Köpa skärm CDON, lättsamt med retur?

Permalänk

Köpa skärm CDON, lättsamt med retur?

Hej,
Tänkte köpa ACER XF270HUA från cdon, IPS skärm.

Om man nu skulle ha otur med backligt bleed eller döda pixlar, är cdon tillmötesgående med returer då?

Tack på förhand!

/CT

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken medarbetare som hanterar ärendet. Alla har väll haft dålig erfarenhet någon gång.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Asus MG279Q från CDON:

-Tog emot paketet, såg ut som att det hade åkt många varv runt jorden, sliten kartong med nötta kanter, mycket av färgen hade blivit bortskrapad.
-Packade upp den och lade märke till vissa saker. Det skyddande skynket runt skärmen var skrynkligt. ve och fasa, döda pixlar mitt i skärmen.
-Kunde inte kontakta CDON via telefon, fick bli ett mejl. De totalvägrade att hantera ärendet (som DOA) och hänvisade till Asus support
-Asus tog det på sig och bytte ut skärmen och kritiserade CDONs hanterande, eller snarare, vägran att hantera.

Det var inte första gången CDON hade sålt den skärmen tydligen, de kunde inte byta ut den som DOA då de hade återsålt en defekt returnerad produkt och 14 dagars DOA perioden hade gått ut. Snikiga jävlar som säljer defekta returnerade produkter som nya. Undvik CDON.

Permalänk
Medlem

Hehe, ja cdon är inte kända för att packa grejorna väl. De använder endast en sådan vikt kartong med plastband på grejorna som skickats. Men det gör även inet och webhallen och netonnet enligt rykten. Jag tror alla butiker i sverige nu mera inte skickar stora kartonger med dämpande material då se anser att produktens orginalemballage räcker, vilket det också gör i de flesta fall.

När jag beställde min cpu, minnen och moderkort från webhallen så fick jag också en sådan vikt kartong med plastband över grejorna. När man beställer skärmar så får man endast originalemballaget, det fick jag när jag köpte min skärm.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt en skärm från CDON.

Hade däremot köpt från en ÅF med gratis returfrakt, t.ex. Komplett.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade aldrig köpt en skärm från CDON.

Hade däremot köpt från en ÅF med gratis returfrakt, t.ex. Komplett.

Cdon är sista utvägen egentligen och det vet dem själva. Fast komplett har nu mera bra om inte bäst priser så jag ser ingen mening med cdon längre, eller inet för den delen heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Jag köpte en Asus MG279Q från CDON:

-Tog emot paketet, såg ut som att det hade åkt många varv runt jorden, sliten kartong med nötta kanter, mycket av färgen hade blivit bortskrapad.
-Packade upp den och lade märke till vissa saker. Det skyddande skynket runt skärmen var skrynkligt. ve och fasa, döda pixlar mitt i skärmen.
-Kunde inte kontakta CDON via telefon, fick bli ett mejl. De totalvägrade att hantera ärendet (som DOA) och hänvisade till Asus support
-Asus tog det på sig och bytte ut skärmen och kritiserade CDONs hanterande, eller snarare, vägran att hantera.

Det var inte första gången CDON hade sålt den skärmen tydligen, de kunde inte byta ut den som DOA då de hade återsålt en defekt returnerad produkt och 14 dagars DOA perioden hade gått ut. Snikiga jävlar som säljer defekta returnerade produkter som nya. Undvik CDON.

Dustin gör likadant, totalvägrar att ta hand om ärendet och refererar till, i mitt fall, Dell istället.

Permalänk

Jävla piss butik. Übertråkigt att inga andra säljer den här skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Hehe, ja cdon är inte kända för att packa grejorna väl. De använder endast en sådan vikt kartong med plastband på grejorna som skickats. Men det gör även inet och webhallen och netonnet enligt rykten. Jag tror alla butiker i sverige nu mera inte skickar stora kartonger med dämpande material då se anser att produktens orginalemballage räcker, vilket det också gör i de flesta fall.

Nej, webhallen skickar sina varor i kartong med dämpande material.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Dustin gör likadant, totalvägrar att ta hand om ärendet och refererar till, i mitt fall, Dell istället.

Samma policy för alla butiker, garantiärenden ska gå via tillverkaren. Detsamma gäller laptops, man går via tillverkaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Ångerrätten enligt distansköplagen

Hej Swec.
Jag tänkte köpa en skärm ifrån CDON, med farhågan att skärmen e defekt vill jag inte jiddra med pixelpolicy är min fråga om jag bara kan återskicka skärmen med stöd ifrån ångerrätten enligt distansköplagen (http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...).

CDON skriver på sina sida:
"7.1 Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

7.2 Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:
(a) varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;
(b) varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder, in-ear hörlurar, kosmetiska och hygieniska produkter så som smink och hårvård, löshår, hårtorkar, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad och liknande produkter);
(c) en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis livsmedel eller läkemedel);
(d) ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling; eller
(e) digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning). "

Ser ingenting om bildskärmar så jag antar att jag kan yttra ångerrätten fast jag öppnat och använt skärmen, utgående ifrån att jag packeterar skärmen på samma sätt som den skickades.

Bonusfråga: Någon som vet hur mycket returfrakt brukar kosta för bildskärmer, gärna till CDON.

/CT

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Rekordmedlem

Du får undersöka och testa, inte använda produkten och en skärm kan vara ganska dyr att skicka men det beror ju på vilken modell det handlar om, är det en stor skärm så räkna med 500-1000 kr men en mindre kanske 200kr.
I övrigt tycker jag det är helt förkastligt att missbruka ångerrätten även om det kan vara lagligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom du får undersöka och testa att produkten (skärmen) fungerar som den ska, så gör det absolut inget att du använt den.

Tänker hoppa direkt till TL:DR; Ja. Du kan använda ångerrätten för att skicka tillbaka den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@mrqaffe:
Du tycker det är förkastligt att punga ut 5k och då kanske få upp till 19 döda pixlar innan du har "rätt" att byta skärmen och då istället använda ångerrätten?... okeeej.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk

OT. Någon som gjort detta med just CDON?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

I övrigt tycker jag det är helt förkastligt att missbruka ångerrätten även om det kan vara lagligt.

Just detta är väl en klockren tillämpning. Tanken med lagen är ju att man ska få möjlighet att kolla att produkten motsvarar förväntningarna. Personligen tycker jag att dessa pixelpolicys som tillverkarna slänger sig med är skit. Köper jag en skärm ska den väl vara felfri.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Just detta är väl en klockren tillämpning. Tanken med lagen är ju att man ska få möjlighet att kolla att produkten motsvarar förväntningarna. Personligen tycker jag att dessa pixelpolicys som tillverkarna slänger sig med är skit. Köper jag en skärm ska den väl vara felfri.

Det finns skärmar som är klassade med 0 tillåtna fel så har men höga krav väljer man en sån, på en del ställen är det krav på det och de bättre panelerna brukar dessutom ha mycket mindre övriga problem också och skärmarna går då dessutom ofta att kalibrera och inte bara profilera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får undersöka och testa, inte använda produkten...

Sedan lagändringen 2014 så gäller ångerrätten i 14 dagar även om produkten använts. Har kunden använt den i större utsträckning än vad som krävs för undersökning/test så kan dock ersättningsskyldighet föreligga om nämnda meranvändning orsakat en värdeminskning. 7.8 i CDONs villkor tar upp detta.

---
Angående CDONs alla undantag i i 7.2 så är https://www.svd.se/natkunder-luras-pa-angerratten intressant.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns skärmar som är klassade med 0 tillåtna fel så har men höga krav väljer man en sån, på en del ställen är det krav på det och de bättre panelerna brukar dessutom ha mycket mindre övriga problem också och skärmarna går då dessutom ofta att kalibrera och inte bara profilera.

Vilket också ökar priset ganska rejält.
Min poäng är att om jag köper en ganska dyr produkt så ska jag inte behöva räkna med att den kanske är defekt. Jag hade köpt det om tillverkarna hade ett par billigare skärmar som såldes som andrasortering, men nu är det ganska långt upp i prisklasserna som man ska behöva acceptera detta. Man kan tex jämföra med CPU'er där tillverkarna stängt av en eller flera kärnor för att de haft fel och då sålt dem som Phenom II x3 istället för x4 tex. I själva verket är det sällan fel, i alla fall har jag inte råkat ut för det, men det betyder ju också att det inte skulle vara någon särskild extra kostnad för tillverkarna att ta hand om de där få procenten som inte funkar som de ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

@Constantine *Trådar sammanfogade i enlighet med §3 i forumreglerna*

Jag har sammanfogat dina trådar åt dig då vi inte tillåter flera trådar om samma eller likande ämne. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina frågor uppmärksammande.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Constantine:

Hej,
Tänkte köpa ACER XF270HUA från cdon, IPS skärm.

Om man nu skulle ha otur med backligt bleed eller döda pixlar, är cdon tillmötesgående med returer då?

Tack på förhand!

/CT

Utnyttja ångerrätten så kan dom inte gnälla.

Skrivet av anon5930:

Dustin gör likadant, totalvägrar att ta hand om ärendet och refererar till, i mitt fall, Dell istället.

På EVGAs produkter så står det att dom inte vill att man kontaktar ÅF dom vill att man ska gå direkt till EVGA.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Just detta är väl en klockren tillämpning. Tanken med lagen är ju att man ska få möjlighet att kolla att produkten motsvarar förväntningarna. Personligen tycker jag att dessa pixelpolicys som tillverkarna slänger sig med är skit. Köper jag en skärm ska den väl vara felfri.

Om panelerna som används ska vara 100% felfria så kommer priserna hamna därefter. Det är nog tyvärr ett nödvändigt ont.

Skrivet av kaya:

Utnyttja ångerrätten så kan dom inte gnälla.

På EVGAs produkter så står det att dom inte vill att man kontaktar ÅF dom vill att man ska gå direkt till EVGA.

Men en butik får, vad jag vet, inte vägra att hantera problem. Vilket exempelvis Dustin också gör.

Sen vad tillverkaren tycker är ju förstås annorlunda, bra i de fall där de faktiskt vill försöka göra rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Personligen tycker jag att dessa pixelpolicys som tillverkarna slänger sig med är skit. Köper jag en skärm ska den väl vara felfri.

Jag förstår ditt synsätt och skulle själv aldrig acceptera en skärm med pixelfel men som flera personer har nämnt är dina förväntningar helt orimliga i förhållande till vad du betalar.

Det finns tillverkare som erbjuder hundraprocentiga garantier och levererar produkter till kritiska operationer (både bildligt och bokstavligt talat) men då kostar en 25-tummare över 50.000 spänn.

Tyvärr tvingas man som kund att ibland utnyttja ångerrätten för att kunna få en felfri produkt men jag vet att bl.a. Komplett själva förespråkar det då de uppmanat flera personer här på Sweclockers att skicka tillbaka skärmar med t.ex. pixelfel eller extrem BLB för att därefter få en ny skärm hemskickad.

CDON är urusla i detta avseende och efter en massa strul i ett liknande ärende har jag svurit att aldrig mer handla hos CDON, se tråd för mer info:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1346736-undersokningsav...

Skickades frånm.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Skärmar är en av dom grejer som är helt bäst att köpa på nätet, just för pixelfel! Ofta täcks inte pixelfel av garantin (det skall vara massvis med felaktiga pixlar för att garantin skall gälla). Om man köpt skärmen i butik så får man inte heller returnera den pga kartongen är öppnad. Men har man köpt på nätet är det som tidigare nämnts distansköplagen som gäller, bara att skicka tillbaka på ångerrätt och beställa en ny!

Har själv gjort det på en BengQ skärm. Minns inte från var jag köpte den, men dom vägrade byte med hänvisning till att garantin inte täcker enstaka pixlar. Förklarade då att jag tänkte returnera den enligt ångerrätt/distansköplag, vänta på återbetalning, och sen när jag fått tillbaka pengarna köpa en ny skärm, kanske hos dom, kanske någon annanstans. När dom insåg krånglet med återbetalning och att dom kanske inte fick sälja ersättningsskärmen till mig sen så löste dom det med ett vanligt byte!

I värsta fall kostar det dig ett returporto, men det är en liten kostnad mot att köpa i butik och bli sittande med en död pixel, eller ännu värre som i mitt fall, en stuck pixel. Kermitgrön lyste den...

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
DOA anmälningar går genom återförsäljaren, RMA går genom tillverkare, dock måste återförsäljare hantera RMA ärenden med. I mitt fall handlade det om DOA då skärmen klassades som defekt enligt Asus pixel policy och den var "ny" (tre döda pixlar inom en kvadratcentimeter varav två i direkt anslutning i center på skärmen). Hade inte skärmen uppackad i mer än någon minut innan jag packade ned den igen.

CDON visste om att skärmen i faktum inte var ny och att de inte kunde genomföra en DOA till Asus. Och gav mig en tegelvägg att prata med i hopp om att slippa stå för sitt bedrägliga beteende. Undvik CDON för inköp över 500:- vill jag säga. Det är värt några extra kronor eller hundringar att köpa från Inet till exempel. Servicen man får av seriösa återförsäljare är värd varenda krona.

Permalänk
Medlem

^ Håller med.
Har slutat köpa dyra saker från CDON, deras service är verkligen urusel.
Sorgligt nog (för det ska inte behöva vara på det viset) så är deras representant här på forumet den enda vägen till att få någorlunda vettig service.

Den hundralappen man sparar på att handla där är en fälla.
*Insert Admiral Ackbar meme*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.