Spegling av hårddisk - Vad speglas?

Permalänk
Medlem

Spegling av hårddisk - Vad speglas?

Hej!

Hade en fundering bara när jag sitter och laborerar med mina hårddiskar. Om det är så att jag speglar en hårddisk till en annan. Speglas då även "borttagen information"?

Låt säga att jag har två diskar. DiskA innehåller 10 bilder. Innan jag speglar till DiskB tas dessa bilder bort. Så tillsynes speglas ju då en tom disk till en annan tom disk. Så frågan är då; Går det att återskapa dessa 10 bilder på DiskB? Har den dolda information också speglats? Är det från program till program?

Kanske en dum fråga, men en fråga oavsett.

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Speglar du så att säga manuellt så kopieras ju inget du inte vill. Använder du dig av raid1 så skrivs data samtidigt till båda diskarna, alltså finns bilderna på båda och borttagen data på båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du speglar efter att du tagit bort filer så följer inte det du tagit bort med, speglar du innan så finns borttaget på bägge diskar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du speglar efter att du tagit bort filer så följer inte det du tagit bort med, speglar du innan så finns borttaget på bägge diskar...

raid1 speglar väl på sektornivå? Då borde väl _all_ data speglas, inkl. data markerad som borttagen av filsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

raid1 speglar väl på sektornivå? Då borde väl _all_ data speglas, inkl. data markerad som borttagen av filsystemet.

Nja TS nämner spegling och menar antagligen mjuvaruspegling via OS, vad jag kommer ihåg så går detta inte på sectornivå.

hårdvaru raid1 bör det stämma för diskarna blir identiska.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Kan vara så ja, OP nämnde faktiskt aldrig raid i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||