Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

inbyggda intel tjafs

Hej gar en Asus Rog laptop med ett gtx880M men det ör ju som irriterande att de har satt Intels inbyggda grafikkort på HDMI utgången, jag undrar har nån här hört att nån skulle försökt att koppla in Nvidia kortet till HDMI utgången om det ens är möjligt vore nice att ha 880 kortet som huvud grafikkort med 3D vision och allt men icke de ska ha Intels HD grafik som sagt irriterande.
Men kanske inget man kan göra nåt åt?

Med vänlig hälsning
Petri

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Legopappa:

Hej gar en Asus Rog laptop med ett gtx880M men det ör ju som irriterande att de har satt Intels inbyggda grafikkort på HDMI utgången, jag undrar har nån här hört att nån skulle försökt att koppla in Nvidia kortet till HDMI utgången om det ens är möjligt vore nice att ha 880 kortet som huvud grafikkort med 3D vision och allt men icke de ska ha Intels HD grafik som sagt irriterande.
Men kanske inget man kan göra nåt åt?

Med vänlig hälsning
Petri

På grund av hur man konstruerar moderkorten för laptops och om man vill ha stöd för Nvidia Optimus så går alla bildsignaler via iGPU:n innan utgång/skärm.

Man skulle kunna göra tvärt om men då skulle inte Optimus fungera. Allt som du kan göra med Nvidia kortet bör du kunna göra ändå, gäller bara att se till i Nvidia Optimus att det är det aktiva grafikkortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

ok problemet är att mitt GTX880M inte kan visa bild via HDMI utan det är Intels inbyggda som har kopplats till HDMI porten, för så vitt jag vet är 880M det sista mobila kortet med stöd för 3D vision men då måste den vara kopplad till HDMI.

Så jag antar att det inte går att koppla om så 880M är det huvudsakliga kortet för film mm.
Vilket är synd tycker jag i spel och så fungerar kortet som det ska men utöver det är det inte HD grafikkort som sköter bild och så vidare

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Kan du stänga av Optimus för att enbart köra det diskreta grafikkortet i BIOS, så fungerar det du vill göra. Krävs att de byggt in hårdvara, så att signalen kan muxas om till diskreta grafikkortet däremot. På en del laptops fungerar det, på en del inte.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kan du stänga av Optimus för att enbart köra det diskreta grafikkortet i BIOS, så fungerar det du vill göra. Krävs att de byggt in hårdvara, så att signalen kan muxas om till diskreta grafikkortet däremot. På en del laptops fungerar det, på en del inte.

Ok kan försöka kolla upp detta i Nvidias kontroll panel visar det att intel grafiken är kopplad till HDMI men inte mitt 880M
kan ju vara att det inte är dedikerat grafikkort i min maskin

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Ok kan försöka kolla upp detta i Nvidias kontroll panel visar det att intel grafiken är kopplad till HDMI men inte mitt 880M
kan ju vara att det inte är dedikerat grafikkort i min maskin

Klart du har ett dedikerat grafikkort! Kolla i BIOS, talar av erfarenhet när jag säger att man brukar kunna slå av Optimus därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮