Borde jag vara orolig? GPU-fläkt seg utan MSI afterburner

Permalänk
Medlem

Borde jag vara orolig? GPU-fläkt seg utan MSI afterburner

Hej!
Har precis installerat ett nytt system.
Kopplade in allt; allt verkade fungera bra.
Dock kraschade datorn i spel, såg att GPU-fläkten knappt arbetade och tempen steg till 80C .
Nu har jag installerat MSI afterburner och höjt fläkthastigheten och allt rullar på .

Men borde jag vara orolig för att nåt inte fungerar?

system:
GTX 1060 3GB
msi b350 mortar
ryzen 5 1600x

Permalänk
Medlem

@Turbojan:
Jag hade varit lite orolig då det kan vara fel på chippet som styr fläktarna, men eftersom jag inte vet ngt om det kortet, kan jag inte säga om det är det eller inte.

Jag har ett R9 380 kort, och har valt att köra en custom fläkt kurva i MSI Afterburner, för att jag inte gillade att kortet gick upp till 60-65 grader i idle innan fläktarna drogs igång, eftersom kortet är semi-passivt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Hej!
Har precis installerat ett nytt system.
Kopplade in allt; allt verkade fungera bra.
Dock kraschade datorn i spel, såg att GPU-fläkten knappt arbetade och tempen steg till 80C .
Nu har jag installerat MSI afterburner och höjt fläkthastigheten och allt rullar på .

Men borde jag vara orolig för att nåt inte fungerar?

system:
GTX 1060 3GB
msi b350 mortar
ryzen 5 1600x

Spel ska normalt inte krascha vid 80c, om det är en Founders editon kort så är tillåten temp som den kan nå vid spel 83c utan att nått ska kunna krascha, och absolut max temp är 92c, dock går kortet upp över 83c är nått fel eller bara uselt kylt chassi.
Dock vanlig temp med ett välventilerat chassi ca 74-75c

Är det en 1060 ej founders editon (referensdesign) så brukar target temp ligga lite lägre...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Turbojan:
Jag hade varit lite orolig då det kan vara fel på chippet som styr fläktarna, men eftersom jag inte vet ngt om det kortet, kan jag inte säga om det är det eller inte.

Jag har ett R9 380 kort, och har valt att köra en custom fläkt kurva i MSI Afterburner, för att jag inte gillade att kortet gick upp till 60-65 grader i idle innan fläktarna drogs igång, eftersom kortet är semi-passivt.

Skrivet av ggustavsson:

Spel ska normalt inte krascha vid 80c, om det är en Founders editon kort så är tillåten temp som den kan nå vid spel 83c utan att nått ska kunna krascha, och absolut max temp är 92c, dock går kortet upp över 83c är nått fel eller bara uselt kylt chassi.
Dock vanlig temp med ett välventilerat chassi ca 74-75c

Är det en 1060 ej founders editon (referensdesign) så brukar target temp ligga lite lägre...

Ja alltså.. det är ett gtx EVGA 1060 3gb SC, fabriksklockat. funkade fint i min tidigare dator (bytt alla delar utom GPU).
Men jag vet inte om jag ska låtsas som att problemet inte finns i och med att det fungerar nu med MSI afterburner helt som det ska, eller om det är fel på någon hårdvara/mjukvara. Hur skulle ni gjort i mitt läge? Ska jag prova uppdatera BIOS?

Idle-tempen nu är 35C, så det är ju fine. Hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbojan:

Ska jag prova uppdatera BIOS?

Inte BIOS utan VBIOS (d.v.s grafik-kortets BIOS)
EVGA har tydligen släppt en version som har en annan fläkt kurva.
EVGA GeForce GTX 1080/1070/1060 BIOS Update

Men om det fungerar med MSI Afterburner, så hade jag inte "pillat" med det, då precis som med uppdatering av ett moderkort's BIOS kan det gå fel, och man dödar kortet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Turbojan: Skulle nog rekommendera att du inte pillar med VBIOS. Lägg in en custom fan curve i MSI Afterburner och klicka i att du vill att ändringarna i Afterburner implementeras när datorn startas så bör du vara på det gröna. Alternativt att du reklamerar kortet och förhoppningsvis får ett nytt på garantin.