Inet har knappt några Radeon i lager

Permalänk
Medlem

Inet har knappt några Radeon i lager

Kollade lagerstatusen på grafikkort hos Inet och såg att de knappt har några AMD-kort jämfört med Nvidia.

Skärmdump som illustrerar tydligt

Är tillgången lägre än efterfrågan, eller säljer AMD så dåligt att Inet inte tar in dem?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Skulle nog tro att det blir så i bytet mellan generationer. 400 serien ut och 500 serien in. Kanske låg tillgång på 500 serien eller att folk köper slut på dom.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Skulle nog tro att det blir så i bytet mellan generationer. 400 serien ut och 500 serien in. Kanske låg tillgång på 500 serien eller att folk köper slut på dom.

+1. Tycker detta låter rimligt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@DraLetterZ:
amds 480/580 säljer väl som galet till alla mining rigar just nu, dom säljer även dom för 300-400 dollar på ebay på grund utav miningen

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en order inne på ett RX 580 för tillfället. Jag får se när den kan vara klar för leverans. Inet verkar även ha slutat sälja Sapphires lösningar. Tråkigt.

Permalänk
Avstängd

Gpu mining på etc som gäller nu.

Du kan köpa nvidia lika gärna de är bättre för spel:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Gpu mining på etc som gäller nu.

Du kan köpa nvidia lika gärna de är bättre för spel:)

inte i den prisklassen. 580 slår 1060.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD GPU Supply Exhausted By Cryptocurrency Mining, AIBs Now Directly Advertising To Miners

Citat:

Why AMD GPUs Are Flying Off The Shelves – Sold Out In Over A Dozen Countries

Mer på länken:
http://wccftech.com/amd-gpu-supply-exhausted-by-cryptocurrency/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Kollade lagerstatusen på grafikkort hos Inet och såg att de knappt har några AMD-kort jämfört med Nvidia.

Skärmdump som illustrerar tydligt

Är tillgången lägre än efterfrågan, eller säljer AMD så dåligt att Inet inte tar in dem?

Inet är ju inte den enda datorbutiken...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inet är ju inte den enda datorbutiken...

Varken Komplett, Dustin eller Netonnet har några RX 580 (eller RX 480) i lager heller.

Webhallen hade kanske 2-3 stycken.

Hade ingen aning att RX 580 var så svår att få tag i.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Varken Komplett, Dustin eller Netonnet har några RX 580 (eller RX 480) i lager heller.

Webhallen hade kanske 2-3 stycken.

Hade ingen aning att RX 580 var så svår att få tag i.

det har blivit så under de senaste veckorna att efterfrågan är större än tillgången och vi kan inte klandra AMD för det då Bitcoin mining oväntat har gått tillbaka till Radeon kort. undrar om mitt 7970 har stigit i pris igen ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vi kan inte klandra AMD för det då Bitcoin mining oväntat har gått tillbaka till Radeon kort.

Nej absolut inte, om något är jag glad för AMDs skull.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Nej absolut inte, om något är jag glad för AMDs skull.

Jo men visst, frågan är bara vilket pris kommer vega ligga på nu ? med inflations priserna på AMD PGA Bitcoin så känns det lite kört.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag finner det tämligen frustrerande att man inte kan få tag i marknadens bästa mest prisvärda mid-range kort för att en massa mining-muppar lägger beslag på dem. Kul för AMD, ja och nej säkert då de säljer en massa kort men kanske inte till den målgrupp de är avsedda för. Detta skadar ju AMD's rykte lite då man inte får tag i deras grejjor, varför bör man då bry sig om t.ex nästa generations mid-range kort ifall de inte ens går att få tag i? Cdon har inte ett enda 570/580 kort i lager och så har det varit i typ nån vecka, kul.... GTX 1060 känns ju så där halvfestligt prissatt i våra trakter här så man känner sig nästan bestulen ifall man köper ett sånt. Bläääh!

Permalänk
Inet

@DraLetterZ:

Hej, ursäktar sent svar.

Det är helt enkelt dålig tillgång på AMD Radeon just nu, av vilka anledningar kan vi dock inte svara på. Vi hoppas givetvis på att tillgången kommer öka, och då kommer vi också lagerhålla mer.

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addman:

Jag finner det tämligen frustrerande att man inte kan få tag i marknadens bästa mest prisvärda mid-range kort för att en massa mining-muppar lägger beslag på dem. Kul för AMD, ja och nej säkert då de säljer en massa kort men kanske inte till den målgrupp de är avsedda för. Detta skadar ju AMD's rykte lite då man inte får tag i deras grejjor, varför bör man då bry sig om t.ex nästa generations mid-range kort ifall de inte ens går att få tag i? Cdon har inte ett enda 570/580 kort i lager och så har det varit i typ nån vecka, kul.... GTX 1060 känns ju så där halvfestligt prissatt i våra trakter här så man känner sig nästan bestulen ifall man köper ett sånt. Bläääh!

Skrivet av Inet:

Tyvärr slutsålt hos alla större butiker i sverige, och även resterande eu :/
Lyckades hugga ett rx580 som kommer in på måndag som var beställt redan innan damsugandet av marknaden

Ett rx580 till gaming
samtidigt som mina 3 rx480 får jobba med mining (Ligger idag på ~3000kr/mån och kort i inkomst vilket förklarar rätt mycket av damsugningen)
Så även med det kommande rx580t drar jag in en sämre månadslön utöver min inte allt för hemska ord. lön

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Ser ut som det är påväg in under juli

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror att tillgången kommer öka framöver:
http://cryptomining-blog.com/8822-ethereum-hashrate-drop-for-...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av astr84:

Tyvärr slutsålt hos alla större butiker i sverige, och även resterande eu :/
Lyckades hugga ett rx580 som kommer in på måndag som var beställt redan innan damsugandet av marknaden

Ett rx580 till gaming
samtidigt som mina 3 rx480 får jobba med mining (Ligger idag på ~3000kr/mån och kort i inkomst vilket förklarar rätt mycket av damsugningen)
Så även med det kommande rx580t drar jag in en sämre månadslön utöver min inte allt för hemska ord. lön

Mmm, jättebra för dig men piss för miljön. Tycker mining är helt förkastligt för det ni gör är inget annat än omsätter miljön (energi och föroreningar) till pengar. Blä.

Dock, vika proteinkedjor i tävlingssyfte eller liknande tycker jag är hedervärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Mmm, jättebra för dig men piss för miljön. Tycker mining är helt förkastligt för det ni gör är inget annat än omsätter miljön (energi och föroreningar) till pengar. Blä.

Dock, vika proteinkedjor i tävlingssyfte eller liknande tycker jag är hedervärt.

Fast det beror väl snarare på vilket sätt elen utvinns? Använder man en "miljövänlig" energikälla så finns det ju inga problem som du nämner.

Edit: Felstavning
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elloy:

Fast det beror väl snarare på vilket sätt elen utvinns? Använder man en "miljövänlig" energikälla så finns det ju inga problem som du nämner.

Edit: Felstavning
Skickades från m.sweclockers.com

Mja, nu räcker ju inte vår "miljövänliga" el till utan vi måste ju importera smutsig el (kol), vilket gör att du/dem utökar behovet att just importera smutsig el... Dessutom ska ju korten tillverkas, köras ut och sedan kasseras. Däremot, om man tog tillvara på utjänade kort och tävlade i att vika proteiner strömsatt från en elkälla som finns lokalt producerad så är jag med på tåget.

...det går liksom inte att argumentera sig förbi att med mining idag så förstör/bränner du miljön för att få extra cash i din plånbok..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Mja, nu räcker ju inte vår "miljövänliga" el till utan vi måste ju importera smutsig el (kol), vilket gör att du/dem utökar behovet att just importera smutsig el... Dessutom ska ju korten tillverkas, köras ut och sedan kasseras. Däremot, om man tog tillvara på utjänade kort och tävlade i att vika proteiner strömsatt från en elkälla som finns lokalt producerad så är jag med på tåget.

...det går liksom inte att argumentera sig förbi att med mining idag så förstör/bränner du miljön för att få extra cash i din plånbok..

Nu är det så att nästan all svensk elimport kommer från norsk vattenkraft, och en liten del kommer från Danmark.

mindre än 0.4% kommer från tyskland/polen där det finns kol och då ska det vara en riktigt kall dag..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Nu är det så att nästan all svensk elimport kommer från norsk vattenkraft, och en liten del kommer från Danmark.

mindre än 0.4% kommer från tyskland/polen där det finns kol och då ska det vara en riktigt kall dag..

ALL energiproduktion kostar naturresurser. Mina argument består.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

ALL energiproduktion kostar naturresurser. Mina argument består.

Håller med om att Mining är av ondo för miljön. men inte om importen på el är smutsig.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att AMD korten används för mining i större utsträckning än nVidia? Det är väl ungefär samma GPU kraft vi pratar om. Dessutom ska ju nvidia ha något bättre verkningsgrad.

Själv har jag satt igång lite försiktig mining med mitt 1080 för att testa på lite..

Permalänk
Medlem

RX480 och 580 har mer rå beräkningskraft än GTX 1060, men NVidia har varit bättre på att använda beräkningskraften på sina kort till just spel och inget annat.
Jag har också fått uppfattningen att RX480 överlag varit något sämre än GTX1060 på spel när det lanserades, men att det kan ha övertagit NVidia-kortet senare när det fått bättre drivers. Men det är förstås olika från spel till spel.

Skrivet av Elloy:

Använder man en "miljövänlig" energikälla så finns det ju inga problem som du nämner.

Om du har ett eget kraftverk och kör mining endast när vinden blåser eller solen skiner, så ...
När vinden inte blåser/solen inte skiner måste kraften komma någon annanstans ifrån.

Elnätet justeras kontinuerligt hela tiden för att tillgång och efterfrågan ska hållas i balans. När det är underskott på el sätts antingen vattenkraftverk i norr igång med stor effektförlust ner till söder eller så sätts ett svenskt kolkraftverk igång ... eller så importerar man el från kolkraftverk via Danmark, Tyskland eller Litauen.
Det har länge och kommer länge framöver att finnas tillfällen då man inte har något annat val än att bränna kol vid elunderskott - för annars kollapsar elnätet. Jag vet det för jag har jobbat med mjukvara som simulerar såna händelser.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Om du har ett eget kraftverk och kör mining endast när vinden blåser eller solen skiner, så ...
När vinden inte blåser/solen inte skiner måste kraften komma någon annanstans ifrån.

Elnätet justeras kontinuerligt hela tiden för att tillgång och efterfrågan ska hållas i balans. När det är underskott på el sätts antingen vattenkraftverk i norr igång med stor effektförlust ner till söder eller så sätts ett svenskt kolkraftverk igång ... eller så importerar man el från kolkraftverk via Danmark, Tyskland eller Litauen.
Det har länge och kommer länge framöver att finnas tillfällen då man inte har något annat val än att bränna kol vid elunderskott - för annars kollapsar elnätet. Jag vet det för jag har jobbat med mjukvara som simulerar såna händelser.

Håller med till fullo. Lokalt producerad energi från vind/sol är det enda som man kan motivera in som miljövänligt (djuren kommer alltid lida dock). Om man tillåter sig att ha en mer 'holistisk' överblick på hela värdekedjan så blir det väldigt svårt att säga att någon energiproducering är utan miljöpåverkan. Och då har vi inte ens snuddat vid vad det kostar för miljön att tillverka, transportera och kassera korten. Att bränna kol + diverse andra råvaror till tillverkning för att enbart få mera penki i pluskan är oförsvarbart och i min mening extremt cyniskt.

Permalänk
Hjälpsam

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/omfattande-rovf...
Problemen är större för fladdermössen.

Nu skall sägas att med vettig planering hotar vindkraft inte bestånden, men miljöpåverkan finns det allt.
Kräver som sagt vettig planering.

Jag är dock emot vindkraft eftersom det är så jävla dyrt, men det är en annan femma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Håller med till fullo. Lokalt producerad energi från vind/sol är det enda som man kan motivera in som miljövänligt (djuren kommer alltid lida dock). Om man tillåter sig att ha en mer 'holistisk' överblick på hela värdekedjan så blir det väldigt svårt att säga att någon energiproducering är utan miljöpåverkan. Och då har vi inte ens snuddat vid vad det kostar för miljön att tillverka, transportera och kassera korten. Att bränna kol + diverse andra råvaror till tillverkning för att enbart få mera penki i pluskan är oförsvarbart och i min mening extremt cyniskt.

är de här ett miljö o djurätts forum? topicen på den här tråden va varför de inte finns nåra radeon kort på hyllorna...

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming