Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

crossfire r9 390 hjälp!

Hej!
Jag har nu för första gången försökt mig på en crossfire setup av två st radeon r9 390, och det har inte gått så bra.. jag kan inte ett smack om crossfire, och jag är verkligen ingen höjdare på datorer, så döm mig ej. Jag har testat i Crysis 3 och Shadow of mordor och det går hur bra som helst i ca 30 min sedan kraschar datorn. jag har märkt att ena kortet blir ganska varmt under belastning (ca 77 grader) och att fläktarna går på högvarv när jag lirar. det kan påverka krascherna kanske?

Specs på datorn:
CPU: i7 4790k
MOBO: GA-Z97X-Gaming 3
RAM: 16gb ddr3
GPU: XFX 390 8 gb och sapphire r9 390 8gb
HDD: 1 kingston SSD 120gb + 1 Samsung 240gb SSD + 1tb Seagate vanlig hd
PSU: corsair ax850
CHASSI: Fractal Design R3
OPERATIV: Windows 10
FLÄKTAR: 6st 120mm

jag tänker att det kan vara att jag har för svagt PSU som gör att den kraschar, men innan jag slänger massa pengar på en ny vill jag kolla om det kan vara något annat som påverkar. kan det vara att det är två olika kort (XFX och Sapphire) med olika klockhastigheter som påverkar? hade även lite problem med drivrutiner tidigare, men då kom det upp ett varningsmeddelande att det var driver error, men det gör det ej nu.

som sagt är det mitt första försök på crossfire, så jag kan ha gjort något fel vid installation eller ha fel settings osv.
skulle vara oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

@alni08:

77 Grader är rätt lugnt för ett 390 de är varma, mitt 290 låg på 92 innan jag bytte till vattenkylning. Men om du har en benchmark på och kör lägger sig korten på närmare 80 grader? Effekten bör vara okej för eftersom du spelar i 30 minuter innan det dör, bör stängas av omgående vid full last. Läs lite om drivrutinerna med vissa kan fungera bättre med crossfire och vissa inte osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy:
92 grader låter ju som att kortet skulle smälta! jag kan kolla temperaturen ligger vid benchmark. Drivrutinerna har jag hämtat AMD:s program Crimson eller vad det nu heter som ska känna igen hårdvaran och installera drivrutinerna automatiskt. kan man hitta drivrutinerna manuellt på annat sätt kanske? vartifrån fick du dina?

Permalänk
Medlem

@alni08:

Går in på amds hemsida och väljer os, etc och laddar hem de senaste. Nej 92 grader är egentligen lugnt, när 290 kom låg de på ca 94 med standardkylaren ingen fara med det mer än att prestandan kan sänkas för det måste klocka ner sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy:
avinstallerade det gamla och installerade det senaste från amd:s hemsida, men fortfarande så krashcar det efter ca 30-40 min
vad fan är problemet?!

Permalänk
Medlem

@alni08: Blir processorn eller nätagget för varmt kanske?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Avstängd

Sitter grafikkorten väldigt nära varandra? använder man slot 1 och 3 brukar de bli nästan kloss an och då blir övre kortet väldigt varmt. Kan vara någon komponent som överhettar på övre kortet, VRM t'ex, inte alltid GPU tempen som är problemet. Ett AX860 ska defenitivt vara mer än tillräckligt i.a.f.

Ta av sidan på datorn och placera en bordsfläkt som blåser rakt mot korten, funkar det bättre då så har du nog hittat problemet

Permalänk
Avstängd

Testa att öka power limit till 20% inne i Radeons OC profil.

Annars testa det senaste AMD kortet du köpte och kolla om det kraschar ensamt i systemet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag löst problemet nu. Såg i en tidigare tråd att någon hade löst problemet genom att uppdatera sin bios. Tänkte att det kan ju inte skada att testa det. Och se på fan, efter uppdateringen har inga krascher skett! Har dock endast testat två spel under ca två timmar, men än så länge funkar det!

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in med ett tips om värmen ställer till det.
Det går oftast bra att dra ner volten med tex MSI Afterburner eller i Wattman, ca -30mv, det drar ner värmen rätt mkt och det är liten risk att det blir ostabilt med så liten skillnad.