Beslutsångest Mobilköp 1000-3000kr segmentet

Permalänk

Beslutsångest Mobilköp 1000-3000kr segmentet

Tjena har idag en "Lumia 920" som jag haft i ett par år och som fortfarande fungerar bra. Behöver dock ny mobil och vill helst ha android denna gång av ett par olika skäl ( bland annat bank app som slutat fungera på WP 8 )

Har kollat in Moto g4/g4 plus för 1111/1490kr
Huwaei p9 lite / honor 8 lite runt 1800-2000kr
Huwaei honor 8 och Lenovo p2 for runt 3000kr

Var först rätt sugen på moto g4 plus men hört att väldigt många har strul med allt möjligt från batteri tid till skärmen till överhettning och känns inte riktigt som ett säkert kort för hållbarhet.

Ska mest ha mobilen till ringa / småspel/surf och kanske ta bilder då och då alltså lite allround. Vilken tycker ni är mest prisvärdast för "allround" ändamål?

Skulle vara roligt att höra riktiga erfarenheter om dessa ovanstående hörlurar, ni får gärna komma med egna förslag om ni tycker nu har något bättre.

Har funderat över vissa kinesiska märken men skippar nog det den här gången.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Medlem

Jag har använt Nexus 5 i tre år. Jag testade en Moto G4 Plus i cirka en vecka men hade problem med s.k ghost touch så jag lämnade tillbaka den. Jag var inte riktigt helt nöjd med bytet ändå så jag gick tillbaka till min n5 och fortsatte leta efter en ersättare.

Till slut bestämde jag mig för en Lenovo P2 och jag är nöjd hittills. Storleken och kameran är enda negativa får man väl säga (kameran är ändå uppgradering från n5 så inget att klaga på iofs).
Jag tyckte 5 tum var optimalt, 5.5 tum är åt större hållet men ok man vänjer sig. Batteritiden är absolut bästa med telefonen. Som exempel, jag var på coldplays konsert nu i helgen, syrran och kompisarna som har iphone stod och filmade, jag stod och filmade. Till slut var det bara jag kvar med telefonen uppe då alla hade fått slut på batteri jag hade över 60%

Honor 8 har jag hört gott om annars men jag har personligen tyckt att den varit för hal att hålla i.

Där har du lite från min erfarenhet. I slutändan från vad du skriver för behov duger annars Moto G4. Vill du inte lägga ner mer pengar så kör på den du blir nog nöjd. Det är ju ändå nära stock android samt hårdvara som är helt ok överlag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Är också en Lenovo P2 ägare, och älskar att endast behöva ladda var 3-4:e dag av vardaglig användning av den! Så kör på den enligt mig! Enda nackdelen är kameran, men det kan jag leva utan!

Permalänk
Skrivet av LPG:

Jag har använt Nexus 5 i tre år. Jag testade en Moto G4 Plus i cirka en vecka men hade problem med s.k ghost touch så jag lämnade tillbaka den. Jag var inte riktigt helt nöjd med bytet ändå så jag gick tillbaka till min n5 och fortsatte leta efter en ersättare.

Till slut bestämde jag mig för en Lenovo P2 och jag är nöjd hittills. Storleken och kameran är enda negativa får man väl säga (kameran är ändå uppgradering från n5 så inget att klaga på iofs).
Jag tyckte 5 tum var optimalt, 5.5 tum är åt större hållet men ok man vänjer sig. Batteritiden är absolut bästa med telefonen. Som exempel, jag var på coldplays konsert nu i helgen, syrran och kompisarna som har iphone stod och filmade, jag stod och filmade. Till slut var det bara jag kvar med telefonen uppe då alla hade fått slut på batteri jag hade över 60%

Honor 8 har jag hört gott om annars men jag har personligen tyckt att den varit för hal att hålla i.

Där har du lite från min erfarenhet. I slutändan från vad du skriver för behov duger annars Moto G4. Vill du inte lägga ner mer pengar så kör på den du blir nog nöjd. Det är ju ändå nära stock android samt hårdvara som är helt ok överlag.

Tack för lite svar, uppskattas!. Lutar som sagt åt p2 hållet då jag definitivt lär bli nöjd med köpet dock hade hoppats på att lägga max 2000 då man är fattig. Enda negativa sägs vara kameran som sagt och kanske lägga till att Android O (8.0) lär nog inte komma till den. Hur är värmen vid användning förövrigt?

Skrivet av Philippk:

Är också en Lenovo P2 ägare, och älskar att endast behöva ladda var 3-4:e dag av vardaglig användning av den! Så kör på den enligt mig! Enda nackdelen är kameran, men det kan jag leva utan!

Som sagt batteriet är väldigt lockande. Spelar schack o lite andra småspel när jag har snabba dötider och batteriet på min lumia har börjat gå ned fort vid sådana belastningar. Verkligen dags att byta ut den även fast det fysiskt ser nästan helt ny ut.

Ska fundera på Huwaei telefonerna. Lär dock bli beställning i helgen om inget annat händer.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Medlem

honor 8 har ju fått rätt bra betyg , rätt många i sverige som har en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearmonkey:

Hur är värmen vid användning förövrigt?

Spelar inte spel med den för övrigt men jag har enbart märkt att den blivit varm vid laddning. Vid användande har den aldrig blivit så varm att man tänkt på det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Lenovo P2, 5100mah - lång batteri tid och AMOLED skärm funkar bättre i dagsljus än LCD. Har endast haft mobil med AMOLED skärm innan och inte förrän byte till Mi 5S med LCD skärm. Märkte jag att färgen vattnas bort vid ljusstark dags ljus och svart blir gråaktigt. Kommer endast köpa mobil med AMOLED skärm i fortsättning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Honor 8 hade jag valt ( och valde till frugan ).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har en Moto G4 Plus och är väldigt nöjd med den.

Jag spelar varken spel eller använder kameran ofta så jag kan inte uttala mig hur bra den är där.

Min G4 håller hela dagen för mig, ca 7 timmar musik, och jag har inte märkt av något fel på skärmen eller överhettning.

Det enda negativa jag har märkt av är att fingeravtrycksläsaren inte fungerar 100% när man är lite fuktig/fet om fingrarna.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk

Går i liknande köpfunderingar men har en budget som snarast ligger runt 1-2000 kr då det rör sig om ett privat komplement till en mer kapabel jobbtelefon. Ställer vissa krav på kamerakvaliteten, har i dagsläget en iPhone 4S och ser gärna att kameran åtminstone inte är sämre och batteritiden, med mindre avgörande pluspoäng för modeller som uppvisar viss vattenresistens. Har tittat en del på Motorolas olika modeller men avskräcks en aning av deras avsaknad av kompass, en funktion som jag personligen ser som högst användbar då jag regelbundet medvetet går vilse på olika platser och ofta snabbt behöver komma iväg utan förvarning. Någon som har närmare insikter kring huruvida detta gäller för alla Motorolas modeller?

Är i övrigt tacksam för alla typer av råd och erfarenhet.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk

För dom pengarna är Moto G4 plus ett riktigt kap, sen skadar det inte att dom är riktigt snabba med uppdateringarna. Sitter själv gå en G4 plus och batteriet klarar en dag utan problem för mig och skulle det skita sig så har du ju snabbladdning, 15min ger dig så du klarar resten i värsta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Pierre232: Låter tilltalande! Hur är det med kompass; saknar även G4 Plus en sådan?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Definitivt Honor 8 eller Lenovo P2. Riktigt fina telefoner. Jag lyckades knipa en Huawei P10 för 2990:- på studenterbjudande hos Tele 2 - kan du hitta något liknande är det också ett bra val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

@Dorian Gray Nej den har inte magnetometer ifall det är det du syftar på, men du kan använda gps'en till detta. Nu vet jag inte varför du är i behov av en "magnetometersensor" men jag använder bla Navigons GPS app och det funkar klockrent, så länge du inte står helt still så funkar gps'en som en kompass. Mvh
Edit: sen kan jag tycka att det är lite fel att jämföra G4 med telefoner som kostar nästan det dubbla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Pierre232: Tack för dina svar! Ja, det var just en sådan sensor jag syftade på. Kan vara användbar i situationer där jag snabbt behöver bedöma hur jag från stillastående skall ta mig mellan två gator, kan vara smått förödande med misstag då, eller i skogen (i synnerhet i mörker). Å andra sidan går det ju förstås alltid att ta med sig en separat kompass om det verkligen skulle behövas.

Hur upplever du kvaliteten på skärm och kamera? Tänker då speciellt på kameraanvändning i mörker. Har också sett att vissa användare av G4 Play har rapporterat problem med ljudet under samtal, är detta något som du har upplevt med "vanliga" G4 också?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk

Ska prova att ta några kort ikväll och posta, så får du bedöma själv. Samtalskvalitén har jag inget att klaga på men ljudmässigt vid tex musik är ju inte helt 100 om man säger så 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Pierre232: Vore tacksam för bilder!

Okej, så ljudkvaliteten är alltså mindre bra oavsett vilken typ av hörlurar som används? Är ju en klar nackdel i så fall.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk

Tror jag har bestämt mig för en g4/g4plus, Frågan är om det är värt att lägga 400kr extra för fingertrycksläsare, marginellt bättre kamera och snabbladdningsladdare?

Skälet är att jag hade ett totalt maxtak på 3000. tack vare nya skatten hade de höjts med en hundring. Tyvärr mycket för mig för tillfället. Därför gör jag ett mer provisoriskt val just nu. Annars är p2 riktigt lockande och Honor 8 verkar också riktigt bra för priset.
Byggkvaliteten är också ett skäl.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearmonkey:

Tror jag har bestämt mig för en g4/g4plus, Frågan är om det är värt att lägga 400kr extra för fingertrycksläsare, marginellt bättre kamera och snabbladdningsladdare?

Fingeravtrycksläsaren tycker jag är smidig (när den väl fungerar) men snabbladdning är riktigt gött.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter själv på en G4 plus och kan verkligen rekommendera den. Kom från många generationers flaggskeppstelefoner men kunde inför detta köp inte motivera priset. Har inte ångrat mig än även om jag kan sakna en amoled-skärm då och då.
Edit: Jag spelar aldrig på mobilen, det blir surf, lite bankärenden, youtube och spotify.
Köpte nyss en G5 plus till frugan efter att hennes S6 lämnat in och hon är lika nöjd som mig
Ska tilläggas att både jag och frun upplever hennes skärm som märkbart bättre. Bättre färger, mer behaglig bakgrundsbelysning och allmänt skönare bild.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

@bearmonkey: Kommunistskatten borde kunna undvikas om man beställer från utlandet, någon som har koll?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@bearmonkey: Kommunistskatten borde kunna undvikas om man beställer från utlandet, någon som har koll?

Precis det man gör. Och varför många kritiserat skatten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@jnsson: Ja, man vill ju varken betala mer eller finansiera en offentlig sektor som snarast tjänar som en black om foten. I så fall finansierar jag hellre någon utländsk stat.

Det talas en hel del om tyska Amazon, är den ett säkert kort? Något särskilt man bör tänka på vid beställning därifrån?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

jag köpte mig en honor 8 32gb, fungerar kanon . bra bilder. lång batteritid. osv...
mycket bättre och billigare än apple skit som krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@jnsson: Ja, man vill ju varken betala mer eller finansiera en offentlig sektor som snarast tjänar som en black om foten. I så fall finansierar jag hellre någon utländsk stat.

Det talas en hel del om tyska Amazon, är den ett säkert kort? Något särskilt man bör tänka på vid beställning därifrån?

Så länge det står "Ships from and sold by Amazon/Dispatched from and sold by Amazon" så ska det inte vara några problem. Sedan så finns det ju Amazon Marketplace o där får man väl vara lite som på eBay, kolla säljare o så. Nu har jag inte handlat så mycket på Amazon så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@jnsson: Låter ju i alla fall som att man vågar lita på Amazon då. Och ingen ytterligare skatt tillkommer utöver det pris som anges?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Cdon har ju fortfarande sin sommarrea med Moto G5 för 1690kr (samt G5 plus för 2690), den slog jag till på och kan rekommendera.
Använder telefonen ungefär som du gör och det har fungerat utmärkt de två veckor jag haft den.
Hittar inget att klaga på, men då kom jag iofs från en gammal budgetlur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@jnsson: Låter ju i alla fall som att man vågar lita på Amazon då. Och ingen ytterligare skatt tillkommer utöver det pris som anges?

Beror på vart den skickas från. Är det på Amazon UK/DE så skickas den ju inom EU (nej, UK har inte gått ur EU än) o då är det ju ingen tull/moms på det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@jnsson: Får bli till att ta en titt där. Tack för hjälpen!

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk

Det blev en moto g4 plus från cdon för 1500kr. Har fått ett hyfsat intryck än så länge men har princip bara startat den. Dock så vet jag inte om laddaren fungerar. ingen lampa som lyser, kunde dock starta mobilen som hade 70% batteritid. Hade dock mobilen i laddaren i 10 min eller något innan. Någon som vet om det är normalt, annars får jag väl se om batteriet blir fullt.

Edit: Glöm det. Hade inte stoppat in usb kontakten tillräckligt i laddaren, nu laddas den på. Återkommer med en mer utförlig åsikt senare.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]