Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk

@tvelander: Det är exakt det jag försöker säga ,folk spelar TEX CS med 300fps på en 1080P\60Hz skärm och säger att dom ser sån fruktansvärd skillnad, hade varit kul ifal SC gjorde ett blindtest med samma dator och uppkoppling och sen se resultatet på kanske 2-300 personer. Du kan inte mena att alla filmer du växt upp med och tittat på från vhs och framåt har laggat,i så fall har ni haft en trasig vuideospelare Har du tyckt att svt också laggat? Bildkvaliten har blivit mycket bättre förutom svärtan om man inte ser till nån oled version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

@Ozzed:

Jag vet att detta inte är vetenskapliga bevis etc som du vill ha (och redan har fått i tråden), men får jag bara fråga dig några saker?

Som du har påpekat så börjar människor i allmänhet att uppfatta något som ”rörelse” vid ca 12 fps. Dels är ju detta såklart lite individuellt och dels är det skillnad på rörelse och rörelse. Om jag går in här https://frames-per-second.appspot.com/ och först väljer motion blur till ”none” och sedan väljer 5 fps så är det supertydligt för mig att det är som ett bildspel. Vid 15 fps börjar jag uppfatta bollen som en boll som rör sig från kant till kant, dock är detta en extremt hackig rörelse i mina ögon. Vid 30 fps så tror jag (som sagt, inte vetenskapligt) de flesta kan hålla med om att de tolkar det som en rörelse, men för mig är det fortfarande en hackig rörelse (självklart är det mycket mer flyt jämfört med 15 fps, men fortfarande hackigt). Drar jag upp den till 60 fps upplever jag personligen det som ett väldigt bra flyt, men fortfarande inte helt fritt från hack. Tyvärr har jag inte en 120 Hz skärm och kan inte testa över 60 Hz men eftersom jag fortfarande upplever pyttelite hack i 60 fps bollen tippar jag på att jag skulle uppleva ett bättre flyt med 120 Hz.

Skulle du själv kunna göra samma test och förklara i ord hur du upplever de olika fps:en? Ser du till exempel verkligen ingen skillnad på 24 fps och 60 fps? Märker du inte att även om båda tolkas som rörelse så tolkas den ena som en rörelse med mycket mer flyt?

Du kan även ändra ”velocity” och där upplever jag personligen att en långsam boll i 30 fps flyter på ganska bra (med väldigt lite hack), medan en snabb boll i 30 fps verkligen inte har samma flyt. (Snabbare rörelser kräver alltså högre fps för att uppnå samma ”upplevelse” av flyt, åtminstone för mig)

Jag läste snabbt igenom alla svar och såg inte att du svarade på Overwatch videon som länkades tidigare. När jag ser den är det för mig helt solklart att det är mycket bättre flyt när personen väljer 60 fps (jag är 100% medveten om att detta inte är bevis för dig, men jag lovar dig att jag och extremt många andra ser en tydlig skillnad mellan 30 och 60 fps). Menar du verkligen att du på riktigt inte ser någon som helst skillnad när personen ändrar fps? (obs, du behöver såklart välja 60 fps på Youtube).
https://www.youtube.com/watch?v=CRlFjQLQbLU

När du säger att 18 fps känns som flyt för dig, menar du då att du tolkar 18 fps som ”rörelse” och det helt enkelt är good enough för dig då eller menar du att 18 fps för dig är helt lagg/hackfritt? För isåfall (jag försöker absolut inte vara elak nu!) så tror jag nästan det är dags att kolla upp det hos en optiker, för jag har personligen aldrig träffat någon som upplever 18 fps som helt laggfritt vad jag vet!

Det är "good enough" fler fps flyter väl bättre kan man säga men inte på långa vägar så att det är värt att offra grafik för. Däremot ser jag alls ingen skillnad på 120 och 144hz.

Optiker behövs inte. Grav synskada är redan konstaterad, men det har främst med det perifera seendet att göra. Jag ser bäst "i mitten" så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag röstar för att @anon38900 borde göra ett blidtest angående detta,det är lite som att köpa högtalarkabel för 2k\metern.
Alla har åsikter och synpunkter men ingen kan bevisa något,Då Pal och NTSC antar jag är DVB-T alltihop nu så det går inte heller att jämföra längre, däremot var NTSC mycket blekare i färgerna jämfört merd vårat PAL fast dom hade 6fps mer.

Permalänk

Den som länkar till någon som är så söndersponsrad(syftade på Linus då han nämdes ett par inlägg upp) som just honom eller några andra giganter ger jag inte mycket för deras tester!!! Han lär inte få nåt nytt om han dissar grejerna!
Tester ska vara oberoende och gärna blindtester,speciellt när det gäller ljud,för tror man en kabel som är 1000% dyrare än andra skulle vara så fantastisk,lnär den i etrt flertal blindtester till och med förlorat! Orkar inte leta upp artiklarna nu men om nån skulle vilja så har jag lite bokmärken i min dator hemma och kan lägga upp dom.
Dags att sova,måste jobba om 6 tim GNatt!

Permalänk
Avstängd

Det är märkbar skillnad på 30FPS och 60FPS i spel. Slut punkt.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Alltså herregud vad diskussionen spårat ut totalt och bara blivit löjligt från båda parter.

De flesta konsolspelarna och PC spelarna som idag spelar på 30fps är förmodligen mer än nöjda med det och jag de allra flesta lär se skillnaden på på 30fps och 60fps ganska snabbt. Men det betyder inte att 30fps är ospelbart för alla... Vissa nöjer sig helt enkelt med 30fps, trots att de har spelat på 60fps. Likaså 60fps och 120fps, de flesta kommer säkert se skillnaden ganska snabbt även där bara de få vänja sig. Och ju högre fps det blir desto svårare blir det att se skillnaden och därmed blir det mindre viktigt.

Folk har även olika prioriteringar. Vissa prioriterar snyggare grafik än högre bilduppdatering. Jag personligen nöjer mig med 60fps för de allra flesta spel, även de allra flesta multiplayer spel. Jag har dessutom själv en 120fps skärm så jag vet skillnaden och har lång erfarenhet med det. För mig är det helt enkelt viktigare med snyggare grafik än bilduppdatering. Exempelvis Resident Evil 7 ser jag som ett spel där grafiken är viktigare än bilduppdateringen för inlevelsen i spelet, där handlar det inte om att ha den allra senaste bilden att visas så snabbt som möjligt på skärmen.

Och du som länkade till LinusTechs video där Linus såg skillnaden direkt emellan 60fps och 120fps. Det finns en till video där en helt vanlig casual gamer testade samma sak och fick 1 rätt av fem. Han kunde inte se skillnaden där. Visst hade han säkert sett skillnaden om han fått mer tid till det och verkligen få känna på det. Om han sen hade märkt skillnaden lätt emellan de två valen betyder inte det att 16fps är ospelbart.

Alla har dessutom inte en kraftfull dator nog att pumpa ut 120 jämna bilder i sekunden på en 120hz skärm, framförallt inte i de mer krävande spelen.

Visst vore 60fps en bra guldstandard men det är bara att inse att vi inte är där ännu och att alla inte prioriterar det. Likadant med all teknik, vem hade velat gå tillbaka till 720p eller ännu lägre upplösning idag när alla väl vant sig? Sen har Phil Spencer rätt i att det är utvecklarna som ska få bestämma vad de tycker är det viktigaste för sina egna spel, grafiken eller bilduppdateringen.

Jag går tillbaka till 720p. Det är därför min laptop är min huvudsakliga spelmaskin nu. Pluggar den till TV:n, kör low/medium settings o når 60 fps i många titlar. Skulle aldrig spela dem på ps4 i 30. Witcher, GTA V, Fallout 4 är spel som jag valde laptopen framför ps4:an till.

30 fps försämrar spelupplevelsen så mkt för mig så att jag föredrar stutter och varierad framrate vid 50+.

Börjar bli ganska uppenbart att jag borde skaffa en speldator istället för att hoppas på konsolerna som plattform för multiplattforms-titlar. Problemet är bara att jag inte spelar tillräckligt mkt för att en investering på 13-16 000 ska vara värd det.

Trist val av speldevsen helt enkelt, men jag förstår det, marknaden ser ju ut så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pierre232:

Jag röstar för att @SWECLOCKERS borde göra ett blidtest angående detta,det är lite som att köpa högtalarkabel för 2k\metern.
Alla har åsikter och synpunkter men ingen kan bevisa något,Då Pal och NTSC antar jag är DVB-T alltihop nu så det går inte heller att jämföra längre, däremot var NTSC mycket blekare i färgerna jämfört merd vårat PAL fast dom hade 6fps mer.

Nej det är inte alls som nån högtalarkabel för 2k/metern.
Gå till Inet och kör en demo på en 144Hz skärm sen ber du dom ändra till 30Hz.
Svårare än så är det inte att bevisa.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är "good enough" fler fps flyter väl bättre kan man säga men inte på långa vägar så att det är värt att offra grafik för. Däremot ser jag alls ingen skillnad på 120 och 144hz.

Optiker behövs inte. Grav synskada är redan konstaterad, men det har främst med det perifera seendet att göra. Jag ser bäst "i mitten" så att säga.

Zzz så du medger att det flyter bättre med mer FPS men att grafiken är viktigare för dig, hade det inte sparat allas tid om du börjat med detta resonemang?
Istället för att vi ska ta fram nå studier som bevisar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att man skulle uppleva saker som mindre "smooth" bara för att man själv påverkar det?

Visst kan det bli ett visst "input lag" om det är allt för låg frekvens men 30fps get max input lag på 33,3 milisekunder. Det är långt över de allra flestas reaktionstid så jag ser fortfarande inte att det skulle finnas vetenskapligt bevisbara orsaker.

Ofta används olika buffertekniker vid rendering så det kan bli så mycket som 3 frames eftersläp innan rendering. Dvs en tiondels sekund inputlag (100ms) i bara den aspekten. Spelar man till exempel Tekken eller FPS så blir det mao ett fruktansvärt lag, speciellt när man adderar TV'ns outputdelay till sammanhanget.

För att göra det hela mycket värre så är 30 fps bara den totala mängden frames per sekund. Det betyder att vissa frames kanske kan ta så mycket som 80ms att generera medans andra kanske bara tar 10ms pga mindre komplexitet eller mindre bandbreddskrävande (inladdning av ny texturdata tex), det är alltså inte nödvändigtvis aktuella frames (eller exakta 33ms/frame) som visas även om bortser från buffertproblemen. Jämna (och aktuella) 30fps vore en helt annan sak, men så fungerar det tyvärr inte med dessa 3D-spel som dessa spelkonsoller berör.

Det blir därför helt fel när man jämför med videomaterial som har tex 25fps där varje renderad ruta är helt aktuell och då alltså exakt 40ms emellan (inga konstiga renderings-frametimes där inte), och som är helt oberoende av en spelares kontroll/reaktionsförmåga och därav även inputlagg. Det är för övrigt helt naturligt att få huvudvärk av inputlagg och ryckiga framerates när man själv aktivt måste försöka kontrollera och reagera i en media man konsumerar. Försökte spela ett spel i 15 fps en gång, men det blev typ 1/3 sekund inputlagg - det var vedervärdigt och det hade tom varit jobbigt att spela en vanlig schack-simulator på det viset, när man pga inputlag får nästintill gravt onykter kontroll över muspekaren.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Däremot ser jag alls ingen skillnad på 120 och 144hz.

Detta är fullt normalt. Jag har inte blindtestat, men skulle inte bli förvånad om även jag skulle "misslyckas" totalt i ett sådant. Det skiljer ju bara 20 %.

Skillnaden mellan 144 och 240 Hz är däremot inga problem för mig att avgöra genom att musa runt på skrivbordet. Har ej gjort något blindtest i spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag håller helt med honom. Vem behöver 60 fps? Filmer spelas upp i ~25 fps och fungerar ju hur bra som helst. Där fungerar även 480p/25 helt okej så jag tycker han kan passa på att argumentera för det med. Vem behöver 4K eller HD?

Nej, 25 FPS i filmer fungerar inte alls hur bra som helst, tyckte det redan när jag var liten, innan ens 60 FPS skärmar fanns.
Undrade alltid varför filmer hackar så jäkla mycket, med åren fick jag ju svaret. Det syns såklart mest vid panorering.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det finns en människa på planeten som inte ser skillnad på 30 vs 60. Att man är
van vid något och tycker att det funkar är en HELT annan sak.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

För mig så var gången jag körde Dragon Age 1 på datorn, och sen gick till vardagsrummet där tjejen körde det på PS3. Det såg så jäkla ryckigt ut i jämförelse. Typ ospelbart. Men visste hon det? Nä, men i jämförelse så var det ju en massiv skillnad.

Så svaret på det hela är ju lätt: Det finns många som inte "frågar efter" eller ens vet vad FPS är, men om du sätter dem vid en 60-120FPS pc och sen direkt efter det sätter sig och kör samma spel på konsol så då märker de det.

Ingen klagade förr i tiden på att tv var så lågupplöst: Men klicka på Analog på tvns fjärra nu och se hur folk tolerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att man skulle uppleva saker som mindre "smooth" bara för att man själv påverkar det?

Visst kan det bli ett visst "input lag" om det är allt för låg frekvens men 30fps get max input lag på 33,3 milisekunder. Det är långt över de allra flestas reaktionstid så jag ser fortfarande inte att det skulle finnas vetenskapligt bevisbara orsaker.

Väldigt väldigt enkelt för dig att förstå. Lägg upp en gaming pc i samma rum som en tv och en konsol. Kör samma titlar, på samma ställe, specifikt mer händelsrika saker. Om du inte ser skillnad på 30 vs 60 i den här direkta jämförelsen så är det något som är fel på dig. Kan vara att folk är "nöjda" med 30 men när de ser en jämförelse direkt så förändras deras åsikt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hoppas de går samma rutt som ps4/ps4 pro där man kan i vissa spel välja att köra t.ex. 1080p med lite mindre kantutjämning och annat trams för att få 60 fps så kan de andra som inte märker någon skillnad spela i 20-30 fps i 4k med lite bättre grafik.

Kommer säkert finnas möjlighet för det i vissa spel, men det är väldigt få PS4Pro spel som har det alternativet, och många av dom når inte i närheten av stabila 60FPS.

Xbox One X är designad för att öka upplösningen, 900p/1080p ska kunna skalas till 2160p. Processorn är inte kraftfull nog för att dubblera FPSen, tyvärr.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Ni blandar ihop Xbox 30 fps med dator 30 fps. Stor skillnad. Och sen beror det också på typ av spel. Att kräva 60 i alla spel är märkligt. Framförallt med tanke på att ett spel teoretiskt sätt skulle kunna vara dubbelt så snyggt med halverad fps, utan att bli för krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Zzz så du medger att det flyter bättre med mer FPS men att grafiken är viktigare för dig, hade det inte sparat allas tid om du börjat med detta resonemang?
Istället för att vi ska ta fram nå studier som bevisar det

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte bara det det handlar om. Folk säger att de kräver högre fps för spel än film, och det gör inte jag. Jag kan se på film i 18fps, och jag kan spela i 18fps. Upplevelsemässigt är det ingen skillnad för mig, sålänge det flyter så är synsinnet och ballanssinnet nöjda, och allt eftersom tråden mognat så har jag ju fått medhåll från olika personer så det är inte som om jag är unik med att uppleva det som jag gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad glad jag blir!

Jag som blir så ständigt irriterad när fps hoppar mellan 30-60 pga vsync, och nu finns det folk här som säger att det bara är i mitt huvud. Vad skönt, då behöver jag bara öka min medicinering istället för att skaffa ett andra 1080ti, det kan bli dyrt det.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

@kaya: Hur du än vänder och vrider på det så är det tekniskt omöjligt(såvida du inte har en skärm man kan klocka) men då ändrar du också Hz. Flyt i spel har med så många andra saker att göra också, det var nån som tyckte man skulle ställa en konsoll och tv, sen köra samma spel i datorn för att jämföra.
Det går inte heller pga portningarna, borttagna effekter mm för att konsollen skall klara titeln i fråga. Kanske du kan få en känsla av ökat flyt om du låser fpsen i spelet men den måste låsas så att det går att dela med skärmens Hz att tex 240fps alt 300 fps låst på en 60Hz skärm ser bra ut men tex 310 fps på en 60Hz skärm innebär att skärmen inte visar alla bilder och kan upplevas ryckig med exakta intervaller.
@Niczo Stäng av V-sync och lås fpsen i spelet till vad din skärm för Hz, fast orkar datorn inte hålla den låsta fpsen kommer du att få rycknigar, en förutsättning för att kunna låsa fps till skärmens Hz är att datorn orkar med att hålla den låsta fpsen annars kommer dt bli ryckigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag röstar för att @SWECLOCKERS borde göra ett blidtest angående detta,det är lite som att köpa högtalarkabel för 2k\metern.
Alla har åsikter och synpunkter men ingen kan bevisa något,Då Pal och NTSC antar jag är DVB-T alltihop nu så det går inte heller att jämföra längre, däremot var NTSC mycket blekare i färgerna jämfört merd vårat PAL fast dom hade 6fps mer.

Stämmer det verkligen att NTSC har 6 fps mer än PAL? Min minnesbild är att man för film utgår från 24 unika bilder per sekund. NTSC har en uppdateringsfrekvens på 60 Hz så det innebär att varannan filmruta visas två gånger och varannan ruta 3 gånger. Detta blir då 2 x 12 + 3 x 12 = 60 bilder per sekund. PAL inom Europa är baserad på vår elnätsfrekvens som är på 50 Hz. För film tar man varje unik bildruta och vsar den två gånger. För att kunna visa den på en tv behöver man därefter speeda upp filmen från 48 till 50 bilder per sekund. Det innebär att en film som är anpassad till PAL är i storleksordningen 4% kortare än originalet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pierre232:

@tvelander: Det är exakt det jag försöker säga ,folk spelar TEX CS med 300fps på en 1080P\60Hz skärm och säger att dom ser sån fruktansvärd skillnad, hade varit kul ifal SC gjorde ett blindtest med samma dator och uppkoppling och sen se resultatet på kanske 2-300 personer. Du kan inte mena att alla filmer du växt upp med och tittat på från vhs och framåt har laggat,i så fall har ni haft en trasig vuideospelare Har du tyckt att svt också laggat? Bildkvaliten har blivit mycket bättre förutom svärtan om man inte ser till nån oled version.

Vet inte om du är tekniskt insatt i spel moterer och inputlagg mot server + client side.

Men ja det gör skillnad 60 fps vs 300 fps på 60Hz skärm korrekt.

Sluta jämföra med film vi pratar inte TV film överhuvud taget

Det är inte ens nära samma sak liksom inte ens i samma solsystem!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pierre232:

@kaya: Hur du än vänder och vrider på det så är det tekniskt omöjligt(såvida du inte har en skärm man kan klocka) men då ändrar du också Hz. Flyt i spel har med så många andra saker att göra också, det var nån som tyckte man skulle ställa en konsoll och tv, sen köra samma spel i datorn för att jämföra.
Det går inte heller pga portningarna, borttagna effekter mm för att konsollen skall klara titeln i fråga. Kanske du kan få en känsla av ökat flyt om du låser fpsen i spelet men den måste låsas så att det går att dela med skärmens Hz att tex 240fps alt 300 fps låst på en 60Hz skärm ser bra ut men tex 310 fps på en 60Hz skärm innebär att skärmen inte visar alla bilder och kan upplevas ryckig med exakta intervaller.
@Niczo Stäng av V-sync och lås fpsen i spelet till vad din skärm för Hz, fast orkar datorn inte hålla den låsta fpsen kommer du att få rycknigar, en förutsättning för att kunna låsa fps till skärmens Hz är att datorn orkar med att hålla den låsta fpsen annars kommer dt bli ryckigt.

"men tex 310 fps på en 60Hz skärm innebär att skärmen inte visar alla bilder och kan upplevas ryckig med exakta intervaller."

Nej? vart får du det ifrån?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är "good enough" fler fps flyter väl bättre kan man säga men inte på långa vägar så att det är värt att offra grafik för. Däremot ser jag alls ingen skillnad på 120 och 144hz.

Optiker behövs inte. Grav synskada är redan konstaterad, men det har främst med det perifera seendet att göra. Jag ser bäst "i mitten" så att säga.

Intressant! Kan mycket väl ha med din upplevelse av att det inte är nån större skillnad i olika fps att göra, då det centrala seendet är fokuserat på bra skärpa, färg och upplösning medan det perifera är mer känsligt för rörelsestimuli. Ren teori att det är därför, men det känns rimligt. Frågan är då om det skulle vara tvärtom för folk som har en central defekt, dvs är de känsligare för låg fps? Finns i och för sig studier som visar att skakiga rörelser i periferin är lättare att upplösa än statiska stimuli, och att frekvensen på dessa rörelser spelar roll. Har inte i huvudet vad som var optimalt i sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet inte om du är tekniskt insatt i spel moterer och inputlagg mot server + client side.

Men ja det gör skillnad 60 fps vs 300 fps på 60Hz skärm korrekt.

Sluta jämföra med film vi pratar inte TV film överhuvud taget

Det är inte ens nära samma sak liksom inte ens i samma solsystem!

Inte för dig kanske, Men jag har ju sagt flera gånger (och även några andra i tråden) att för mig är det nada skillnad. Att se på en film i 30fps och att spela i 30fps flyter fint för mig, och jag märker ingen input lag heller.

Det är helt uppenbart att det är skillnad för dig, men för mig, och andra som helt svepande gör jämförelse med film så är det ju uppenbarligen inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Inte för dig kanske, Men jag har ju sagt flera gånger (och även några andra i tråden) att för mig är det nada skillnad. Att se på en film i 30fps och att spela i 30fps flyter fint för mig, och jag märker ingen input lag heller.

Det är helt uppenbart att det är skillnad för dig, men för mig, och andra som helt svepande gör jämförelse med film så är det ju uppenbarligen inte det.

Det är OLIKA tekniker och du rör på den ena bilden så du kan inte jämföra

Du kan inte jämföra spel mot film, det är helt onödigt har noll med saken att göra.
Ingen sitter tittar TV på en 240Hz med 1-2 MS skärm och typ inget inputlagg.
Alla TV har runt 40 MS och fruktansvärt inputtlagg jag kan inte lira något konsoll spela på TV för det tar halv sekund när jag trycker på knappen innan gubben hoppar.

Därav spelar jag konsoll på dator skärm. / CRT TV

Alla som spelar seriös konsol eller typ street fighter görs på dator skärmar med låg inputlagg eller tjock TV

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju inte bara det det handlar om. Folk säger att de kräver högre fps för spel än film, och det gör inte jag. Jag kan se på film i 18fps, och jag kan spela i 18fps. Upplevelsemässigt är det ingen skillnad för mig, sålänge det flyter så är synsinnet och ballanssinnet nöjda, och allt eftersom tråden mognat så har jag ju fått medhåll från olika personer så det är inte som om jag är unik med att uppleva det som jag gör.

Jag tror alla här inne kan rent fysiskt se och spela i 18FPS, men det är nog bara du som tycker det är okej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CynXen:

Jag hoppas du aldrig blir läkare eller forskare.

Har inget med politik att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Läkare och forskare är ju motsatsen mot socialdemokratisk nymodig politik på sätt och vis.

En forskare och läkare använder sig av kemi och fysik. 1 + 1 är faktiskt 2.

En socialdemokrat kan se 1 + 1 men sålänge han inte tagit fram kalkylatorn och slagit in 1 + 1 så stämmer det inte.

Dom fördummar situationer som är så solklara så det finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är OLIKA tekniker och du rör på den ena bilden så du kan inte jämföra

Du kan inte jämföra spel mot film, det är helt onödigt har noll med saken att göra.
Ingen sitter tittar TV på en 240Hz med 1-2 MS skärm och typ inget inputlagg.
Alla TV har runt 40 MS och fruktansvärt inputtlagg jag kan inte lira något konsoll spela på TV för det tar halv sekund när jag trycker på knappen innan gubben hoppar.

Därav spelar jag konsoll på dator skärm. / CRT TV

Alla som spelar seriös konsol eller typ street fighter görs på dator skärmar med låg inputlagg eller tjock TV

Fast vad då "Kan inte jämföra"?

Vid 18fps på en film gäller följande:

Jag tycker att det flyter
Jag märker ingen input lag
Jag får inte migrän eller åksjuka.

Vid 18fps på ett spel gäller följande:

Jag tycker att det flyter
Jag märker ingen input lag
Jag får inte migrän eller åksjuka.

För mig är det alltså absolut ingen skillnad och 100% jämförbart. De är helt lika. Samma universum, samma planet, samma subatompartikel. för mig Så jag kan utan problem göra den jämförelsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hellre 30fps och fullsmetat med ögongodis än 60fps och dålig grafik. Det är min åsikt.

Hjärnan börjar uppfatta en serie bilder som "rörliga" ungefär vid 15fps, så dubbelt upp, alltså 30 borde vara mer än tillräckligt för att det ska flyta.

Sen finns det ju såklart kategorin "elallergiker" och övriga nossebo-offer som på riktigt mår dåligt av själva "vetskapen" att det är 30 och inte 60fps men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

Bildstudie...
lol...
ytterst få som ser skillnad?!
Det är som dag och natt...

Att se på en 30-FPS bild är som att ha extrem screen täring

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan se på film i 18fps, och jag kan spela i 18fps.

Antagligen kör du spel där FPS inte är särskilt viktigt eller så har du extremt lågt ställda krav.

För att ta liknelser mot bilvärden, så kör du en tvåtaktare medan vi andra har 4 eller 6-cylindriga bilar. Vissa har även V8:or och V12:or som ger ännu jämnare gång. Eller ännu bättre elmotorer likt Tesla.

Men sitt du kvar med din tvåtaktare om det känns bra för dig. Försök dock inte övertala oss andra som är vana vid jämn och fin gång. Värden utanför har åkt förbi dig för länge sedan...

Vissa tar sig bara mellan punkt A till B, medan andra vill njuta av resan.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Fast vad då "Kan inte jämföra"?

Vid 18fps på en film gäller följande:

Jag tycker att det flyter
Jag märker ingen input lag
Jag får inte migrän eller åksjuka.

Vid 18fps på ett spel gäller följande:

Jag tycker att det flyter
Jag märker ingen input lag
Jag får inte migrän eller åksjuka.

För mig är det alltså absolut ingen skillnad och 100% jämförbart. De är helt lika. Samma universum, samma planet, samma subatompartikel. för mig Så jag kan utan problem göra den jämförelsen.

För dig jag men rent fakta är det helt olika och går ej jämföra för den ena är interaktiv med rörelse du själv skapar det är inte den andra

Dvs helt onödigt prata om film / tv

Du kan inte jämföra TITTA med ögonen ej röra mus på 240Hz i CS:GO vs att SPELA på 240Hz CS:GO
För det är helt olika dvs helt onödigt ens prata om att TITTA på 240Hz för det är inte TITTA som är det vi pratar om.

Du kan inte känna inputlagg utan att röra en konsol kontroll eller spela på en TV / Dator skärm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240