Permalänk
Medlem

Laptop för spel ~15000

Sålde min speldator i början av året pga att jag aldrig spelade. Detta berodde mest på att jag inte ville gå in och sätta mig själv i hobby rummet. Så ps4an har varit standby men den saknar vissa titlar och den låser upp tvn hela tiden. Laptopen ska endast användas till spel och den ska ha en 15.3" skärm inte större. Jag har sedan intel s478 då jag hade ett asus p4p800 delux moderkort bara använt asus produkter inkl routrar osv. Jag var otrogen när AMD släppte opteron processorn och testade på dfi lanparty men har sedan dess gått tillbaka till asus på både moderkort och grafikkort.
Så självklart kollar jag på deras ROG laptops men det verkar som att man betalar mycket för märket. Tar man tex en Gigabyte p55 får man ju väldigt mycket mer dator för pengarna. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Dessa har du att välja på enligt mig: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4271289,4117622,4277071...

Det finns två som har G-sync om det är viktigt för dig. Dock TN paneler på båda. Om bildkvalité är viktigare så kan du direkt utesluta dessa.

Endast en som har 500GB SSD, Lenovo Legion Y720-15, alla andra har 250GB.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Dessa har du att välja på enligt mig: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4271289,4117622,4277071...

Det finns två som har G-sync om det är viktigt för dig. Dock TN paneler på båda. Om bildkvalité är viktigare så kan du direkt utesluta dessa.

Endast en som har 500GB SSD, Lenovo Legion Y720-15, alla andra har 250GB.

Acer datorn har jag kollat på och den hade riktigt bra pris men tydligen riktiga problem med värme, såg nu att priset inte var så bra, i7 modellen kostar runt 16500:-. G-sync är inte ett måste men mellan asus och lenovo verkar asus få bättre i tester. Sen är ju den snyggare enligt mig och skärmen har bättre färgåtergivning än lenovo också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Acer datorn har jag kollat på och den hade riktigt bra pris men tydligen riktiga problem med värme. G-sync är inte ett måste men mellan asus och lenovo verkar asus få bättre i tester. Sen är ju den snyggare enligt mig och skärmen har bättre färgåtergivning än lenovo också.

Ok. Jag rekommenderar att du söker på modellen+review i Google och ser vad du får upp. T.ex: https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG-Strix-GL502VM-Notebook...

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ok. Jag rekommenderar att du söker på modellen+review i Google och ser vad du får upp. T.ex: https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG-Strix-GL502VM-Notebook...

Det har jag gjort. Den stora skillnaden mellan lenovo och asus verkar endast vara ljudet och överföringen från disk. Acern har ju bara en i5 så den faller nog bort direkt. Tycker inte det är värt att betala 4500:- mer bara för att få en i7 processor., den prisskillnaden är för övrigt helt galet. En med i5 kostar 11999:- ska du ha samma specs fast med en i7 kostar den 16300:-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör denna värd sina pengar? Ska jag ha ssd, ett operativsystem och samma i7 kostar den närmare 20000:-

Permalänk
Medlem

Hittade pc-konsulten.se och där kan man ju få ihop en dator för väldigt bra pris. Men jag kan inte hitta något test av deras datorer. Googlar man hittar inget matnyttigt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Hittade pc-konsulten.se och där kan man ju få ihop en dator för väldigt bra pris. Men jag kan inte hitta något test av deras datorer. Googlar man hittar inget matnyttigt alls.

PC-konsulten, Schenker, Webhallen med flera använder Clevo som OEM. Ta reda på vilken modell hos PC-konsulten som motsvarar vilken Clevo-modell så kan du hitta recensioner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb konfig på cdon. Kommer inte köpa något nu utan det blir efter sommaren då man ska ha semester nu. Inte så insatt längre på datorer men bör man ha 2 minnesmoduler av samma hastighet och minne för att få full hastighet, isåfall vad skulle denna konfig jag har i bilden behöve? Står ju inget om minnes hastighet osv.

Permalänk
Medlem

Håller på att välja en liknande laptop som present till min bror.
Utgår från processor i7 7700hq och video 1060 6gb, resten känns inte så viktigt. Just nu är det strid mellan Legion Y720 och MSI GT62VR(rabaterad hos komplett med massa onödigt skräp så som väska, hörkurar, mus, mm). Uteslöt Asus pga sämre kylning och högre pristag för samma grejer, känns att man betalar för bara märke.
Legion känns mycket skönare utifrån visuell perspektiv, alltså den är snyggare. Men för samma peng man får lite mer från msi. Plus vissa säger att lenovos skärm är lite sämre vad gäller färgåtergivning..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Håller på att välja en liknande laptop som present till min bror.
Utgår från processor i7 7700hq och video 1060 6gb, resten känns inte så viktigt. Just nu är det strid mellan Legion Y720 och MSI GT62VR(rabaterad hos komplett med massa onödigt skräp så som väska, hörkurar, mus, mm). Uteslöt Asus pga sämre kylning och högre pristag för samma grejer, känns att man betalar för bara märke.
Legion känns mycket skönare utifrån visuell perspektiv, alltså den är snyggare. Men för samma peng man får lite mer från msi. Plus vissa säger att lenovos skärm är lite sämre vad gäller färgåtergivning..

För mig har ju storleken lite betydelse. MSi datorn väger mer och är betydligt mycket tjockare, har även svårt för designen på lenovo. Hade jag haft pengar hade jag köpt en razer.

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa en razer i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McEdvin:

Var kan man köpa en razer i sverige?

Tror inte man kan det utan då hade jag köpt den från utlandet.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte lyckats bestämma vilken laptop jag ska köpa, har även börjat titta lite på 17" och en lite högre prislapp 20k.
Skall man hålla ut lite till och vänta på Coffe Lake? Jag har inte jätte bråttom då vi ska köpa hus. Så tid för spel kommer inte finnas precis just nu.

Permalänk
Medlem

@Xenedras: ja, det är nog aldrig bra att köpa en dator om man inte kommer att använda den direkt Kan man vänta, så ska man väl alltid vänta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McEdvin:

@Xenedras: ja, det är nog aldrig bra att köpa en dator om man inte kommer att använda den direkt Kan man vänta, så ska man väl alltid vänta!

Men frågan är när kommer coffe lake finnas i en bärbar? Kommer det inte nya grafikkretsar snart också? Man kommer ju aldrig kunna köpa en dator hehe