevlig kylare men funkar inte i ditt chassi.

Permalänk
Medlem

Ska köpa så kan delida min 7700k säkert, men med Deepcool 360 EX så är min temp aldrig över 70 grader nu när jag kör den på 4.8GHz. Då räknar jag i alla stresstester utom Prime95 för där passerar min CPU strax över 80 grader så det programmet vet verkligen hur man kollar så ens dator är stabil..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Min 7700k är också varm, upp till 75c i WoW liksom.

Har dock inte uppdaterat mitt bios, är detta något som kan hjälpa tempsen eller räcker det jag sänker spänningen på den?

75c´är varmt men ingen farlig temp, du behöver sänka spänningen.
Imponerande att ett antikt spel kan piska skiten ur ett 7700k.
Ganska säker på att det finns FPS-limiter som skulle hjälpa jävligt mycket, behöver ju knappast 100+fps i WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Ska köpa så kan delida min 7700k säkert, men med Deepcool 360 EX så är min temp aldrig över 70 grader nu när jag kör den på 4.8GHz. Då räknar jag i alla stresstester utom Prime95 för där passerar min CPU strax över 80 grader så det programmet vet verkligen hur man kollar så ens dator är stabil..

Jag gjorde det misstaget, använde dock Intels stresstes program och låg aldrig över 75c.
Tråkiga var att jag hamnade upp mot 90c i spel, pga mitt 1080 och lågt varvtal på chassifläktarna.
Stresstester är inte alltid verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jag gjorde det misstaget, använde dock Intels stresstes program och låg aldrig över 75c.
Tråkiga var att jag hamnade upp mot 90c i spel, pga mitt 1080 och lågt varvtal på chassifläktarna.
Stresstester är inte alltid verkligheten.

Nej det är långt ifrån verkligheten när det gäller spel, men har ställt in så mina chassiflkäktar ökar med CPUn med då jag har valt att ha min radiator i fronten och dra in luft iställer för i toppen och dra ut från chassit. För min 1080 värmer upp ganska friskt så vill inte ha luft inneifrån att gå igenom radiatorn. Så prioriterar att ha fläktar som drar ut varm luft istället.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

75c´är varmt men ingen farlig temp, du behöver sänka spänningen.
Imponerande att ett antikt spel kan piska skiten ur ett 7700k.
Ganska säker på att det finns FPS-limiter som skulle hjälpa jävligt mycket, behöver ju knappast 100+fps i WoW.

Får kika på hur bara, inte gjort det tidigare.

Hehe jodå 144fps

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Man blir ju redigt förbannad när ett så stort företag kan snåla på en sån High-end produkt. Många som delidat och byt TIM har ju nästan varje gång fått ner temps 20c?! (Då är vi fortfarande kring 80c för dem med dåligt chip).

Jag märker enormt hur kass TIM dem lagt i denna prolle. Tidigare hade jag en i5 6600K överklockad till 4.5GHz på 1.365v vilket fortfarande är ganska hög spänning. Kyler med en simpel Corsair H75 och den nådde aldrig 80c, om ens 75c även fast jag försökte nå nya höjder med 1.4v

När denna prolle var under load kännde jag på utblåset från H75an att luften var rejält varm. Alltså den gjorde sitt jobb.

Uppgraderade nyligen till i7 7700k och har den på 4.9GHz på 1.335v om jag minns rätt och denna drar lätt iväg till 90+ under stresstest. Kan alltså inte dra på till 5GHz då värmen blir för mycket.. under gaming ligger den på 75-85c för det mesta men har alltid fått en peak på 90c.

Det "roliga" är att luften från kylaren är knappt varm? Den är lite ljummen som en mjuk fis men inte som tidigare prollen. Har bytt pasta och gjort om några gånger utan framgång. Jag rent ut av känner hur kass TIM det är då det verkar som att värmen inte far ut i min kylare på samma sätt som med 6600k även fast den är 15-20c varmare.

Känns trist att Intel svarar med att låt bli överklockning.. tvingar konsumenter att knäcka upp produkten och göra deras skitjobb...

Ingen som startat någon namnsamling på detta? Måste ju finnas X tusen som är lika missnöjda? Något med "Change my TIM"? Hade kunna starta någon annars för och se om Intel kan göra något åt problemet?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Otroligt besviken på värmeutvecklingen, hoppas de löser det till framtida chippar.

Permalänk
Medlem

Wow, Delida min 7700k nyss och kör Prime 95 fortfarande och gick från 85-86 grader till 68-69 grader nu. Trodde inte jag skulle få en sådan skillnad faktiskt - rekomenderas starkt. Kan säga jag var otroligt nervös med. Men verkligen värt det.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Ekwb custom loop hjälpte att få ner tempen radikalt på min 7700K.