Uppgradering av min nuvarande dator

Permalänk
Medlem

Uppgradering av min nuvarande dator

Tjena!

Min burk har några år på nacken nu och det känns som att det är dags för en liten uppgradering. Jag lirar mestadels Overwatch och vill kunna köra på 1920x1080 med hög o stabil fps. Lirar för tillfälligt på 1366x768 med lägsta inställningarna, men får lite problem då och då.

Min nuvarande dator ser ut såhär, finns kanske något att behålla. Vill som sagt att den ska kunna spela OW utan några som helst problem, vara framtidssäker för kanske andra spel. Har väl inte direkt någon budget, men lirar inga direkt krävande spel och på maffiga inställningar osv så det maffigaste behövs ju inte.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2746525/manderny

Permalänk
Medlem
Permalänk

@MANDER: Delarna är ju helt ok. Det som jag kan tänka är att uppgradera grafikkortet till något kraftigare.

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Okej, då kanske det räcker med att bara skaffa ett GTX 1060 till att börja med

Permalänk

@MANDER: Har kollat runt lite på olika tester mm och ja, cpun hänger med ganska bra i spel och ser ut att prestera väldigt bra med ett kraftigare grafikkort.

Edit Gtx 1060 hade varit en bra uppgradering.

Permalänk

@MANDER: Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Har väl egentligen inte direkt någon budget. Men jag menar, jag spelar CSGO, Overwatch i stort sett. Kör på högsta upplösningen och sen på sämsta inställningar för så bra flyt som möjligt. Spelar inte krävande spel. Så vet inte om det är värt att lägga mer pengar på ett 1070 eller 1080 när det känns som att 1060 kommer att göra jobbet.

Permalänk

@MANDER:

Jag håller med. Ett 1060 är en bra uppgradering och klarar galant dessa spel.

Permalänk

@MANDER:

Nätagget ska också klara av ett 1060. Ram kan du ju också uppgradera i framtiden vid behov. Men 8gb är ju helt ok för de flesta spel.

Edit: Hittade en video med ett gtx 1060 och i5 3570k test med cs go: Video
I5 till vänster.

Verkar också som att du kan överklocka processorn med ditt moderkort, dvs om kylaren kyler bra. Det hade gett dig lite mer kraft.

Permalänk

Om du inte har överklockat så gör det + köp Gtx 1060 6gb så kommer det nog ge en stor boost.
Kanske köpa ny cpu kylare beroende på hur mycket du vill överklocka

Permalänk

@kebabhazzan: Exakt, Finns ju tex ett MSI GeForce GTX 1060 6GB OC för 2790kr på webhallen+ Rocket League.

Länk: Webhallen

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Kanon! Tack så mycket för hjälpen! Då blir det att beställa ett 1060 bara. Vilken version av kortet bör man ta, eller det spelar typ ingen roll?

Annars slänger jag iväg en beställning på detta.

https://www.inet.se/produkt/5402807/asus-geforce-gtx-1060-6gb...

Permalänk

@MANDER: Är det värt 500kr extra för det du länkade eller är det jag länkade ovan ok? Om du föredrar Inet så finns liknande kort här. Länk Men 200kr dyrare än hos webhallen.

Set 100mhz skillnad på boostclock men det kanske inte är så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Jag har ingen aning, kollade bara mest populära på inet typ. Men jag kör på det du länkade och så köper jag mig en ny CPU kylare så jag kan överklocka.

Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo lär väl räcka för överklockning?

Permalänk

@MANDER:

Borde räcka, kan kolla vidare. Men kan tipsa om elgiganten som säljer ut den för 199kr. Länk

Beställde faktiskt samma denna vecka men har inte kommit än.

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Ah kanon! Då beställer jag allt från Elgiganten istället

Permalänk

@MANDER: den funkar fint till överklockning. Just nu är det ju brist på grafikkort överlag och de ligger dyrare än vanlig faktiskt .
Vilket grafikkort du väljer spelar ingen större roll bara det är från de större tillverkarna ex msi , asus , gigabyte osv. Asus dual brukar vara en av de billigare men har även bra kylning.
Gtx 1060 för 3490kr är inte värt. Om du kan vänta så kan det vara värt då det brukar komma lite reor med Gtx 1060 för runt 2500kr

Permalänk
Medlem

@kebabhazzan: Okej! Men då köper jag ett MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1, det verkar vara lite mer prisvärt i så fall!

Permalänk

@MANDER: Såg annars att inet har en Be quiet pure rock för 199kr+ fri frakt om man väljer sweclockers fraktfritt. Men cooler mastern borde vara lite bättre eftersom den är tyngre än be quieten. Länk till kylaren Be quiet

Sweclockers fraktfritt Fraktfritt

Permalänk

@MANDER: Bra att den fanns på elgiganten, då får du ju fraktfritt, och kan ta cpu kylaren med

Men vet inte om du får spelkoden för Rocket League men det gör kanske ingenting.

Permalänk
Medlem

Så, då var allting beställt! Tog allt från Webbhallen, smidigast så samt jag fick Rocket League på köpet. Elgiganten hade ingen kylpasta i heller.

Permalänk

@MANDER:

Najs, hoppas att du blir nöjd