Hur ser jag till att jag inte bryter mot någon Copyright?

Permalänk

Hur ser jag till att jag inte bryter mot någon Copyright?

Jag är en indie utvecklare som håller på att göra ett spel, och undrar hur jag ser till att jag inte bryter mot någon Copyright, t.ex. med namnet på spelet eller mitt företag?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Jag är en indie utvecklare som håller på att göra ett spel, och undrar hur jag ser till att jag inte bryter mot någon Copyright, t.ex. med namnet på spelet eller mitt företag?

Upphovsrätt täcker inte namn på saker. Det handlar i så fall om varumärkesintrång om du använder någon annans namn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

https://www.prv.se/sv/varumarke/databaser/ samt googla på namnet du är sugen på, ett varumärke behöver inte nödvändigtvis vara registrerat, utan kan även vara "inarbetat/vedertaget"..

Sen tar du en fundering på om det är risk för förväxling med annat kändare varumärke. typ
typ Call of dutys, eller Samsumg

Annars är det i princip bara att köra.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Svårt att riktigt skydda sig när det gäller varumärkesintrång då saker är lite absurda där.
Möjligt att oavsett vilket enskilt ord du har som någon annan använder så kan de hoppa på dig.
Gissar på att man skulle vinna i en domstol men inte många som har råd att lägga allt på hyllan och slåss i ett par år mot ett stort företag.
Bethseda tex har gett sig på 'Scrolls' pga 'Elder scrolls' samt 'Prey for the gods' pga 'Prey'.