Imac 27" uppgradera från 1TB Fusion till SSD - Tips/Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Imac 27" uppgradera från 1TB Fusion till SSD - Tips/Hjälp mig!

Hej
Det jag behöver hjälp med är att byta den interna hårddisken till en SSD men vågar ej göra det själv för att Apple har medvetet gjort det svårt för "vanliga personer" att öppna skärmen som är ihjälklistrad med deras original lim.
Det jag tänker är att det är inte särskilt svårt att öppna men hur ska jag få den att stängas igen när klistret har släpps...

Fråga 1: Finns det någon butik i närheten av Halmstad som gör sånt här? isf vart?

Fråga 2: Någon med erfarenhet på forumet som har vägarna förbi Halmstad och vill tjäna en peng?

Ge mig gärna tips på hur man kan göra det på smidigaste sätt att sätta in den interna SSDn. (boota från extern SSD är inte intressant).

Spec:
Imac 27" Late 2015
i5 6500 skylake
8gb ram
1tb Fusion
Amd Radeon m390 2gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@b0bber: Har sätt videon men verkar vara ingenjörs konst och vart hittar jag den tejpen exempelvis? tror dock inte jag är så kunnig att kunna hantera allt samt att man inte vill att det ska bli halvdant gjort med tanke på att man lagt dryga 25.000:- på maskinen så vill man ha någon med mer erfanhet att pilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

@b0bber: Har sätt videon men verkar vara ingenjörs konst och vart hittar jag den tejpen exempelvis? tror dock inte jag är så kunnig att kunna hantera allt samt att man inte vill att det ska bli halvdant gjort med tanke på att man lagt dryga 25.000:- på maskinen så vill man ha någon med mer erfanhet att pilla

Sök på Adhesive tapes eller så finns det på ebay. Fast det finns väl apple butiker i Halmstad?
ex: http://www.machuset.se/butiker/mhstore-halmstad/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Hej
Det jag behöver hjälp med är att byta den interna hårddisken till en SSD men vågar ej göra det själv för att Apple har medvetet gjort det svårt för "vanliga personer" att öppna skärmen som är ihjälklistrad med deras original lim.
Det jag tänker är att det är inte särskilt svårt att öppna men hur ska jag få den att stängas igen när klistret har släpps...

Fråga 1: Finns det någon butik i närheten av Halmstad som gör sånt här? isf vart?

Fråga 2: Någon med erfarenhet på forumet som har vägarna förbi Halmstad och vill tjäna en peng?

Ge mig gärna tips på hur man kan göra det på smidigaste sätt att sätta in den interna SSDn. (boota från extern SSD är inte intressant).

Spec:
Imac 27" Late 2015
i5 6500 skylake
8gb ram
1tb Fusion
Amd Radeon m390 2gb

Ska du inte flytta runt iMacen allt för mycket så kan du koppla in en SSD via USB och installera operativsystemet på den! Det fungerar hur bra som helst och då slipper du krångla med att öppna den

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/141936-delta...

Visa signatur
Permalänk

Gör inte mac-butiken vid lilla torg i Halmstad det? Eller den kanske inte finns kvar.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här