Vad har ni för fasta utgifter per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Själv ser jag amortering och månadssparande som utgift men ingen kostnad! Själva amorteringen eller sparandet (långsiktigt) gör dig mindre likvid och därmed en utgift.

Jag anser samtidigt att amortering och månadssparande är den viktigaste utgiften av alla, det gäller att betala sig själv först.

Förstår inte vad du menar med att amorteringen gör en mindre likvid.
För varje krona jag amorterar så minskar ju mina ränteutgifter (Dock löjligt lite)
Kanske menar du att det finns bättre sätt att investera pengarna i än i huset ?

Permalänk
Medlem

Mängden likvida medel minskar om du amorterar. Istället för att ha pengarna på t ex ett bankkonto så binder du pengarna i bostaden. dessa är inte lika lätta att använda dvs mindre likvida.

Permalänk
Avstängd

2 vuxna och en hund i hushållet
Inkomst netto ca 49 000kr/mån

Villa i Västerås, köpt för 1,5 år sedan.

Ränta 5200 kr
Amortering 0 kr (Vi amorterade av 75 000 kr förra året för att ha amorteringsfritt i 5 år)
El, fjärrvärme ca 1500 kr
Vatten, sopor 200 kr
Tjänstebil 1500 kr (Detta är redan avdraget efter nettoinkomsten)
Husförsäkring 300 kr
Hund 400 kr (Hunden är dyrare än huset i försäkring)
Försäkring Olycka 300 kr
Mat och allt 4000 kr
Bredband 299 kr
Storytel 169 kr
Tidal 99 kr
TV 400 kr
Telefon 199 kr (1 st då jag har företagslur)

Summa 13 066 kr
Jag tror inte jag missat något men vi puttar in 18 000 i huset varje månad exk. mat och det driver allt plus en hel del renovering och annat också.

Pengar som blir över gör man vad man vill för.
Jag spar alltid minst 6000 kr och sambon runt 4000 kr. Jag brukar också sätta över det som är kvar i slutet av månaden så det kan bli allt från 0-6000 kr till i sparande.

Vi överlever och njuter av livet så jag klagar inte. Behöver inte heller snåla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fasta kostnader/räkningar: runt 7000kr/mån, mat+allting annat: runt 20.000kr/mån
2 inkomster på sammanlagt runt 37000kr/mån efter skatt. 2 vuxna och 2 marsvin i bostadsrätt.
Vi kunde spenderade klart mindre/mån men vi trivs som det är.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

själv i en 3a
hyra 3600 (ink bredband)
mat 3000
el 250 (ca. ink nät)
fack 300
mobil 100
hemförsäkring 100
snus 400
= 7750

Permalänk

runt 5200:- (lägenhet, 2:a). inkomst (sjukersättning) 11500:-/mån. kan köpa det jag vill tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag själv har aldrig förstått det för att har man viljan att slippa det man gör idag ser jag inte varför man skulle vilja göra det i 15-20 år tills man kan pensionera sig. Då förändrar jag hellre min situation nu så att varje dag känns bra istället, har man det bra nu kommer man inte heller ha ett sug för att "slippa" det i framtiden. Sen är jag ju en person som aldrig skulle kunna gå i pension helt ändå, min fritid idag består till stor del att jobba på diverse företagsidéer med vänner och se om de leder till nått roligt så när jag väl går i "pension" kommer det mest vara arbete med massa företag ändå.

För min del handlar det om att ha möjligheten. Jag trivs med det jag gör just nu och har inget intresse av att sluta. Vist det hade varit skönt att gå ner till 80% för att få lite mer tid men jag hade inte spenderat den på något vettigt

Det blir också ett tydligt mål, istället för att spara pengarna på hög så ser jag två möjligheter, flytta till en bättre bostad eller sluta arbeta tidigare. Genom att spara pengar så kan jag även köpa roliga saker som min avkastning kan betala vilket gör att jag har köpt dom "gratis"

Men gå i pension är det största och tydligaste målet samt det som skulle påverka en störst vilket där med blir ett roligt mål även om man inte vantrivs med det man gör just nu.

Skrivet av griid:

Tydligen kan man gå i pension tidigt i Norge, går bra med oljefonden

Det är fullt möjligt att göra i Sverige också med lite disciplin i sin ekonomi och ett långsiktigt perspektiv så behöver man inte arbeta tills man är 65 utan att uppoffra allt roligt i nuet.

Skrivet av Cadtekniker:

Förstår inte vad du menar med att amorteringen gör en mindre likvid.
För varje krona jag amorterar så minskar ju mina ränteutgifter (Dock löjligt lite)
Kanske menar du att det finns bättre sätt att investera pengarna i än i huset ?

Genom att amortera eller månadsspara långsiktigt så låser du pengar som du inte kan använda till något annat. Därav blir du mindre likvid, du tar därmed pengar och lägger på en sak vilket gör att de inte kan användas till något annat.

Detta har inget att göra med om att du tjänar pengar i längden genom att antingen mindre ränteutgifter eller avkastning utan enbart att du inte kan använda dom pengarna till att festa med polarna

Jag förespråkar att man skall betala sig själv först, därför ser jag detta som en tydlig post av utgifter varje månad som skall "betalas" sen är det dock jag själv som vinner på detta i slutändan så därför är det inte en kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Eftersom ingen annan frågat får jag föra det, av nyfikenhet. Varför ska ni gå i pension 20 år innan man "ska" gå i pension? Det är ju rätt mycket pengar CI snackar om. Och vad ska ni göra med all den fritid ni får?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trivs väldigt bra på mitt jobb. Kan inte tänka mig ett bättre jobb. Jag vill bara inte leva efter ett schema och tycker det verkar onödigt att slösa bort livet på att jobba för något företag en tredjedel av livet. Får inte ut något av det annat än pengar.
Det finns sååååå mycket annat på den här planeten att göra och man har bara ett liv att göra allt på. Hinner inte riktigt med allt på 4-5 veckors semester varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

För min del handlar det om att ha möjligheten. Jag trivs med det jag gör just nu och har inget intresse av att sluta. Vist det hade varit skönt att gå ner till 80% för att få lite mer tid men jag hade inte spenderat den på något vettigt

Det blir också ett tydligt mål, istället för att spara pengarna på hög så ser jag två möjligheter, flytta till en bättre bostad eller sluta arbeta tidigare. Genom att spara pengar så kan jag även köpa roliga saker som min avkastning kan betala vilket gör att jag har köpt dom "gratis"

Men gå i pension är det största och tydligaste målet samt det som skulle påverka en störst vilket där med blir ett roligt mål även om man inte vantrivs med det man gör just nu.

Jag håller som sagt helt med om att man skall spara, jag och frun lägger undan en okej summa per månad till sparande och amortering, sen nallar vi ju eventuellt av den högen om vi köper en bil eller bostad osv. Att ha pengar för att ha mer medel att röra sig med i framtiden och då vara mer fri förstår jag helt klart, det kan vara fri att köpa något man vill ha eller fri att satsa på en företagsidé med större startkapital.

Jag förstår som sagt bara inte idén med att vilja pensionera sig i förtid och att det är vad som driver sparandet, mest för att min fritid innehåller mycket företagsidéer som jag undersöker och satsar lite på för att det är skoj. Jag lär aldrig pensionera mig helt då jag alltid kommer ha något företag eller projekt igång.

Det handlar inte om att vantrivas eller ej utan det handlar om att göra vad man vill varje dag istället. Mitt förra jobb var inte alls så fritt som jag ville så då bytte jag till ett mycket friare sådant, vill jag sova till 10 gör jag det, vill jag åka till en kompis i ett annat land imorrn gör jag det osv. Det bytet visade mig att det var inte att arbeta jag ogillade (som jag alltid trott) utan det var att inte vara fri. Snart vill jag nog jobba i egen regi så då kommer jag göra det istället för att se om den lilla extra friheten där är nått jag vill ha.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Aktsu:

Jag förstår inte din logik, du säger att du gillar den situation du är i idag? Varför vill du då sluta jobba? Om du däremot har saker du hellre gör om 10 år så borde du ju vilja göra dem nu istället för att vänta? Inget säger att man måste gå ned så värst mycket i lön för att gå ned i arbetstid, skaffa ett friare jobb där resultat räknas mer än timmar så är du hemma t.ex.

Klart det är bra att spara men det är mer resonemanget jag inte riktigt förstår, är jag inte helt nöjd med min situation idag så ser jag till att förändra den pronto, inte vänta 10 år.

Helt riktigt
När jag var 22 så planerade jag att gå i pension vid 40 års åldern..
Finns inte på kartan idag, när jag är uppe i den åldern!
Flera saker:
Man bygger på sig erfarenheter som kan omsättas till saker man tycker är roligt att jobba med

Livet träffar en rakt i fejset och man blir mindre egoistisk. Man kanske får någon liten att försörja..

Sociale livet på jobbet, värt allt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ungkarl som jobbar med data.

Boende: 5000:-
El: 0:- (Ingår i hyra)
Fack/A-kassa/Försäkringar: 600:-
Bredband/tv: 0:- (Ingår i hyra)
Telefon: 0:- (Jobbet pröjsar)
CSN: 600:-
Betala av "ung och dum" lån: 3000:-
Sparande: 5000:-
Mat: 2000:-
Netflix, Humble Monthly, Osv: 300:-

Totalt: 17000:-

Total inkomst(efter skatt): ca 20000:-

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag trivs väldigt bra på mitt jobb. Kan inte tänka mig ett bättre jobb. Jag vill bara inte leva efter ett schema och tycker det verkar onödigt att slösa bort livet på att jobba för något företag en tredjedel av livet. Får inte ut något av det annat än pengar.
Det finns sååååå mycket annat på den här planeten att göra och man har bara ett liv att göra allt på. Hinner inte riktigt med allt på 4-5 veckors semester varje år.

Är det inte dags att byta jobb om det enda man får ut av det är lönen? När jag börjar känna att jag inte utvecklas och lär mig nya saker på en arbetsplats så byter jag jobb. Gällande det sista så borde du hitta en arbetsplats som erbjuder mer än 25 semesterdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag trivs väldigt bra på mitt jobb. Kan inte tänka mig ett bättre jobb. Jag vill bara inte leva efter ett schema och tycker det verkar onödigt att slösa bort livet på att jobba för något företag en tredjedel av livet. Får inte ut något av det annat än pengar.
Det finns sååååå mycket annat på den här planeten att göra och man har bara ett liv att göra allt på. Hinner inte riktigt med allt på 4-5 veckors semester varje år.

Jag får verkligen inte ihop det här, du kan inte tänka dig ett bättre jobb men du verkar missnöjd med ditt jobb? Du vill inte leva efter ett schema? Du tycker även det är slöseri med din tid att jobba för det företaget och du får inte ut något mer än pengar. Låter som det bästa jobbet du kan tänka dig är rätt annorlunda från det du har...

Skrivet av Trigger:

Helt riktigt
När jag var 22 så planerade jag att gå i pension vid 40 års åldern..
Finns inte på kartan idag, när jag är uppe i den åldern!
Flera saker:
Man bygger på sig erfarenheter som kan omsättas till saker man tycker är roligt att jobba med

Livet träffar en rakt i fejset och man blir mindre egoistisk. Man kanske får någon liten att försörja..

Sociale livet på jobbet, värt allt

Skulle inte säga att det har något med mindre egoism att göra, om något mer egoism. Har insett att man får se till att forma sitt liv som man vill ha det och att vänta på att leva det liv man vill är galenskap. När jag var nyexad trodde jag dock att enda sättet att leva som jag ville var att pensionera sig men så var det inte alls. Då kändes det själsdödande att gå efter andras schema och tvinga sig upp tidigt på morgonen för att sitta på något trist kontor X timmar per dag, helgen kändes heliga och semestern längtades efter. Minns jag kunde bli upprörd om jag någon helg behövde göra något jobb för att det skulle hinnas med.

Med lite skinn på näsan insåg jag att man i stora drag kan få forma sitt eget arbetsliv så att det passar det liv man vill leva, förutsatt att man är värd mer för företaget än man är problem (eller om man är egenföretagare). Att jobba på mina villkor har jag inget emot alls, helger känns inte så speciella längre och semestern kan få komma när som, längtar inte alls efter sommarledigt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Busskort+Bensin+Mobil+Träning: Jobbet betalar
Akassa+Fack+Övrigt småskit netflix exvis: 700
Avgift boende+vatten+el+hemförsäkring+internet: 1600:-
Amortering alt spar+Ränta bolån 6200 (räntan är 750 resten amortering/sparande)
Övrigt: 300
Kreditkort (mat, kläder, skräp): 7000
Hälsa prover, medeciner, tillskott läk besök både privat och allmän sjukvård: 10000-50000
Totalt: ~15500 + 10000-50000 (när bolånet är borta och hälsan är bra ~9000 i utgifter)

Budget snitt månad (har sparat rätt länge så bufferten håller 1år till)
In: 18000 (10000-23000) beroende på frånvaro (har rätt mycket tjänstledigt sjuk+sjukvårdbesök typ 50% av en heltidstjänst)
Ut: 25000 (9000 i framtiden, har månader när jag har pungat ut upp till 50.000 men det går från sparkontot)
Tot: -7000 (+14000 kvar på kontot i framtiden om allt löser sig)

Permalänk
Medlem

Hyra 2000
mat 1500
Försäkring 150
EL 150
Fiber (nätavgift + Proxy) 279
Mobil 399

~ 4500kr

Lever grymt billigt så kan "leva" mera för varje krona jag tjänar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår som var påväg åt helt fel håll

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Är det inte dags att byta jobb om det enda man får ut av det är lönen? När jag börjar känna att jag inte utvecklas och lär mig nya saker på en arbetsplats så byter jag jobb. Gällande det sista så borde du hitta en arbetsplats som erbjuder mer än 25 semesterdagar.

Nä. Då är det dags att gå i pension och sluta jobba asap, för det finns verkligen inget bättre jobb för mig!
Tror man att det rätta är att byta jobb så kan man göra det. Det tror inte jag är det bästa för mig.

Skrivet av Aktsu:

Jag får verkligen inte ihop det här, du kan inte tänka dig ett bättre jobb men du verkar missnöjd med ditt jobb? Du vill inte leva efter ett schema? Du tycker även det är slöseri med din tid att jobba för det företaget och du får inte ut något mer än pengar. Låter som det bästa jobbet du kan tänka dig är rätt annorlunda från det du har...

Alla är vi olika. Så lätt är det.
Jag är inte det minsta missnöjd med mitt jobb. Men jag kan tänka mig många andra saker att göra som är bättre än att jobba.

Permalänk
Medlem

Brukar inte fundera så mycket på kostnaderna per månad. Istället tittar jag på varje utgift och kollar om det är rimligt eller om jag måste göra en förändring. Sedan är det ingen stress när man har bra inkomster. Men man ska alltid vädera varje kostnad om den är absolut nödvändig.

I vår familj är vi två vuxna. Vi sparar ca 35.000-40.000kr per månad. Ibland blir det mindre, men då beror det på någon investering i villan vanligtvis. Exempelvis när vi köpte spabadet (95.000) eller när jag byggde mitt biorum. Det kostade totalt runt 70.000kr allt som allt. Men jag ser det som en investering som gjorde att värdet på huset gick upp förhoppningsvis, även om vi trivs jätte bra och har inga planer på att sälja. Jag har egentligen inga problem med stora kostnader så länge man får tillbaka pengarna. Så brukar det ju vara med pengar man spenderar på sitt boende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag och tjejen (frun heter det visst nu)
Boendes i Bostadsrätt i Årsta.
3 katter inga barn.

Fasta som vi inte "kommer ifrån";
Avgift: 3700:-
Ränta: 2000:-
Amortering: 2000:-
El; ca 300 i månaden (har terrarium, drar satan den där lilla rackaren)
Tv o Bredband 95:-
Fack o A-kassa för båda 650:-
Hemförsäkring; 120:- (inkl olycksfallsförsäkring osv)

Fasta som går att påverka lite hur vill;
Mat,; 4500 (inkluderar även tvättmedel, schampoo, toapapper osv)
Gemensamt sparande; 5000:-
MC-försäkring båda; 600:-
Mobiltelefoner; 390:- (för båda sammanlagt)
Garage; 1500:- (för båda)
Städhjälp: 1200:-

Inkomster på sammanlagt 60 000:- efter skatt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Bor ensam i en 3:a (Bostadsrätt. Ligger i en relativt stor stad med 110k invånare)
Hyra: 4300
Ränta: 1000
Amortering: 1700
El: 200
Bredband: 150
Mobil: 349
Netflix: 60
Fackavgift + akassa: 700
Bilförsäkring 850
Reparationbil: 1500 (sätter undan detta varje månad för framtida reparationer)
Gym: ((300*12)-1500)/12 (Friskvård) = 175

Ca 11k per månad totalt.
Sen tillkommer bränsle kanske 1k, mat mellan 2-4k så runt 15 000.

Brukar få in mellan 24-35k per månad efter skatt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Räknade på detta förut och kom fram till ca 12-13k per månad.

Testar igen... Gissar löst på vissa siffror.

Hyra, 6k (ingår värme, vatten, underhåll av kök/badrum) -- bor ensam i 3a 5 min från göteborg C
Bredband, 300
Mat, 2-3k (lunchar ute på jobbet varje dag)
El, kanske 200 i snitt per månad?
Mobil, 300
Spårvagnskort, 1k
Så det utgifter jag kan "räkna med" är ändå 10k, sedan kan det variera. Oftast köper jag spel, datorkomponenter eller annat så att genomsnittet utgifter på en månad uppnår 13k precis som jag minns att jag räknat på tidigare.

Tjänar netto 26k.
26k - 13k = 13k.
Sen avsätter jag 2k till ett annat bankkonto men det är skitsamma, vet inte riktigt varför jag gör det.

M.a.o. går halva min nettoinkomst till utgifter och jag bygger på med minst 10k varje månad. Har inga utestående lån (aldrig tagit ett lån i mitt liv) eller amortering eller annat.

Är i skede att spara ihop till en buffert på bankkontot på ca 300k, för att sedan kanske börja investera resterande överblina pengar som kommer in.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd tycker jag. Och att skriva upp sina löpande utgifter är bra att göra. För ca 12 år sedan så levde jag verkligen snålt. Blev av med jobbet och vips så vart det ännu svårare som ensamstående med barn. Att jag hade stenkoll på alla fasta utgifter gjorde att jag klarade mig.
träffade sambo, jobb igen och vi kunde köpa en bostadsrätt. Amorterade bort lånet på 5 år och sedan sålde med bra vinst. Att vara skuldfri tycker jag är en oerhört skön känsla. Jag förespråkar: Amortera så mycket ni kan.
Inkomst nu: mellan 36-40 000 beroende på OB. Sambo 100%, Jag: 70-80% arbete
våra utgifter ungefär:

9400:- hyra 106kvm stor 3:a med parkering (dyr, vi letar mindre 3:a)
450:- El (letar billigare)
379:- (snart 399:-) Telia fiber
99:- + 188 (Boxer+TV licens) (nästa år blir det nog säga upp allt detta)
99:- Netflix
150:- Spotify Familj
132+533:- Våra A-kassor/facket sambo (Jag sa upp facket denna månad)
300:- ca kostnad tre livförsäkringar
218+249:- Mobiler
4000:- mycket olika. inga halvfabrikat, vi har koll men snålar inte.
966:- skatt+försäkring+bensin. nästan ny bil. vågar inte räkna på alla extra utgifter som kommer till.

Summa: 16 875:-
Lägger undan det som blir över. Oftast över 15k per månad. börjat lite med fonder nu med..
Båda har nu detta år gått ur kyrkan vilket medför ca 5800:- mindre i skatt nästa år.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag räknade efter, så bra att man fick en anledning.

Hyra (inkl. underhåll, varm/kallvatten): 5650 (3:a i Uppsala)
Mat: ca. 3000 kanske (varierar, äter nästan aldrig ute)
Busskort: 580 (köper årskort som är över 200:- billigare per månad än månadskort)
Hemförsäkring: 150
Försäkring: 200
El: 400 (Nåt ocker från Vattenfall, borde kunna hitta nåt billigare men inte orkat)
CSN återbetalning: 550 (ingen mening att betala mer när räntan är så låg)
Fack+A-kasa: 225
Internet: 399 (250/100 Mb)
TV: 340 (Viasat+SVT)
Spotify: 99 (kanske ska sluta med då jag inte lyssnar så mycket, men samtidigt bekvämt att ha)
Mobil: 0 (via företaget)
Årskort bad/gym: 0 (friskvårdsbidrag)

Totalt: 11593:- men vissa av utgifterna är månadssnitt, då de är per kvartal/år så vissa månader blir det mer, andra mindre.

Brukar spara undan det som var kvar när lönen kommer varje månad. Blir allt mellan ingenting och 10 000:- beroende på hur mycket man "unnat" sig. Sparade undan ca. 42 000:- förra året och band det i 3 år, så det blir väl 3500 i snitt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fasen vad alla är duktiga på att spara.

Tror vi har in runt 60k ihop. Gissar på att 25k går till amortering,mat osv sen tror jag fasen att vi bränner av det mesta på renovering, resor, nöjen osv.

Självklart har vi en buffert på ca 100k.

Gött o leva livet till fullo medans man är kapabel

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Månadskostnader
Hyra: 2400kr inkl bredband
Mat: 2500kr
Fackavgift: 300kr
Hemförsäkring: 80kr
Tandvårdsförsäkring: 120kr
Mobil: 100kr

Totalkostnad per månad: 5500kr

Resten kläder, nöje osv har inga fasta utgifter, köps på behov!

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Bor i en fullt betald bostadsrätt på 67kvm själv.
Hyra: 3800 inkl bredband, tv och parkering.
Försäkringar ca 600:- inkl bilförsäkring
Mobil 245:-
Akassa 125:-
El: 250-300:-
Så fasta kostnader strax över 5k.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Sambo med min tjej i en etta i växjö. (hon pluggar)

Boende: ca 2000 (med el och bredband)
Telefon: 400 kr
Spotify:149 kr
Fadder: 100 kr
Mc försäkring: ca 220 kr
Buss: 540 kr
Mat: 2000 kr
Träning: 200 kr

Säg 6000 kr

Sparar ca 9000 kr i månaden, det som blir över gå till nöje eller sparande. Har just nu netto på ca 18 500, blir några tusenlappar till i höst med nytt jobb. Kommer dock då få min nya bil så blir att betala av på den då men blir samma övriga kostnader + bensin då.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Är 26 år, delar en 1'a på 37kvm.

Hyra: 2200kr (El/vatten/värme ingår)
Mat: 2000kr
Mobil: 80kr
Bredband: 220kr
Hemförsäkring: 35kr
Gymkort: 120kr

Totalkostnad per månad: 4655kr.
Inkomst efter skatt: 24k kr.

Har endast cykel och äter sällan ute på jobbet.
10k går till fonder varje månad.
Övrigt går åt till lite blandat varje månad; kläder, bio, blandad elektronik.

Försöker att spara det kan kan för att kunna leva på avkastning så snart som möjligt.
Låter som att man lever riktigt trisst, och lite så är det ju ändå.

Permalänk
Medlem

@Nidala: När räknar du att kunna leva på avkastning?

Själv hade jag aldrig kunnat leva så då jag har haft närstående som haft liknande levende sen bara trillat av pin av sjukdomar olyckor osv och levt snålt och inte unnat sig saker. Fan va tråkigt och dö men inte levt livet.

Jag sparar så jag ska få en okej pension utöver det så går jag/vi lös på pengarna och köper det vi vill, Reser dit vi vill, Ger ungarna det dom vill ha osv.

Håller på o sparar ihop och ska köpa mig en helt onödigt dyr motorcykel för 150k nu snart med en försäkring på 15k om året men va fan det är kul och jag är fortfarande ung (31) och passar på nu.

Finns ju inget som garanterar att man lever tills 50.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Faak vad folk kommer undan billigt.

Blir mer och mer sugen på att flytta från Stockholm, jag och sambon ligger på 22k/mån bara på bostad+parkering Och då bor vi definitivt inte extravagant.