Moms på donationer genom Patreon

Permalänk
Medlem

Moms på donationer genom Patreon

Hej!

Jag ska donera $10 per månad till en sida genom Patreon & får då upp detta: VAT (Sweden)$2.50.

Varför ska man betala moms på en donation till utlandet(USA)? Någon som har koll?

Edit, stavfel.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så köper du en tjänst av Patreon och betalar då moms på den tjänsten.

Det gör också att dom som tar emot donationerna inte behöver oroa sig för att fixa med moms och skatter själva.

Permalänk
Medlem

Crowdfunding, eller förköp med varierande priser, är skattepliktigt. http://www.sweclockers.com/nyhet/21658-skatteverket-slar-fast...

Permalänk
Medlem

@upf:
I live in the European Union. What is VATMOSS and how does it affect me?

If you are a patron located in the EU then Patreon charges VAT on your pledges at the local standard rate.

If you are a creator located in the EU then you should not have to pay VAT on your Patreon income because we collect and remit VAT on your behalf, but if you have any questions please consult a tax professional.

Source: https://www.patreon.com/taxes

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Crowdfunding, eller förköp med varierande priser, är skattepliktigt. http://www.sweclockers.com/nyhet/21658-skatteverket-slar-fast...

Men nu kan det handla om rena donationer och inte crowdfunding eller förköp.
Att ge bort pengar är inte skattepliktigt i Sverige.

Precis som länken du postar säger, står ju där att den typen av donationer är undantagna.

Permalänk
Medlem

Använd VPN så kan du fixa mindre moms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Men nu kan det handla om rena donationer och inte crowdfunding eller förköp.
Att ge bort pengar är inte skattepliktigt i Sverige.

Precis som länken du postar säger, står ju där att den typen av donationer är undantagna.

Tänkte hur mycket skatt men skulle behöva betala för vare krona som man ge tiggare i stan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men nu kan det handla om rena donationer och inte crowdfunding eller förköp.
Att ge bort pengar är inte skattepliktigt i Sverige.

Precis som länken du postar säger, står ju där att den typen av donationer är undantagna.

Har ingen koll på hur Patreon fungerar men antagligen räknas det inte som donation utan istället som att du prenumererar på en tjänst.

Permalänk
Medlem

Om jag ska donera till en svensk podcast är det moms på de också?

Permalänk

@direktiv: Ja. Försäljaren måste ju lägga moms på det de säljer. Patreon.com gör det åt dem.

Permalänk
Medlem

Precis som övriga talare så räknar de väl att du betalar frivilligt emot att du får en tjänst tillbaka? (Podcast)

Det är väl där momsen kommer in