Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ni som köpt Ryzen 5 - 1600 (Hur nöjda är ni?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast om den versionen inte fanns att tillgå vid testtillfället så är det ganska svårt att testa, eller hur? Enkeltrådsprestandan i senaste versionen är istället samma som Kaby Lake vid samma klockfrekvens, däremot så klockar Kaby Lake högre.

Men som jag skrev i inlägget så var det mer en kul jämförelse snarare än ett helt korrekt utfört test. Ett korrekt CPU-test bör innehålla bra många fler program och så identiska förutsättningar som möjligt.

Fast om man skall vara ärlig så är en 7700K bäst just nu vad gäller spel och de flesta desktopprogram i windows. IPC och Mhz är kung. Du kan jämföra på mobilsidan där Apple har en helt överlägsen prestanda mot sina konkurrenter (Android) gällande IPC. Med nästa version av Ryzen kanske AMD kommer lite närmre Intel, men just nu ligger de efter.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Fast om man skall vara ärlig så är en 7700K bäst just nu vad gäller spel och de flesta desktopprogram i windows. IPC och Mhz är kung. Du kan jämföra på mobilsidan där Apple har en helt överlägsen prestanda mot sina konkurrenter (Android) gällande IPC. Med nästa version av Ryzen kanske AMD kommer lite närmre Intel, men just nu ligger de efter.

Beror väll lite på vad man skall spela oxå. kollar man på T.ex. BF1 så ligger ju R5 x1600 6FPS efter 7700K i 1080P då har ju även 7700K väldigt mkt högre klock, eller ja, väldigt är kanske att ta i men högre klock har den. Sen vist är INTEL bättre vad gäller IPC, det går ju inte att förneka. jag har testat min lite i GTA V samt CSGO (Dom jag spelar just nu och där går det bättre med min 1600 (Stock) än min förra 4670 (4.5GHz) sen får man ju kolla på vad man skall göra. Vist är 7700K en riktigt bra CPU det kan man absolut inte förneka men den kostar ju även ca 13-1500kr mer än R5 1600.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jodå nöjd, gick från en PhenomII X4 910e som också är 65W (vilket var enastående för nästan tio år sedan). 5an är väl inte direkt belastad i rollen som mediadator men overkill gör ju inget.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Det är det jag skulle vilja säga; Ryzen (framförallt 1600 och 1700) är jäkligt prisvärda CPU:er och har satt press på Intel. Men man får kanske se till sitt eget användande, vad som är viktigt. Jag ser fram mot nästa år och det kan bara bli bättre för oss konsumenter med konkurrensen.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Molnet som förmörkar för 7700k är ju temperaturproblem.
Det slipper man ju om man köper Ryzen 5 eller 7.
Man kan sitta ganska nöjd då.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

Fast om man skall vara ärlig så är en 7700K bäst just nu vad gäller spel och de flesta desktopprogram i windows. IPC och Mhz är kung. Du kan jämföra på mobilsidan där Apple har en helt överlägsen prestanda mot sina konkurrenter (Android) gällande IPC. Med nästa version av Ryzen kanske AMD kommer lite närmre Intel, men just nu ligger de efter.

7700k är lite bättre så länge man klarar sig på 4C/8T (spel), men då pratar vi ju om en CPU som går på 3500kr mot en som kostar 2200kr. Ryzen 1600 ersätter i5an som den ser ut idag i så gott som alla lägen. Värt att nämna är att Ryzen ofta har mindre stutter, även när de jämförs mot 7700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Värt att nämna är att Ryzen ofta har mindre stutter, även när de jämförs mot 7700k.

Tjenare.

Jag har sett detta uttalande lite här och var och finner det mycket intressant.

Är det mest anekdotiska bevis för detta påstådda fenomen eller finns det nån rejäl utredning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brillorm:

Tjenare.

Jag har sett detta uttalande lite här och var och finner det mycket intressant.

Är det mest anekdotiska bevis för detta påstådda fenomen eller finns det nån rejäl utredning?

Nästan varenda recension och test nämner detta. Även Sweclockers nämnde detta, har för mig att det var Emil som upplevde ett något bättre flyt med Ryzen. Man kan mäta detta genom att kolla på 1%/0.1% low i framerate på de sidor som mäter detta. Ryzen ligger nästan alltid bäst till där.
Det är nog jämfört med i7an inga enorma skillnader man talar om, men allting känns lite mer mjukt och följsamt.

Permalänk

Har inte haft en själv men har bara hört gott om det, ska verkligen vara värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nästan varenda recension och test nämner detta. Även Sweclockers nämnde detta, har för mig att det var Emil som upplevde ett något bättre flyt med Ryzen. Man kan mäta detta genom att kolla på 1%/0.1% low i framerate på de sidor som mäter detta. Ryzen ligger nästan alltid bäst till där.
Det är nog jämfört med i7an inga enorma skillnader man talar om, men allting känns lite mer mjukt och följsamt.

Hmm intressant.

Jag får forska vidare angående detta men det lutar mer och mer åt ett Ryzen-system för nästa uppgradering.

Om någon har några tester eller videor angående detta fenomen mottages de tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Hmm intressant.

Jag får forska vidare angående detta men det lutar mer och mer åt ett Ryzen-system för nästa uppgradering.

Om någon har några tester eller videor angående detta fenomen mottages de tacksamt.

Kolla upp GamerNexus, dom brukar mäta 0.1%/1% low.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nästan varenda recension och test nämner detta. Även Sweclockers nämnde detta, har för mig att det var Emil som upplevde ett något bättre flyt med Ryzen. Man kan mäta detta genom att kolla på 1%/0.1% low i framerate på de sidor som mäter detta. Ryzen ligger nästan alltid bäst till där.
Det är nog jämfört med i7an inga enorma skillnader man talar om, men allting känns lite mer mjukt och följsamt.

Kollar man på gamernexus recension av CPU:er hamnar Ryzen nästan konsekvent lägre eller avsevärt lägre på 1% och 0,1%. På Techpowerups CPU test likaså. Men vi kanske ska kasta siffror åt sidan och "känna" hur det känns, det blir intressanta tester.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Min nya burk inkommer på torsdag och jag har som i mina övriga trådar bestämt mig för en Ryzen 5 1600.
Med tillhörande saker osv osv.

Men hur nöjda är ni med era nya prylar? Själv är detta första gången sen 2006 som jag ens har tittat åt AMD's håll.
Ser fram emot att få se hur allt kommer att fungera. Det måste ju dock vara bättre än att ha en dator som krasar hela tiden.

Fantastiskt nöjd med en Ryzen R5 1600. Blixtsnabb i Windowsmiljö och funkar ypperligt i alla spel jag slänger mot den.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

Kollar man på gamernexus recension av CPU:er hamnar Ryzen nästan konsekvent lägre eller avsevärt lägre på 1% och 0,1%. På Techpowerups CPU test likaså. Men vi kanske ska kasta siffror åt sidan och "känna" hur det känns, det blir intressanta tester.

Hade för mig att så gott som alla sidor visade bättre minimum framerates med Ryzen än 7700k men så var det bevisligen inte. Den videon jag minns på rak arm gäller 1600X vs 7600K:

Mer info:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xg8dk/the_real_value_o...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xpnla/game_stuttering_...

@brillorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Hade för mig att så gott som alla sidor visade bättre minimum framerates med Ryzen än 7700k men så var det bevisligen inte. Den videon jag minns på rak arm gäller 1600X vs 7600K:
https://youtu.be/3VvwWTQKCZs?t=393

Mer info:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xg8dk/the_real_value_o...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xpnla/game_stuttering_...

https://www.youtube.com/watch?v=OZcCqnE5mRw

https://www.youtube.com/watch?v=ybF7r4rogHc

@brillorm

Ett par av de där testerna använder en GPU som sätter gränsen. Släng i ett 1080Ti eller ett Titan XP och se vart vi hamnar.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Är också nöjd med min Ryzen R5 1600. Presterar hittills bra med allt jag slänger på den.

Permalänk
Medlem

@cyprus: Såg precis LinusTechTips review av 1080Ti, och i GTA V presterade Ryzen bättre än 7700k i just minimun framrate

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Fantastiskt nöjd med en Ryzen R5 1600. Blixtsnabb i Windowsmiljö och funkar ypperligt i alla spel jag slänger mot den.

Härligt ju. Blev inget i torsdags för mig. Men på söndag blir det att bygga lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Härligt ju. Blev inget i torsdags för mig. Men på söndag blir det att bygga lite

Lycka till

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lycka till

Tack så mycket, hoppas de blir bra. Är lite trött på att spruta in luft på moderkortet haha.. annars dör alla spelen haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@cyprus: Såg precis LinusTechTips review av 1080Ti, och i GTA V presterade Ryzen bättre än 7700k i just minimun framrate

Var det i 4K? i så fall spelar CPU:n mindre roll.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@cyprus: Det var i 4k, men det var skillnad nog att de kommenterade det i videon (dubbelt så hög)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lycka till

Nu har jag fått allt mitt och är igång med det. Faktiskt förra torsdagen. Men det blev så inni helvete bra alltså
Klockat upp till mildra 3.3ghz och kör på 2933mhz på minnena. Det var inte så himla svårt att få igång
Stötte på lite problem i början med lite bluescreens och bland annat så dog min andra ssd som jag hade sedan innan.
Ström har den, och ny sata kabel med.